TECHNISCH VERSLAG VAN DE 1698 VOORJAAR 2024
In de afgelopen wintermaanden zijn
de accu’s van de 1698 geregeld aangesloten op een
druppellader om deze in een goede conditie te houden.
Helaas waren de natte herfstachtige weersomstandigheden
weinig ideaal om met de 1698 conditieritten te rijden.
Dinsdag
13 februari stak de Oude Drentse Dame haar gele neus
weer buiten de loods voor een conditierit. De eerste
halte was in Mijdrecht bij Profile Hogendoorn om de
banden op de juiste spanning te brengen en te checken.
De banden waren in prima conditie verder.
Zaterdag
24 februari was er werk aan de winkel voor de 1698. Een
verhuurrit die dankzij de zachte winter mogelijk was met
een gezellige groep naar het Oude Ambachten & Speelgoed
Museum in Terschuur.
Woensdag
20 maart is de brandblusser goedgekeurd bij Paraat B.V.
in Nieuw-Vennep, een jaarlijkse terugkerende
verplichting.
Begin
april is de 1698 vooral wat interieur betreft
schoongemaakt i.v.m. de excursie naar EBUSCO en het DAF
Museum op 12 april jl. Op 14 april hadden wij de eer om
voor donateur en collega L. Ende een besloten rit te
rijden naar het Openlucht Museum in Arnhem.
Na 14
april hadden we alle tijd om aan de 1698 te werken
i.v.m. gepland onderhoud aan de 1698.
Onder
andere werk aan een stuurkogel en een revisie van de
luchtdroger met misschien andere klussen die we nog
onverwacht tegen zouden komen. Dit is de reden dat we
verder geen excursies hebben gepland in het voorjaar. Zo
kunnen wij voor de keuring bij de RDW met aangename
temperaturen in de loods aan de 1698 werken.
Op 30
april zijn we begonnen de stuurstang en de luchtdroger
onder de 1698 te demonteren. Dankzij de waardevolle
technische kennis van Sjaak en Willem ging dit
voorspoedig. De 1698 werd aan de voorzijde een stuk
omhoog gebracht en ondersteund met assteunen. Zo werd er
voldoende ruimte gecreëerd om onder de bus te werken.
Van de gedemonteerde stuurstang werden op de werkbank de
kogels verwijderd en de taatsen. Alles zag er nog prima
uit nadat het goed was schoongemaakt. Daarna werd de
zaak met vers dik vet opnieuw in elkaar gezet en
afgesteld.
Ook werd
de Bendix AD-2 luchtdroger gedemonteerd. In het
technisch verslag 2023 kunt u zien hoe de luchtdroger
eruitzag. De werking was nog steeds prima maar de
roestige mantel was wel aan een schoonheidsbehandeling
toe. Vanuit de USA hadden we een revisie set over laten
komen om het inwendige van de luchtdroger; korrels,
filters, ringen en dergelijke te vervangen. In de ruim
27 jaar dat we 1698 beheren hebben we nog nooit
problemen gehad met de luchtdroger. Maar op water in de
luchtketels en remleidingen zitten we niet te wachten.
Ook scheidt de luchtdroger vuil en olieresten af. Al met
al is het een stille kracht die Bendix AD-2 die je moet
koesteren.
Begin
mei kon Marcel aan de gang met het ontroesten van de
luchtdroger, eerste de losse roest verwijderen en later
met een Dremel (klein roterend slijpsteentje) de vaste
roest eraf schuren. Daar knapte de Bendix al behoorlijk
van op. Na het ontroesten werden er met enkele dagen er
tussen twee lagen Owatrol aangebracht op de luchtdroger.
Owatrol is een goed conserverend anti-roestmiddel en ook
een goede grondlaag voor de verf. Half mei werd de
luchtdroger met twee lagen zilvergrijze Hamerite verf
afgelakt.
Op 21
mei hebben we de stuurstang weer met elkaar onder de
1698 gemonteerd en met splitpennen en kroonmoeren zoals
het hoort geborgd. Willem heeft stofhoezen gekocht zodat
de stuurkogels minder snel vervuild raken.
De
opgeknapte Bendix luchtdroger hebben we daarna
voorzichtig opengemaakt.om de binnenzijde te reviseren.
