TECHNISCH VERSLAG VAN DE 1698 IN 2023
Vanaf maart is er aan de 1698 veel
gewerkt. Dat is met een 42 jaar oude bus natuurlijk ook
niet verwonderlijk. Gelukkig kunnen we een beroep doen
op fantastische mensen die de benodigde technische
kennis hebben om de 1698 op weg te helpen.

Diagnose
stellen waarom de Webasto uitgaat na het opstarten.
Eind maart is een storing aan de Webasto standkachel
verholpen. Deze schakelde kort na het starten weer uit.
De oorzaken bleken verschillende slechte stekkertjes te
zijn en een relais in de zekeringkast die slecht contact
maakte. Voor de zekerheid is ook de printplaat van de
stuureenheid van de Webasto gecontroleerd.
Nadat de
Webasto weer lekker bromde en de bus verwarmde zijn wij
bij Profile Hogendoorn in Mijdrecht langsgereden om de
banden te controleren en op de juiste spanning te laten
brengen. Daar bleek dat een ventiel van de binnenband
rechtsachter moest worden vervangen i.v.m. lucht lekken.
Nut van een bandencontrole is weer eens gebleken en de
Webasto verwarmt de 1698 weer als vanouds.

Vervanging ventiel binnenband rechtsachter
Op 11 april konden we de goedgekeurde brandblusser
ophalen bij Paraat BV in Nieuw-Vennep.
De brandblusser moet jaarlijks worden gekeurd.
Op 30 april wilden wij een conditierit
rijden met de 1698. Voor wij de weg op gaan inspecteren
wij de 1698 altijd op lekkages en of de verlichting goed
werkt. Bij de controle bleek dat de brandstofpomp af en
toe een druppel diesel lekte. De conditierit ging niet
door en de dagen daarna werden de koppen bij elkaar
gestoken en werd Spaarnestad Motorenrevisie in Haarlem
gebeld voor advies. We konden een pakkingenset ophalen
en mogelijk zelf al het nodige oplossen. Doch we vonden
het verstandiger om de pomp in het geheel te demonteren
en deze voor revisie aan te bieden gezien de leeftijd
van de pomp. En dat bleek een verstandige keuze.
Achteraf bleek dat ook het inwendige in de pomp aan een
revisie toe was. De lekkage was met een pakkingenset
alleen niet op te verhelpen. Wat ook meespeelde was dat
de tijd begon te dringen want op 27 mei was de excursie
naar Arriva Leeuwarden en Qbuzz Groningen/ Assen
gepland. Gokken dat we met een pakkingenset klaar zouden
zijn was te link.
De nodige gereedschappen werden gekocht die we nodige
hadden om de CAV-brandstofpomp te demonteren. Zoals twee
stevige assteunen en flinke potkrik om de 1698 veilig
iets omhoog te krijgen.
De 1698 moest aan de chauffeurszijde wat omhoog om
voldoende ruimte onder de bus te krijgen.


Dankzij nieuwe en veilige assteunen en potkrik konden
we wat ruimte onder de 1698 krijgen.
Op 10 mei hadden we de brandstofpomp er onderuit en
werd deze ter revisie aangeboden aan Spaarnestad
Motorenrevisie. Zij waren zo vriendelijk om er een
spoedklus van te maken i.v.m. de excursie op 27 mei en
zo konden wij al op 15 mei de brandstofpomp ophalen.
Daar waren wij heel blij mee. We kregen van Spaarnestad
montagetips en goede uitleg wat er allemaal aan de
brandstofpomp is gedaan. Kort gezegd het was geen
overbodige luxe om deze te laten reviseren. Op 17 mei
hebben wij de gereviseerde brandstofpomp gemonteerd.

De gereviseerde brandstofpomp weer als nieuw bij
Spaarnestad Motorenrevisie in Haarlem

Werkruimte vanaf boven om de brandstofpomp te
monteren en verstuiverleidingen na te trekken
De vette prut bovenop de motor werd ook verwijderd om
mogelijke diesellekkages makkelijker te vinden. Ook
werden enkele leidingen en kabels boven de motor beter
gemonteerd om te voorkomen dat ze elkaar raken en
beschadigen.
Het is belangrijk voor het monteren van de brandstofpomp
dat de pomp en de motor op tijd staan. Een bepaald
moment van de slagen die de zes cilinders maken die
overeenkomt met een merkteken op de pomp en het
vliegwiel. Om dat te checken zijn ook de twee
kleppendeksels verwijderd om zo aan de tuimelaars van
cilinder een en zes te kunnen zien of dat klopt. En dat
klopte allemaal, de eerste startpogingen gingen meteen
goed. Wel zat er vanzelfsprekend lucht in het
brandstofsysteem. De 1698 rookte niet, een goed signaal.

