MET MUSEUMBUS 1698
NAAR ZEELAND
Door Dick van der Goot
In de warmte van afgelopen zaterdag (21 juni 2025)
konden belangstellenden met de bus van Stichting
Museumbus 1698 een bezoek brengen aan een paar
belangrijke plekken voor het busvervoer in Zeeland.
Vanaf het opstappunt te Dordrecht werden in de loop van
de dag achtereenvolgens de busgarage van Van Oeveren te
Zierikzee, twee opstelterreinen van Connexxion te
Middelburg, het onderkomen van de AMZ-bussen te
Borssele, het Busstation Westerscheldetunnel nabij
Terneuzen en de vestiging van Connexxion te Terneuzen
bezocht.
Inmiddels is bekend dat het busvervoer in Zeeland in
december 2026 zal overgaan van Connexxion naar EBS. We
vernamen hierbij met vreugde dat naar verwachting zowel
Van Oeveren als de AMZ als onderaannemers van EBS binnen
de concessie Zeeland zullen blijven functioneren, zoals
zij dat momenteel ook voor Connexxion doen. Wel zullen
ook deze bedrijven daarvoor nieuwe bussen moeten
aanschaffen, waarbij mede de introductie van "zero
emissie" is te voorzien.
De oorspronkelijke bedoeling was, de nieuwe concessie al
in december 2024 in werking te laten treden. Dit lukte
niet omdat het raamwerk waarbinnen de provincie om
offertes had gevraagd, voor geen enkel bedrijf voldoende
aantrekkelijk bleek om een aanbod te doen.
Op basis van een nieuw bestek meldden zich uiteindelijk
twee geïnteresseerde vervoerders, waarbij de keuze door
de provincie dus op EBS is gevallen. Veelzeggend was het
ontbreken van een offerte van Connexxion c.q.
moederbedrijf Transdev, alhoewel Connexxion sinds haar
oprichting in 1999 altijd in (het grootste deel van)
Zeeland heeft gereden.
Voor de periode december 2024 - december 2026 heeft de
provincie een "noodconcessie" met Connexxion
afgesproken.
Voor wat betreft de materieelinzet tijdens de
noodconcessie, werd er een afspraak gepubliceerd dat
Connexxion de inmiddels ruim 16 jaar oude
MAN-aardgasbussen, die twee volledige concessieperioden
hebben meegemaakt, zou vervangen. Dat laatste is echter
slechts gedeeltelijk gelukt. Waarschijnlijk heeft dit
vooral te maken met de grote vertraging in de levering
van nieuwe elektrische (VDL-)bussen aan zusterbedrijf
Hermes voor de regio Eindhoven (Zuid-Oost-Brabant). Pas
recentelijk is daardoor een aantal lange VDL
Citea-bussen uit de 1200-groep (in dienst gekomen eind
2016) vanuit Zuid-Oost-Brabant naar Zeeland
overgebracht; qua uiterlijk, zijn deze in een nieuwe
huisstijl voor het busvervoer in Zeeland gebracht. Ook
troffen we twee gelede MAN-bussen met een verleden in
Zuid-Oost-Brabant aan; deze zijn van dezelfde leeftijd
als de "Zeeuwse" MAN-bussen, maar rijden op diesel in
plaats van aardgas. Hiervan is bus 9241 in de nieuwe
Zeeuwse huisstijl gebracht, maar heeft de 9246 de
Brabantse "Bravo"-huisstijl behouden.
Verdere vernieuwing van het
Connexxion-wagenpark in Zeeland heeft plaatsgevonden met
materieel dat aan het begin van het dienstregelingjaar
2024, bij het verdwenen OV Regio IJsselmond, was
vrijgekomen. Dit betrof 10 Volvo 8700-bussen (5739 t/m
5748), die slechts één jaar jonger zijn dan de af te
voeren MAN-bussen, 7 VDL Citea-tandemassers, waarvan zes
stuks (4312 t/m 4317) zijn aangeschaft bij de start van
OV Regio IJsselmond in 2014 en één (5760) al sinds 2011
op R-Net-lijn 320 in de regio Gooi & Vechtstreek had
gereden, alsmede één oude gelede Mercedes Citaro-bus
(9256) met eenzelfde leeftijd als de te vervangen
aardgasbussen. Met uitzondering van de Volvo's, zijn ook
deze voorheen IJsselmondse wagens in de nieuwe huisstijl
gebracht.
Onder de overgebleven MAN-aardgasbussen
bevinden zich zowel 12-meter-bussen (uit reeks 2956 t/m
2987) als gelede bussen (uit reeks 9264 t/m 9274). Uit
beide reeksen zijn ook enkele bussen verhuisd naar Breng
(regio Arnhem/Nijmegen). Opvallend is dat sommige
"vervangbussen" zelf al vrij lange tijd niet zijn
ingezet. We troffen ook 8-persoons VW-busjes (uit
7200-groep) in de nieuwe Zeeland-beschildering aan.
De "standaardbussen" voor Zeeland zijn
nog steeds de IVECO Crossway-bussen die kort na de
aanvang van de vorige concessieperiode (2015) zijn
aangeschaft (5500-groep). De "verhoogde" exemplaren
5590, 5591 en (niet afgebeeld) 5592 waren oorspronkelijk
voor de "Breda-bus" (lijn 19) bestemd. Deze lijn is,
mede onder invloed van de nieuwe spoorverbinding tussen
Antwerpen (B) en Breda, inmiddels teruggebracht tot een
laagfrequente verbinding tussen Hulst en Roosendaal, wel
nog over Belgisch grondgebied.