Deze bestaat uit een flinke hoeveelheid korrels om de
lucht te drogen en te reinigen. Deze werden ververst en
de ook de filters, veren en afsluitringen werden
vervangen. Wat opviel was dat de korrels voor iets meer
dan helft er nog goed uitzagen. Toch zijn alle korrels
ververst. Bij de foto’s ook een tekening van de Bendix
AD-2 luchtdroger welke onder de 1698 hangt.
Tenslotte werd er een terugslagklep gedemonteerd achter
het luchtvulnippel om te checken of deze nog prima
werkt. Dit in verband met mogelijk luchtverlies.
Zaterdag
8 juni was het wasdag voor de 1698. Op een locatie waar
het was toegestaan heeft Willem met een heet water
cleaner de Leyland 0 680 motor schoongespoten met een
hogedrukspuit. Zowel van onder als van boven. Het
interieur werd met folie afgeschermd. De vooras en de
achteras ontsnapten ook niet aan het kritische oog van
Willem. Dat er de nodige vettigheid en vuil los kwam
hoeft geen betoog. Het vuile water werd vanzelfsprekend
milieu verantwoord afgevoerd. Dankzij Willem zijn de
motor en de assen nu schoon. Lekkages zijn makkelijker
op te sporen. Ook is de koeling van de motor nu
verbeterd. Tenslotte werden de remmen getest op de
rollerbank i.v.m. de aanstaande APK-keuring.
Op de
foto’s hierboven vanuit de remmentestbank gefotografeerd
de gereviseerde Bendix AD-2 luchtdroger en een van de
gestelde en gereinigde stuurkogels met stoefhoes.
Zaterdag Wasdag voor de 1698. De nodige drab en aarde
wat zich als stof ophoopte met vet rondom de motor en de
assen werd met de heet water cleaner weggespoten door
Willem.
TECHNISCH VERSLAG VAN DE 1698 ZOMER 2024
Ook in de zomer werd er gewerkt aan de 1698, er was
genoeg te doen. De eerste ritten waren gepland op het
eind augustus, september en oktober. Dus de tijd maar
goed gebruiken omdat ook de temperaturen aangenamer zijn
dan in de winter.
Tijdens de check van de terugslagklep achter het
luchtvulnippel onder het dashboard kwamen wij erachter
dat het onder het dashboard best wel een stoffige boel
was. Ook was er roest op de kokers op de vloer om het
dashboard steun te geven. Willem wees me er ook op dat
de luchtklep voor de ventilatie ook wel een
anti-roestbehandeling mocht krijgen. Op 22 juni onder
het dashboard alles zoveel mogelijk stofvrij gemaakt en
de eerdere genoemde roestige onderdelen ontroest en in
de eerste laag Owatrol gezet.
Ook werd de binnenzijde van de Webasto kast ontroest
i.v.m. vliegroest en een kokerbalkje naast de Webasto
onderaan ontroest. Ook hier weer na het ontroesten de
eerste laag Owatrol om de boel te conserveren.
In de periode van 24 juni t/m 2 juli werden de
kokerbalken van het dashboard, luchtklep, binnenzijde
Webasto kast en kokerbalkje naast de Webasto standkachel
voorzien van een tweede laag Owatrol en met twee lagen
grijze verf afgelakt. De binnenzijde van de Webasto kast
kreeg twee lagen Silolak. Net als enkele delen van de
Webasto kast aan de buitenzijde. In 2021 is de Webasto
en onderzijde van de kast gereviseerd, bijhouden is nu
het devies.
Op 3 juli werden de twee grijze kasten onder het
dashboard teruggeplaatst nadat het mechaniek om de
luchtklep voor de ventilatie te bedienen was ingespoten
met WD40 om deze soepel te houden. Het fineer van de
kasten onder het dashboard werd schoongemaakt. Ook de
vloer en de instap- en uitstapbak werden schoongemaakt.
Vanwege het schoonspuiten en het recente onderhoud was
er de nodige vettigheid en zand ingelopen.
De twee grijze dashboardkasten na het schoonmaken.
Links, met het rooster, is de glimmende grijze luchtklep
voor de ventilatie achter het rooster nog net te zien.