Een van de twee schoongemaakt klepdeksels met
pakking erop
Na deze
megaklus werd de 1698 op 19 mei aan de buitenzijde
gewassen voor de excursies en alle vloeistoffen gecheckt
of ze op niveau zijn. Paar dagen later, 23 mei, hebben
wij een geslaagde proefrit gereden met elkaar naar
restaurant De Goudreinet in Barneveld om de gelukte
montage te vieren. De volgende dag met Bouke de 1698 aan
de binnenkant schoongemaakt. De vloer gedweild, het rode
skaimeubilair met vinylwash gereinigd ter bescherming
van UV-licht. Tenslotte de bouten van de kleppendeksels
nagetrokken. En zo was de 1698 klaar voor de excursie op
27 mei naar het mooie Noorden van Nederland.

Na de winterslaap en werk aan de 1698 werd deze
uitgebreid schoongemaakt
De
excursies op 27 mei naar Arriva en Qbuzz en op een
snikhete 10 juni naar Connexxion Arnhem/ Veluwe Zuid
heeft de 1698 met glans doorstaan.
Maar
voor de APK-keuring op 27 juni in Heerenveen had de 1698
nog een verrassing voor ons in petto. De bedoeling was
om op 20 juni de 1698 een APK-voorkeuring te laten
ondergaan. De bus stond amper buiten en we hoorden een
behoorlijk gesis van ontsnappend lucht. De
dubbelwerkende pneumatische Bosch deurcilinder van de
achterdeuren was lek in gesloten toestand. Het
luchtverlies was zodanig dat we rijden onverstandig
achtten. Wat volgde was een drukke week om een oplossing
te vinden voor dit euvel. Van Martin Stolte, Stichting
Standaardbus 168, kregen we de tip om contact op te
nemen met Almotion in Elst (Gld). De volgende dag, 21
juni, had ik het Bosch ventiel uitgebouwd en het bij
Almotion gebracht voor onderzoek.

De zwarte cilinder is de lekkende Bosch deurcilinder
in kwestie
Maar ja,
zonder vervangend ventiel geen RDW-keuring 27 juni.
Gelukkig hielp Peer Baltus ons uit te brand. Om de 1698
rijvaardig te houden konden wij van hem een identiek
Bosch ventiel lenen. Dus op 22 juni weer in de auto en
op weg naar Peer om het Bosch ventiel op te halen.
Reuzeblij mee natuurlijk!
Zaterdag
24 juni succesvol de tijdelijke deurcilinder van Peer
gemonteerd en de achterdeuren met klembeveiliging
afgesteld. De afspraak bij de RDW hoefden we niet af te
zeggen. Op 27 juni positief gestemd met elkaar naar
Heerenveen gereden. Blij dat de 1698 toen werd
goedgekeurd ondanks dat er geen tijd was voor een
uitgebreide voorkeuring.
Inmiddels was duidelijk dat de afdichtingen van de 42
jaar oude deurcilinder zijn vergaan. Met een bezoek aan
Almotion konden we dat zelf zien.
De
neusafdichting van de cilinder is niet te vervangen en
revisiesets voor de overige onderdelen zijn er niet.
Almotion heeft een proefopstelling gemaakt met een
nieuwe cilinder die de achterdeuren kan bedienen. Deze
wordt aangepast voor de 1698. Dit nieuwe type
pneumatische cilinder is wel te reviseren omdat deze
volgens euronormen is opgebouwd. Geen goedkope oplossing
maar op termijn wel een die ons verder brengt. In
december meer hierover.

Vooraan
de nieuwe pneumatische deurcilinder, achteraan de oude
uit de 1698
Op vrijdag 30 juni heeft de 1698 een
gezellig personeelsuitje voor Spaarnestad Motorenrevisie
mogen verzorgen. Middels deze tegenprestatie van ons
heeft Spaarnestad ons gesponsord met de revisie van de
brandstofpomp. Een groots gebaar van Spaarnestad waar
wij ze bijzonder dankbaar voor zijn.
Na de
zomer beginnen we met de montage van de nieuwe
pneumatische deurcilinder die bij Almotion voor de 1698
is aangepast. We houden u op de hoogte.
|