VERSLAG DVM 1698 GADO 2751 EXCURSIE 28 SEPTEMBER 2024
Zaterdag 28 september vierden wij in samenwerking met
OVCN en Museumbus MB200 een feestje. Vanzelfsprekend met
onze donateurs en andere belangstellenden. Onze
stichting bestond op 1 oktober 25 jaar, de GADO 2751
van OVCN kwam na 25 jaar weer op de weg en Peer Baltus
was met zijn stichting MB200 en de Zuidooster 6662 ook
al 25 jaar actief.
Natuurlijk waren deze bussen met de 1698 van de partij.
En dat werden er gedurende de excursie naar Groningen
Hoofdstation steeds meer. Over de belangstelling voor de
jubileumexcursie waren wij erg tevreden, 71 mensen
inclusief de vrijwilligers. De museumbus kan rekenen op
genoeg belangstelling.
In de vroege ochtend vertrokken we met de 1698 vanaf
Uithoorn busstation met Richard v,d Wereld achter het
stuur via Muiden P+R naar Zwolle NS. Peer Baltus vertrok
met de Zuidooster 6662 vanaf Den Oever via Sneek naar
Zwolle. De GADO 2751 wachtte ons in Zwolle op om
vervolgens met drie prachtige Den Oudsten bussen naar
Meppel NS te rijden. De route ging over de oude DVM lijn
40 via Staphorst. In Meppel stapten de laatste
deelnemers in.
Na de line-up op Meppel busstation reden we als lijn 20
naar Dieverbrug busstation voor een fotostop. Het moet
lang geleden zijn dat zoveel Den Oudsten bussen en
mensen er gelijktijdig rond liepen.
Als verrassing stond de door OVCN verworven en pas
gespoten GADO 3830 klaar. Verbaasde gezichten natuurlijk
alom. De bussen werden een voor een op de twee haltes
gereden voor de foto. Op tijd vertrokken we met het
kwartet Den Oudsten bussen in konvooi als lijn 20 via de
Drentse Hoofdvaart naar Assen. Via het centrum van Assen
reden we naar het station. Aldaar trakteerden wij als
stichtingen de excursiedeelnemers op een gebakje met
toepasselijk tekst erop…
Na de pauze werden de vier bussen gestart en vertrok de
colonne als DVM lijn 51 naar Groningen. Een prachtige
route via Ubbena en Vries, naar Yde De Punt. Onderweg
kregen we een paar korte felle buitjes. De herfst liet
zich duidelijk al gelden. Op het busstationnetje De Punt
was het even passen en meten voor de fotostop maar met
geduld kon iedereen zijn foto’s maken. En weer werd het
konvooi uitgebreid. De OVCN Arriva 556, een Mercedes
Citaro uit de eerste generatie, maakte op De Punt zijn
opwachting. Met vijf bussen zetten wij koers over de
mooie Rijksstraatweg naar Haren en via de Herenweg naar
Groningen Hoofdstation. Het winkelende publiek in Haren
keek zijn ogen uit toen we hoorbaar naderden. Mensen
stonden stil en staken verbouwereerd hun duim omhoog,
lachten en maakten opnames met hun mobiele telefoons.
DVM en GADO, vertrouwde namen op de zo vertrouwde bussen
uit de jaren zeventig en tachtig tezamen met de
Zuidooster 6662 en Arriva 556. Ook onze passagiers
genoten hiervan, interactie met het winkelend publiek op
straat met de museumbussen als aanleiding. Erfgoed kwam
tot zijn recht op dat moment.
Aangekomen op Groningen Hoofdstation werden de bussen
kort op de haltes gezet op het busstation bij het
Hunzehuys. Het veertig jaar oude busstation zal
binnenkort verdwijnen. Een nieuw busstation verrijst op
het voormalige rangeerterrein achter het Hoofdstation.
De 1698 en de 2751 + 3830 hebben menigmaal op het oude
busstation gestaan. Mooi afscheid van het Hunzehuys
busstation.
OVCN bood met de Arriva 556 een stadsrondrit door
Groningen aan. Daar was alle tijd voor. Maar tientallen
belangstellenden in de 12 meter Citaro….. dat ging hem
niet worden. Dus de chauffeur van de Arriva 556 vroeg
OVCN om versterking. Maar niet een van de twee GADO
bussen kwam als extra…. Het werd de Qbuzz 3127! Een
nieuwe aanwinst van OVCN die enkele dagen daarvoor in de
oude Qbuzz Groningen Drenthe huisstijl was gebracht. Een
goed bewaard geheim werd toen onthuld. Een prachtig
moment deze excursie om net als de GADO 3830 te worden
gepresenteerd.
Achter op de buffer stonden de 1698, 2751, 3830, 6662 en
later de 556 en 3127. Er werden foto’s genomen van de
museumbussen en reguliere Qbuzz en Arriva lijnbussen.
Het was er gezellig. Stipt op tijd vertrokken we met de
zes bussen. Over de A28 naar Meppel en dan door naar
Emmeloord om te eten bij de Lange Muur. Een prima
restaurant om met een groep te eten. Gezellig werd de
dag met elkaar afgesloten. Rond 21.30 uur vertrok de
1698 de donkere polder in naar de A6 en zo via Muiden
weer naar Uithoorn. Een lange dag maar een bijzonder
geslaagde excursie. De 1698 heeft 473 probleemloze
kilometers gereden. Een fantastische prestatie dankzij
gedegen onderhoud.
Hieronder een fotoreportage. De foto’s 2, 4, 27 en 30
zijn gemaakt door Wesley Pieterse. Foto 10 door Gerrit
van der Eem. Foto’s 6, 15, 29 door Thijs Klein. De
overige door Marcel de Bruijn.
Foto 01
Foto 02
Foto 03
Foto 04
Foto 05
Foto 06
Foto 07
Foto 08
Foto 09
Foto 10
Foto 11
Foto 12
Foto 13
Foto 14
Foto 15
Foto 16
Foto 17
Foto 18
Foto 19
Foto 20
Foto 21
Foto 22
Foto 23
Foto 24
Foto 25
Foto 26
Foto 27
Foto 28
Foto 29
Foto 29A
Foto 30
|