Rechts ziet u de kast onder het dashboard met het
luchtvulnippel. De kasten zijn aan de randen met grijze
verf bijgetipt na het vlakschuren door Willem om ze
makkelijker erin en eruit te krijgen. 2de foto de
luchtklep achter de kast na de opknapbeurt.
Vrijdag 5 juli de twee riemen van de stuurbekrachtiging
vervangen met Sjaak. Op de oude die er sinds juli 1998
op zitten werd hier en daar een slijtageplek zichtbaar.
Het betreft riemen van Gates typenummer 6265mc AVX10 x
938la.
Slijtageplekken riemen stuurbekrachtiging zijn binnen
de kringen te zien.
De oude
lagen er zo af maar om de nieuwe over de tussenas te
krijgen was een ander verhaal. Deze tussenas die
ingeklemd zit tussen twee verende nylon schijven (hardyschijven)
weigerden iedere medewerking om op de normale manier los
te komen. Normaal kan de tussenas over de spiebanen
schuivend iets worden ingekort om makkelijk tussen de
hardyschijven los te komen. Na een poosje wrikken en
duwen kwam de tussenas eindelijk los en de nieuwe riemen
zaten vlot om de twee poelies.
Met de losgekregen tussenas op de werkbank hebben wij
geprobeerd d.m.v. slaan met een flinke hamer en veel
WD40 het deel over de spiebanen los te krijgen. Helaas
zonder resultaat, de volgende dag na een nachtje
losweken in de WD40 hetzelfde; zo vast als een huis.
Willem heeft het nog geprobeerd om met heetstoken
beweging erin te krijgen maar ook dat leverde na een
paar moedige pogingen geen bevredigend resultaat.
De tijd begon inmiddels te dringen, i.v.m. de
APK-keuring maandag 8 juli. Daarom de tussenas met
wrikken en duwen weer onder de bus gemonteerd. De motor
drijft zo weer de tandwielkast aan en via deze
tandwielkast de dynamo en de geforceerde koeling. Na de
laatste ritten in oktober gaan we weer aan de slag met
deze tussenas, mogelijk wordt het een revisie.
De tussenas op de "pijnbank". Helaas mocht hard
slaan, WD40 en later heetstoken niet baten. De groeven
links op de as zijn de bewuste spiebanen waar het
eindstuk overheen kan schuiven om de lengte aan te
passen voor een makkelijker demontage en montage.
Op 7 juli de 1698 goed uitgeveegd en alle vlekken
verwijderd in en op de 1698 om tijdens de APK-keuring de
volgende dag een verzorgde indruk te maken.
Maandag 8 juli vertrokken we met een klein groepje om
6.15 uur goed geluimd naar de RDW in Heerenveen. Net
over de Ketelbrug hielden we even een korte stop voor
koffie, sigaartje en toilet. Dan weer vol gas via
Oosterzee en de N924 naar Heerenveen. Om 10 uur reden we
weer dik tevreden huiswaarts.
Onze prachtige DVM 1698 in de keurstraat van de RDW
in Heerenveen
Op 11 juli
bleek bij een inspectie van de brandstofpomp door Willem
dat de pomp wat lekte. Daar hadden we niet op gerekend
immers de brandstofpomp was in 2023 gereviseerd. De pomp
en alles wat er dichtbij om heen zit werd met
remmenreiniger en perslucht schoongemaakt. Vervolgens
hebben we proefgedraaid en gekeken waar het lek zat. In
ieder geval het membraam van het opvoerpompje. De
schroeven van het deksel werden nagetrokken en zaterdag
20 juli werd er een testrit gemaakt naar De Kop van
Noord-Holland.
Zo konden we ook de van Peer Baltus geleende Bosch
deurcilinder terugbrengen.
Tijdens een pauze t.h.v. Heemskerk bleek dat er een
verstuiverleiding aan de achterzijde van de
brandstofpomp lekte. Deze werd voorzichtig vastgedraaid
en het lekken leek over. Doch op de terugweg bij
Purmerend begon de motor rauw te lopen en de te bonken.
Bij terugkomst in de stalling bleek een gescheurde
verstuiverleiding kort achter de pomp de oorzaak. Ook
het membraam van het opvoerpompje lekte weer iets
diesel.
