VAN VEONN NAAR DVM
Een verhaal dat eigenlijk begint al op 24 januari 1997
toen wij de 1698 kochten. Echter optimistisch als we
waren, en zijn, dachten we dat rond 2001 de 1698 wel af
was en voorzien zou zijn van DVM emblemen. Echter de
geschiedenis wees anders uit. Na jaren van flinke
chassis -en carrosserie restauraties konden we maandag
26 oktober 2015 aan de gang om de bus klaar te maken
voor haar spuitbeurt. De maanden ervoor werd door ons
het nodige voorbereid om deze klus te laten slagen welke
tot juni 2016 zou gaan duren. Zo werd het magazijn
geheel opnieuw ingericht en werd er geïnventariseerd wat
we hadden aan onderdelen die eventueel nodig zijn voor
de carrosseriebeurt. Bijvoorbeeld rubbers, beplating,
motorluiken en sierlijsten. Maar ook een zoektocht naar
de juiste verf voor het dak en de raamkozijnen werd
gestart. Waar halen we raamrubbers vandaan ? In augustus
2015 werden de DVM emblemen besteld bij Quickpaint. In
september hebben we de nieuwe polyester zijbeplating
besteld. Nieuwe zijbeplating was nodig omdat de oude
zijplaten scheurtjes vertoonden door uitharding en
ouderdom. Dit komt anders terug in het spuitwerk ook als
je het er uit schuurt en plamuurt.
Gelukkig was de herfst en winter van 2015/2016 niet koud
en bleef het in het najaar tot in december qua
temperatuur goed werken in de loods. Indien nodig stond
een geleende oliekachel aan om een goede temperatuur te
krijgen voor te schilderen en om in te werken.
De roest onder de raamrubbers van zijkanten viel erg mee
gezien de leeftijd van de 1698. Ook de in 2006, 2007,
2008, 2010 gerestaureerde kokerconstructie achter de
zijplaten zag er prima uit. Daar werden we vrolijk van.
We werkten meerdere dagen per week en het tempo zat er
vanaf begin goed in. Op 12 november 2015 hadden we de
deurzijde met de nieuwe zijplaten en het schilderwerk
van de raamkozijnen af.
Ook aan de chauffeurszijde viel de roest onder de oude
raamrubbers mee. Alle kozijnen werden ontroest en waar
nodig zijn er oneffenheden gelijk gemaakt met
ijzerplamuur. Daarna werden de kozijnen geschuurd tot
dat deze klaar waren om geschilderd te worden met de
crème kleurige Tornolverf, twee lagen. Ook het dak werd
geschilderd met twee lagen Tornolverf. Na de
raamkozijnen aan chauffeurszijde werden de nieuwe
polyester platen op maat gezaagd en gemonteerd. Gevolgd
door de verticale strips en wielrandschermen. Verder is
er een polyesterplaat na het linker achterwiel
gerepareerd, daar zat een scheur in. De grijze
schortplaat onder de nooddeur is vervangen door een
nieuw plaat vanwege een flinke scheur. De linker
achterhoek is rechter gemonteerd en sluit nu mooier aan
op het acculuik.
Eind december met het aanvangen van het terugplaatsen
van de ramen met nieuwe raamrubbers zat het ineens
tegen. Na verschillende pogingen het nooddeurraam en het
een laatste raam linksachter te plaatsen kwamen wij tot
de conclusie dat er iets niet deugt aan het nieuw
geleverde raamrubber. Het was niet passend. We zijn met
het raamrubber teruggegaan en de leverancier heeft
toegegeven dat het een fout had gemaakt. Zij hebben ons
fantastisch geholpen en kosteloos werd nieuw raamrubber
geproduceerd voor de 1698. Aflevering eind januari 2016.
Een tegenvaller qua planning daar we hoopten de 1698 dan
bij de spuiter te hebben staan. Inmiddels waren we
begonnen met het vervangen van de drie motorluiken aan
de zijkanten van de 1698. De oude bolden op door roest
of waren beschadigd. Het eerste luik achter het rechter
voorwiel is nagemaakt van aluminium voor ons door HHI.
Dit luik heeft een afwijkende maat door de brede instap.
Een nieuw luik hadden wij niet in het magazijn dus dan
restte alleen na laten maken.
Toen het nieuwe raamrubber eindelijk binnen was ging het
snel. De laatste dag dat wij aan de ramen moesten werken
was 3 maart. Toen was de 1698 glasdicht. We hebben dat
gevierd met gebak. De op een kookplaatje opgewarmde soep
was dagelijkse kost toen wij vanaf eind oktober bezig
waren aan de bus tijdens de lunch. Gezelligheid staat
voorop. De spuiter kon ons pas 30 maart ontvangen. Dus
we hadden rustige de tijd om de 1698 verder voor te
bereiden op het aanstaande vertrek naar de spuiter.
Zoals de benodigde nieuwe onderdelen welke na het
spuiten er op moeten in de 1698 leggen. Nieuwe
verlichting, sierlijsten, roosters etc, etc. werd ook in
de 1698 klaar gelegd.
30 maart hebben de 1698 naar de spuiter gereden,
eindelijk mocht de 1698 weer naar buiten en haar kunstje
vertonen. De wagen reed heerlijk. De week daarna is de
bus meteen aangepakt. De kop was binnen een dag kaal.
Roest onder de ramen valt mee maar achter het Leyand
smoeltje zat wel de nodige roest. Leek het eerst mee te
vallen maar na het schoonmaken en ontroesten waren
sommige kokers wel erg dun. Bij de spuiterij mochten we
meehelpen, tijdrovende klussen als afgebroken bouten
uitboren van spiegelsteunen en bumperdelen waren mooie
klussen voor ons. Halverwege april is de 1698 in de
spuitcabine komen te staan om de grondlagen aan te
brengen. Ook zijn door ons de nieuwe voorhoeken
geplaatst zodat deze ook meteen konden worden gespoten.
Ook de losse bumperdelen en ventilatieroosters werden
gelijk mee gespoten en na het spuiten pas gemonteerd.
Nadat het bruine papier in de spuitstraat was verwijderd
kwam er een totaal andere 1698 tevoorschijn. De bus was
als nieuw, schitterend! Maar daarmee was de klus nog
niet af. De onderdelen die los gespoten waren moesten
weer worden gemonteerd. De verlichting en sierlijsten
moesten worden aangebracht en natuurlijk gingen de DVM
emblemen er op. Al met al nog een maand werk bij de
spuiter voordat de 1698 weer in haar stalling stond. Wij
en onze onmisbare vrijwilligers zijn erg blij met het
fraaie resultaat.
In de stalling hebben wij de details als stickers
noodvoorzieningen, noodpijlen etc. aangebracht en nog
wat klein onderhoud verrichten. Tenslotte werd de 1698
voor de Drenthe excursie van 18 juni uitgebreid
schoongemaakt.
Graag willen wij de volgende bedrijven bedanken voor hun
creativiteit en hulp aan de restauratie van de 1698:
Sigma Coatings Uithoorn ( Tornol verf dak & zijkanten )
Holland Coating Group Aalsmeer ( Tornol verf dak &
zijkanten )
Theuwes Polyester ( zijplaten )
Auerhahn Lelystad ( raamrubbers zijkanten )
Alman Rubber BV Biddinghuizen ( rubbers vooramen &
Leyland front )
HHI Haarlem ( namaken motorluik in aluminium )
Spuitexpress Capelle a/d IJssel
Quickpaint Rotterdam ( DVM emblemen )
Onder dit verslag in volgorde de foto's van de grote
carrosseriebeurt.
|