TECHNISCH VERSLAG VAN DE 1698 VOORJAAR 2024

In de afgelopen wintermaanden zijn de accu’s van de 1698 geregeld aangesloten op een druppellader om deze in een goede conditie te houden. Helaas waren de natte herfstachtige weersomstandigheden weinig ideaal om met de 1698 conditieritten te rijden.

Dinsdag 13 februari stak de Oude Drentse Dame haar gele neus weer buiten de loods voor een conditierit. De eerste halte was in Mijdrecht bij Profile Hogendoorn om de banden op de juiste spanning te brengen en te checken. De banden waren in prima conditie verder.

Zaterdag 24 februari was er werk aan de winkel voor de 1698. Een verhuurrit die dankzij de zachte winter mogelijk was met een gezellige groep naar het Oude Ambachten & Speelgoed Museum in Terschuur.

Woensdag 20 maart is de brandblusser goedgekeurd bij Paraat B.V. in Nieuw-Vennep, een jaarlijkse terugkerende verplichting.

Begin april is de 1698 vooral wat interieur betreft schoongemaakt i.v.m. de excursie naar EBUSCO en het DAF Museum op 12 april jl. Op 14 april hadden wij de eer om voor donateur en collega L. Ende een besloten rit te rijden naar het Openlucht Museum in Arnhem.

 

 

Na 14 april hadden we alle tijd om aan de 1698 te werken i.v.m. gepland onderhoud aan de 1698.

Onder andere werk aan een stuurkogel en een revisie van de luchtdroger met misschien andere klussen die we nog onverwacht tegen zouden komen. Dit is de reden dat we verder geen excursies hebben gepland in het voorjaar. Zo kunnen wij voor de keuring bij de RDW met aangename temperaturen in de loods aan de 1698 werken.

Op 30 april zijn we begonnen de stuurstang en de luchtdroger onder de 1698 te demonteren. Dankzij de waardevolle technische kennis van Sjaak en Willem ging dit voorspoedig. De 1698 werd aan de voorzijde een stuk omhoog gebracht en ondersteund met assteunen. Zo werd er voldoende ruimte gecreëerd om onder de bus te werken. Van de gedemonteerde stuurstang werden op de werkbank de kogels verwijderd en de taatsen. Alles zag er nog prima uit nadat het goed was schoongemaakt. Daarna werd de zaak met vers dik vet opnieuw in elkaar gezet en afgesteld.

Ook werd de Bendix AD-2 luchtdroger gedemonteerd. In het technisch verslag 2023 kunt u zien hoe de luchtdroger eruitzag. De werking was nog steeds prima maar de roestige mantel was wel aan een schoonheidsbehandeling toe. Vanuit de USA hadden we een revisie set over laten komen om het inwendige van de luchtdroger; korrels, filters, ringen en dergelijke te vervangen. In de ruim 27 jaar dat we 1698 beheren hebben we nog nooit problemen gehad met de luchtdroger. Maar op water in de luchtketels en remleidingen zitten we niet te wachten. Ook scheidt de luchtdroger vuil en olieresten af. Al met al is het een stille kracht die Bendix AD-2 die je moet koesteren.

Begin mei kon Marcel aan de gang met het ontroesten van de luchtdroger, eerste de losse roest verwijderen en later met een Dremel (klein roterend slijpsteentje) de vaste roest eraf schuren. Daar knapte de Bendix al behoorlijk van op. Na het ontroesten werden er met enkele dagen er tussen twee lagen Owatrol aangebracht op de luchtdroger. Owatrol is een goed conserverend anti-roestmiddel en ook een goede grondlaag voor de verf. Half mei werd de luchtdroger met twee lagen zilvergrijze Hamerite verf afgelakt.

Op 21 mei hebben we de stuurstang weer met elkaar onder de 1698 gemonteerd en met splitpennen en kroonmoeren zoals het hoort geborgd. Willem heeft stofhoezen gekocht zodat de stuurkogels minder snel vervuild raken.

De opgeknapte Bendix luchtdroger hebben we daarna voorzichtig opengemaakt.om de binnenzijde te reviseren. Deze bestaat uit een flinke hoeveelheid korrels om de lucht te drogen en te reinigen. Deze werden ververst en de ook de filters, veren en afsluitringen werden vervangen. Wat opviel was dat de korrels voor iets meer dan helft er nog goed uitzagen. Toch zijn alle korrels ververst. Bij de foto’s ook een tekening van de Bendix AD-2 luchtdroger welke onder de 1698 hangt.

 

Tenslotte werd er een terugslagklep gedemonteerd achter het luchtvulnippel om te checken of deze nog prima werkt. Dit in verband met mogelijk luchtverlies.

Zaterdag 8 juni was het wasdag voor de 1698. Op een locatie waar het was toegestaan heeft Willem met een heet water cleaner de Leyland 0 680 motor schoongespoten met een hogedrukspuit. Zowel van onder als van boven. Het interieur werd met folie afgeschermd. De vooras en de achteras ontsnapten ook niet aan het kritische oog van Willem. Dat er de nodige vettigheid en vuil los kwam hoeft geen betoog. Het vuile water werd vanzelfsprekend milieu verantwoord afgevoerd. Dankzij Willem zijn de motor en de assen nu schoon. Lekkages zijn makkelijker op te sporen. Ook is de koeling van de motor nu verbeterd. Tenslotte werden de remmen getest op de rollerbank i.v.m. de aanstaande APK-keuring.

Op de foto’s hierboven vanuit de remmentestbank gefotografeerd de gereviseerde Bendix AD-2 luchtdroger en een van de gestelde en gereinigde stuurkogels met stoefhoes.

Zaterdag Wasdag voor de 1698. De nodige drab en aarde wat zich als stof ophoopte met vet rondom de motor en de assen werd met de heet water cleaner weggespoten door Willem.