Op 25 juli hebben Sjaak en Willem de lekke
verstuiverleiding losgehaald en zijn we met een nieuw
opvoerpompje en de lekke leiding naar Spaarnestad gegaan
om de leiding te reviseren en het nieuwe opvoerpompje
klaar te maken voor gebruik. Tenslotte werd de
onderzijde van het grote motorluik schoongemaakt en in
steenslagcoating gespoten door Willem.
Op 1 augustus konden we bij Spaarnestad Motorenrevisie
de gereviseerde verstuiverleiding en het nagekeken
nieuwe opvoerpompje ophalen. Service van de zaak, we
hoefden niets te betalen. Bijzonder aardig natuurlijk.
De volgende dagen zijn we met drie man aan de slag
gegaan om alle verstuiverleidingen en het nieuwe
opvoerpompje te monteren. Een beste klus. Daarbij kwam
nog een extraatje want de versleten klemmen om de
bundels verstuiverleidingen te beschermen tegen
trillingen moesten worden vervangen. Sommige van die
klemmen lieten diepe groeven na in de leidingen omdat
het rubber in de klem was vergaan. Deze groeven werden
later door Willem voorzichtig dicht gesoldeerd.
Eigenlijk waren we daar dus op tijd bij.
Na het monteren van deze nieuwe klemmen werden op de
motor twee kroonstenen preventief ingespoten met WD40
tegen corrosie. Zo blijven de oliedruksensor en
koelwatersensor het doen.
Willem had prachtige op maat gemaakte klemmen voor de
verstuiverleidingen gemaakt. Betere zijn er niet te koop
in de handel.
Op 19
augustus de 1698 grondig uitgeveegd, banken afgestoft,
olie- en vetvlekken verwijderd na alle klussen. Dit voor
een collega die met pensioen ging op 21 augustus en met
de 1698 werd opgehaald samen met familie en vrienden na
afloop van zijn laatste dienst bij Connexxion. Voor
zekerheid werd de druppellader aangesloten op de accu's
omdat de 1698 poosje niet had gereden.
3 september na mijn vakantie heeft Willem met een beetje
hulp van mij een lekkage aan verstuiverleiding 3 en 4
verholpen. Na het ritje van 21 augustus liet de 1698 zo
af en toe een drupje vallen. Niet veel, maar toch. De
betreffende verstuiverleidingen werden door Willem
losgehaald en het conische deel goed bekeken. Geen
beschadigingen, dan maar weer op nieuw monteren en
voorzichtig goed natrekken.
Na het geslaagde proefdraaien met zijn tweeën een 41
kilometer lange proefrit gereden. De lekkage is
vooralsnog verholpen. Ook werden de schroeven van het
deksel op het opvoerpompje nagetrokken i.v.m. zweten op
het membraam. Dat was nodig, ook dat bleek gelukkig
verholpen na de proefrit.
Zaterdag 7 september was een bijzondere dag voor de
1698. De 1698 vertrok 's morgens vroeg met Willem achter
het stuur naar Emmen om busonderdelen op te halen bij de
familie Baas. Op deze website kunt u een verslag van
deze dag vinden. Gezien de werkzaamheden aan de
verstuiverleidingen en opvoerpomp de lakmoesproef hoe de
1698 zich ging houden. De 398 kilometers heen en terug
naar Emmen verliepen zonder problemen, een hele
opluchting kan ik u zeggen.
Maandag 9 september was het wasdag voor de 1698. Voor de
excursies en ritten in september en oktober werd de 1698
aan de buitenzijde compleet gewassen. Dat was niet
overbodig na alle klussen.
De achterkant van de 1698 kon een wasbeurt gebruiken.
Op 13
september werden alle vloeistoffen gecontroleerd en waar
nodig aangevuld. Nu was de binnenkant van de 1698 aan de
beurt en werden alle ramen gelapt, de plinten en de
stoelframes afgestoft en de 1698 grondig uitgeveegd. Als
eerste onderdeel van de DVM 1633 kwam het afdekkapje van
de alarmzoemer in de 1698 terecht. Vanaf dat het moment
dat de 1698 museumbus is ontbrak deze. Gelijk een ander
gezicht.
Zwart kapje van de DVM 1633 over de alarmzoemer in de
cabine van de 1698
|