VERSLAG EXCURSIE ’T LOO & VAARTOCHT HATTEM

Door Bouke de Groot/ Marcel de Bruijn

Mooi op tijd volgens dienstregeling vertrokken wij met de 1698 naar station Amersfoort om daar nog enkele deelnemers op te halen. De zon deed goede zaken, we hadden weer eens mazzel met het weer voor onze gezellige excursie.

Vanaf Wittenberg reden we via de N344 naar Paleis Het Loo. De glooiing in de weg vroeg met een volle 1698 wel een krachtinspanning van de Leyland motor. Mooi op tijd arriveerden we op het parkeerterrein van Paleis Het Loo. Na het passeren van de kassa was het de hoogste tijd voor koffie dan wel thee met verse appelgebak.

Na de koffie kon een ieder op eigen tempo middels een audiotour het paleis verkennen, voorafgaand werd er een korte film vertoond over de geschiedenis van het paleis en zijn koninklijke bewoners.

Een letterlijk hoogtepunt was het uitzicht vanaf het dakterras op het paleis. De tuinen welke in Franse stijl zijn aangelegd kon men zo goed bekijken.

Na de audiotour werd er voor ons een zalige lunch geserveerd in de voormalige koninklijke paardenstallen. Voor ons geen haver en hooi maar luxe belegde broodjes en soep. Een mooi moment om even bij te komen van alle indrukken en met elkaar bij te praten. Na de lunch werd de 1698 weer opgezocht en sommigen doken nog even snel de museumshop in. De 1698 was ondanks de schaduw toch lekker opgewarmd, de achterste dakluiken maar een stuk opengeschoven om wat verkoeling te brengen tijdens de eerste kilometers.

Via Apeldoorn werd de A50 bereikt richting Zwolle, maar afslag Hattem was voor ons. Vanaf de Veluwe gezien ligt Hattem een stuk lager. Vanaf de A50 is het een lange helling naar beneden. De meesten van ons kenden Hattem al van een eerdere excursie. Toen naar het Bakkerijmuseum. Een echte aanrader overigens als u daar nog niet eerder bent geweest. Bij parkeerplaats De Bleek aan de rand van het centrum werd de Leyland geparkeerd en konden we ons bij Vadesto Outdoor Adventure melden voor de rondvaart. Het weer was er perfect voor en met een volle boot werd er ruim een uur gevaren over het verlaten en deels door de natuur ingenomen Apeldoornskanaal. Dit kanaal is het domein van bevers, ijsvogels en andere zeldzame dieren. De schipper wees ons op de burchten van de bevers en de holen van de ijsvogels. Kortom erg mooi en leerzaam.

Na terugkomst was het tijd voor het koud/ warme buffet. Ruim om tijd was iedereen klaar met eten en werd via Nunspeet NS en Amersfoort CS met gezwinde spoed koers gezet naar Amstelveen.

Een prachtige gezellige dag kwam tot een eind.

Foto’s 1 t/m 3 Lex Fassol

Foto’s 4 t/m 5 Marcel de Bruijn