TECHNISCH VERSLAG VAN DE 1698 VOORJAAR 2024
In de afgelopen wintermaanden zijn
de accu’s van de 1698 geregeld aangesloten op een
druppellader om deze in een goede conditie te houden.
Helaas waren de natte herfstachtige weersomstandigheden
weinig ideaal om met de 1698 conditieritten te rijden.
Dinsdag
13 februari stak de Oude Drentse Dame haar gele neus
weer buiten de loods voor een conditierit. De eerste
halte was in Mijdrecht bij Profile Hogendoorn om de
banden op de juiste spanning te brengen en te checken.
De banden waren in prima conditie verder.
Zaterdag
24 februari was er werk aan de winkel voor de 1698. Een
verhuurrit die dankzij de zachte winter mogelijk was met
een gezellige groep naar het Oude Ambachten & Speelgoed
Museum in Terschuur.
Woensdag
20 maart is de brandblusser goedgekeurd bij Paraat B.V.
in Nieuw-Vennep, een jaarlijkse terugkerende
verplichting.
Begin
april is de 1698 vooral wat interieur betreft
schoongemaakt i.v.m. de excursie naar EBUSCO en het DAF
Museum op 12 april jl. Op 14 april hadden wij de eer om
voor donateur en collega L. Ende een besloten rit te
rijden naar het Openlucht Museum in Arnhem.
Na 14
april hadden we alle tijd om aan de 1698 te werken
i.v.m. gepland onderhoud aan de 1698.
Onder
andere werk aan een stuurkogel en een revisie van de
luchtdroger met misschien andere klussen die we nog
onverwacht tegen zouden komen. Dit is de reden dat we
verder geen excursies hebben gepland in het voorjaar. Zo
kunnen wij voor de keuring bij de RDW met aangename
temperaturen in de loods aan de 1698 werken.
Op 30
april zijn we begonnen de stuurstang en de luchtdroger
onder de 1698 te demonteren. Dankzij de waardevolle
technische kennis van Sjaak en Willem ging dit
voorspoedig. De 1698 werd aan de voorzijde een stuk
omhoog gebracht en ondersteund met assteunen. Zo werd er
voldoende ruimte gecreëerd om onder de bus te werken.
Van de gedemonteerde stuurstang werden op de werkbank de
kogels verwijderd en de taatsen. Alles zag er nog prima
uit nadat het goed was schoongemaakt. Daarna werd de
zaak met vers dik vet opnieuw in elkaar gezet en
afgesteld.
Ook werd
de Bendix AD-2 luchtdroger gedemonteerd. In het
technisch verslag 2023 kunt u zien hoe de luchtdroger
eruitzag. De werking was nog steeds prima maar de
roestige mantel was wel aan een schoonheidsbehandeling
toe. Vanuit de USA hadden we een revisie set over laten
komen om het inwendige van de luchtdroger; korrels,
filters, ringen en dergelijke te vervangen. In de ruim
27 jaar dat we 1698 beheren hebben we nog nooit
problemen gehad met de luchtdroger. Maar op water in de
luchtketels en remleidingen zitten we niet te wachten.
Ook scheidt de luchtdroger vuil en olieresten af. Al met
al is het een stille kracht die Bendix AD-2 die je moet
koesteren.
Begin
mei kon Marcel aan de gang met het ontroesten van de
luchtdroger, eerste de losse roest verwijderen en later
met een Dremel (klein roterend slijpsteentje) de vaste
roest eraf schuren. Daar knapte de Bendix al behoorlijk
van op. Na het ontroesten werden er met enkele dagen er
tussen twee lagen Owatrol aangebracht op de luchtdroger.
Owatrol is een goed conserverend anti-roestmiddel en ook
een goede grondlaag voor de verf. Half mei werd de
luchtdroger met twee lagen zilvergrijze Hamerite verf
afgelakt.
Op 21
mei hebben we de stuurstang weer met elkaar onder de
1698 gemonteerd en met splitpennen en kroonmoeren zoals
het hoort geborgd. Willem heeft stofhoezen gekocht zodat
de stuurkogels minder snel vervuild raken.
De
opgeknapte Bendix luchtdroger hebben we daarna
voorzichtig opengemaakt.om de binnenzijde te reviseren.
Deze bestaat uit een flinke hoeveelheid korrels om de
lucht te drogen en te reinigen. Deze werden ververst en
de ook de filters, veren en afsluitringen werden
vervangen. Wat opviel was dat de korrels voor iets meer
dan helft er nog goed uitzagen. Toch zijn alle korrels
ververst. Bij de foto’s ook een tekening van de Bendix
AD-2 luchtdroger welke onder de 1698 hangt.
Tenslotte werd er een terugslagklep gedemonteerd achter
het luchtvulnippel om te checken of deze nog prima
werkt. Dit in verband met mogelijk luchtverlies.
Zaterdag
8 juni was het wasdag voor de 1698. Op een locatie waar
het was toegestaan heeft Willem met een heet water
cleaner de Leyland 0 680 motor schoongespoten met een
hogedrukspuit. Zowel van onder als van boven. Het
interieur werd met folie afgeschermd. De vooras en de
achteras ontsnapten ook niet aan het kritische oog van
Willem. Dat er de nodige vettigheid en vuil los kwam
hoeft geen betoog. Het vuile water werd vanzelfsprekend
milieu verantwoord afgevoerd. Dankzij Willem zijn de
motor en de assen nu schoon. Lekkages zijn makkelijker
op te sporen. Ook is de koeling van de motor nu
verbeterd. Tenslotte werden de remmen getest op de
rollerbank i.v.m. de aanstaande APK-keuring.
Op de
foto’s hierboven vanuit de remmentestbank gefotografeerd
de gereviseerde Bendix AD-2 luchtdroger en een van de
gestelde en gereinigde stuurkogels met stoefhoes.
Zaterdag Wasdag voor de 1698. De nodige drab en aarde
wat zich als stof ophoopte met vet rondom de motor en de
assen werd met de heet water cleaner weggespoten door
Willem.
|