VERSLAG GROEN EXCURSIE CXX 9069 & DVM 1698

Door Bouke de Groot & Marcel de Bruijn

Zondag 1 oktober jongslede werd door de stichtingen Openbaar Vervoer Collectie Nederland (OVCN) en Museumbus 1698 met een excursie afscheid genomen van het laatste groene Connexxion materieel en de EBS-dieselbussen. De route slingerde zich door ’t Gooi, Waterland en de Zaanstreek naar Amsterdam Centraal Station. Met ruim 90 personen over de bussen verspreid was de belangstelling groot.

Vanaf Uithoorn busstation vertrokken om 8.30 uur de Cxx 9069, DVM 1698 en Arriva 556 richting station Hilversum. Dat was de laatste opstapplaats. Ter versterking en de verhoging van de feestvreugde reed de ZWN 2311 mee naar de Transdev vestiging in Huizen. Enkele organisatoren van deze excursie welke bij Connexxion werkzaam zijn als MER (voorman) en instructeur bij Connexxion Academy zetten een prachtige line up in elkaar met verschillende Ambassador en Citea bussen. In de line up werden de oude groene Connexxion kleuren afgewisseld met de rood grijze Rnet kleuren en de rood witte Transdev huisstijl van de elektrische bussen. Transdev is de naam van de moedermaatschappij welke de naam Connexxion langzaam zal vervangen. Vanzelfsprekend ontbraken de museumbussen ook niet in de line up.

De volgende fotostop was op busstation Muiden P+R waar Transdev en Keolis materieel mooi op de foto gezet konden worden. De NZH 9056 van OVCN voegde zich hier ook bij de karavaan om gezamenlijk naar het voormalige eiland Marken te rijden voor de volgende fotostop. In het NZH/ Connexxion/ Arriva tijdperk reed lijn 111 naar Marken. De VOLVO Berkhof Duvedec bussen, zoals de museumbussen 9056 en 9069, waren jarenlang een vertrouwd beeld op Marken en lijn 111. Oude tijden herleefden even met de komst van o.a. deze bussen. Na twee fotostops op Marken was de volgende fotostop op het busstation Edam/ Volendam. In combinatie met hun voorgangers konden EBS Scania’s en elektrische VDL bussen worden gefotografeerd. Om het reguliere OV niet in de weg te staan kon de fotostop niet al te lang zijn maar op de stalling van EBS Purmerend was er alle tijd om de verschillende type EBS bussen te fotograferen. Vrijwilligers van deze excursie welke bij EBS werkzaam zijn hadden een prachtige line up samengesteld.

Onder andere de Pridebus 1033 maakt daar deel van uit. In de vestiging zelf werd door OVCN en Stichting Museumbus 1698 aan de deelnemers een kleine lunch aangeboden in de vorm belegde broodjes snacks en frisdrank.

Eind van het jaar zal de nieuwe vestiging Purmerend van EBS met alleen elektrisch busmaterieel opengaan op industriegebied de Baanstee. Naast het Rnet rood en grijs komt er donkerblauw materieel voor Mnet.

De volgende en laatste fotostop was de Connexxion stalling in Zaandam. Scania Higer 3044 reed mee met de karavaan bussen. De 9056 en 9069 waren voor de zekerheid vervangen door de Arriva 556 en 6261 in verband met luchtlekkages. Op stalling Zaandam zijn nog de laatste groene Connexxion bussen in gebruik in de huisstijl zoals deze in 1999 werd geïntroduceerd. Verder aanwezig diverse types Rnet bussen, Ambassadors uit de 3500 serie, 13,7 meter Citea’s uit 3400 serie en Mercedes Citaro uit de 9200 serie.

Door de vrijwilligers welke bij Connexxion werkzaam zijn werd er net zoals in Huizen een mooie line up gecreëerd en konden ook de bussen apart worden gefotografeerd. Vanwege de beperkte ruimte op het terrein en rekening houdende met de zon was het soms even puzzelen maar het resultaat was prachtig. Men kon prachtige foto’s maken.

Voordat EBS het vervoer in de Zaanstreek en naar Amsterdam vanuit Waterland met elektrische bussen zal uitvoeren zullen de EBS Scania’s voorlopig nog door blijven rijden. De aflevering van de elektrische VDL bussen is vertraagd. De nieuwe locatie van EBS in Zaandam ligt toevallig op de plek waar vroeger de oude ENHABO garage stond in de Achtersluispolder.

Als een na laatste stop voor Uithoorn busstation was Amsterdam CS in de dienstsregeling opgenomen. Veel deelnemers stapten hier uit reisden huiswaarts terugkijkend op een geslaagde dag.

Foto’s door Marcel de Bruijn.

Foto 3 Richard v.d. Wereld

Foto 19 Gerrit v.d. Eem