Toen we rond de klok van vier een
bussenpiek bij het Busstation Westerscheldetunnel konden
waarnemen, had ik - gelet op het feit dat de
zaterdagdienst gold - eigenlijk alleen maar IVECO-bussen
verwacht (naast het kleine materieel op deze dag voor de
lijnen 6 en 10). Dat viel mee: op lijn 50 vanuit
Middelburg naar Gent (B) - waarbij het routegedeelte
tussen Terneuzen en Gent buiten het zomerseizoen juist
alléén in het weekend wordt gereden - verscheen zowaar
de Volvo 5740! En lijn 20 vanuit Goes naar Hulst werd op
dit moment uitgevoerd met een Van Oeveren-bus, de
Mercedes Citaro 90.
Deze bus 90 hadden we in de ochtend nog bij de garage te
Zierikzee gezien. Daar toonde Van Oeveren ons diverse
bussen uit het vrijwel volledig op Mercedes
georiënteerde wagenpark. Vooral voor de sneldienst en
voormalige Interliner 395 tussen Zierikzee en
Rotterdam-Zuidplein maakt Van Oeveren gebruik van
Mercedes Integro-bussen, voor de overige lijndiensten
voornamelijk Mercedes Citaro's. Hieronder bevindt zich
één gelede bus, de 91. De oudste lijnbus van Van Oeveren
is Mercedes Integro-bus 76; deze is inmiddels 18 jaar
oud, maar oogt nog prima. Er zit ook één
Setra-tandemasser in het wagenpark (bus 89; niet op
foto).
Met even veel waardering fristen wij
onze kennis van het wagenpark van de AMZ op. Het betrof
hier de firma De Muynck, eigenlijk één van de
deelnemende bedrijven die in het verleden onder de
paraplu van AMZ zelfstandig buslijnen in Midden-Zeeland
exploiteerden. Het wagenpark was hier wat gevarieerder
dan bij Van Oeveren, alhoewel Volvo bij De Muynck
duidelijk domineert. Het meest interessant zijn hier de
Volvo 8700-bussen 447 en 448, die oorspronkelijk als
Brabantliner-wagens bij VEOLIA in dienst zijn gekomen en
aldus al sinds 2009 kilometers hebben gemaakt. Hier viel
mij iets bijzonders op aan de achterzijde van beide
bussen: de Connexxion-wagennummers 1071 en 1072 op de
platen midden onder waren onderling verwisseld!
Ongetwijfeld een vergissing, alhoewel - wat belangrijker
was - de kentekens wel weer klopten .... Opvallend was
ook de aanwezigheid van de vrijwel identieke
Connexxion-Volvo 5741, die echter een geheel andere
voorgeschiedenis heeft, te weten bij Breng en bij OV
Regio IJsselmond. Mercedes- en MAN-bussen, maar ook een
paar Amerikaanse "schoolbussen" vulden de materieelshow
aan. We troffen ook een MAN Lion's City-bus met
Kaefer-opschriften aan, die we op basis van het kenteken
konden identificeren als de voormalige Connexxion-bus
3873, die ook een tijdje bij Qbuzz heeft gediend als de
tijdelijke Dordtse stadsbus D6109.
De excursiedeelnemers die zich niet voor het avondeten
hadden opgegeven, konden bij station Roosendaal op de
trein overstappen. Er was die dag trein vervangend
vervoer tussen Roosendaal en Goes. We zagen dat onder
meer de AMZ-Volvo's 457 en (niet op foto) 418 voor dit
vervoer werden ingeschakeld.
Ons avondeten vond vlakbij een opstelterrein van
BusiNext/TCR plaats. Dankzij de aanwezigheid van een
medewerker van dit bedrijf in ons gezelschap kon de 1698
tijdens de maaltijd keurig tussen de TCR-bussen worden
geparkeerd.
De excursie kon als honderd procent
geslaagd worden beschouwd. We werden overal gastvrij
ontvangen en hadden alles wat een beetje bijzonder is in
het huidige busvervoer in Zeeland, te zien gekregen. En
er was genoeg water beschikbaar om de warme dag goed
door te komen.
De chauffeurs Marcel de Bruijn en Richard v.d. Wereld,
de medewerkers van de ontvangende bedrijven en iedereen
die verder bij de organisatie betrokken was, komt
wederom een dikke pluim toe!
Vanwege een grote revisie zijn er tot het voorjaar van
2026 geen nieuwe activiteiten met bus 1698 gepland. Maar
de plaatjes mogen misschien helpen bij het nagenieten
van wat geweest is.
Dick
Beste Dick, hartelijk bedankt dat wij jouw prachtige
en uitvoerige verslag mogen gebruiken op onze website.
Beter kunnen wij het zelf niet verwoorden. Dit mooie
verslag van Dick werd als eerste op de website
Openbaar Vervoer in Boskoop gepubliceerd.
Veel dank is verschuldigd aan Autobusbedrijf van Oeveren
en Arjan, chauffeur bij Van Oeveren, die ons hielp met
het verplaatsen van de bus en ons met zijn zoon gastvrij
ontving. De heerlijke Zeeuwse bolussen en koffie waren
niet te versmaden.
Ook veel dank aan Connexxion Zeeland en Richard v.d.
Wereld die de bezoeken aan Middelburg en Terneuzen
mogelijk hebben gemaakt.
Weer waren wij welkom bij Autobusbedrijf AMZ in Borssele
bij directeur Ries Spruit, bedankt dat we zaterdag langs
konden komen om diverse mooie AMZ bussen te
fotograferen.
En dank aan Autobusbedrijf BusiNext voor de permissie om
in Roosendaal, naast het Wereldrestaurant A17, op hun
terrein de 1698 te parkeren gedurende het diner.
Verantwoording foto's
Harald Jans: foto's 3, 34
Richard v.d. Wereld: foto's 4, 8, 35
Marcel de Bruijn: overige foto's
|