TECHNISCH VERSLAG VAN DE 1698 IN 2022
Januari – mei 2022
Gedurende de eerste maanden van 2022
werden de accu’s van de 1698 werden geregeld aan de
druppellader aangesloten om ze in conditie te houden.

Op 6 april is de brandblusser
ingeleverd bij Paraat BV in Nieuw-Vennep om deze te
voorzien van een verplichte nieuwe vulling en een paar
dagen later weer goedgekeurd.
Willem heeft 7 april de Brose
lijnnummerkast aan de deurzijde gerepareerd. De
tientallen draaiden niet meer en wederom werd er een
elektromotor gebruikt uit de donor Brosekast van de
Westnederland 8768. Tevens werd er een printplaat van
een donor Brosekast uit een VAD-bus gebruikt omdat de
honderdtallen ook weigerden te draaien.

13 t/m 15 april is de 1698 vanwege een
verhuurrit op zaterdag 16 april compleet gewassen. Ook
het dak is geschrobd en dat was hard nodig. Binnen is de
vloer gedweild en alles afgestoft.
Vrijdag 15 april met de 1698 naar
Hogendoorn Profile Tyrecenter gereden om banden op de
juiste spanning te houden. Op de foto de 1698 bij
Hogendoorn in Mijdrecht.
Ook is er een ventiel beter bevestigd
omdat deze schuurde langs de remtrommel.
Tenslotte 1 liter motorolie bijgegoten
en oliepeil Wilsonbak gecontroleerd.

Op 25 april draaimechaniek koersfilm
met WD40 ingespoten i.v.m. zwaar lopen bij het
slingeren. Verder is de bus uitgeveegd en de cabine
schoongemaakt i.v.m. de rit 7 mei naar open huis
busmuseum OVCN in Sonnega.
Samen met Willem op 12 mei stuk van 10
cm lang 40x40 mm koker rechtsachter onder de vloer
vervangen i.v.m. roest. De boel goed ontroest en slechte
deel weggeslepen. Willem heeft het nieuwe deel er
prachtig onder gelast. De koker inwendig ingespoten met
tectyl door een gaatje wat er was ingeboord.


Juni 2022: twee 2 Watt lampjes Brose
lijnnummerkast eenheden voorzijde vervangen. 1698
gewassen i.v.m. de uitvaart van bushobbyist Bas v.d.
Burght op 11 juni. Een wens van Bas was dat de 1698
samen met de Zuidooster 6662 van Peer een erehaag
vormden op Begraafplaats Amsterdam Westgaarde.
Op 17 juni samen met Willem en Sjaak de bus voorgekeurd.
Remmen voor en achter moesten o.a. worden gesteld. Ook
is er een omvormer voor de TL- verlichting vervangen en
twee stekkertjes met enkele slechte zekeringen.
Eindelijk deze storing dankzij Willem en Sjaak op kunnen
lossen. Twee TL-balken aan de chauffeurszijde deden het
al een poos niet. Storing had diverse oorzaken bleek
naderhand. Op 22 juni is de 1698 bij de RDW weer een
jaar APK goedgekeurd voor personenvervoer. Heel blij mee
natuurlijk.

De 1698 en 6662 aanwezig bij de
uitvaart van Bas v.d. Burght als laatste groet.

Goedgekeurd! De 1698 in de
keurstraat van de RDW in Heerenveen
Juli 2022: Voor de Ameland excursie de
1698 met Bouke schoongemaakt. Met name de ramen waren
toe aan een lapbeurt. Kont gewassen van de bus i.v.m.
aanslag en dode insecten van front gewassen. Oliepeil
gecheckt en 1 liter olie bijgegoten zodat deze ¾ boven
minimumpeil staat.
Chroom van de ringen rondom de buitenverlichting
gepoetst met Bouke.
En omdat het tijdens de Ameland excursie wel heel leuk
staat voor op de foto's de DVM-filmrol tijdelijk
vervangen voor een FRAM-filmrol.
Oktober - november 2022:
Op 18 oktober en 8 november met Willem aan de 1698 Brose
lijnnummerkast welke aan het zijraam hangt gewerkt. De
tientallen werkten niet. Ook konden we meteen de
gerepareerde Brose printplaat testen. In de zomer hebben
we de defecte 1698 printplaat ter reparatie aangeboden
aan Printplaatreparatie in Scherpenzeel. Op 12 oktober
deze Brose printplaat en een gerepareerde TL-omvormer
opgehaald. Beiden werken weer prima! En we hebben een
goed adresje erbij voor dit soort klussen. Gelukkig
waren we wel zo slim om eind jaren negentig van
sloopbussen de Brose lijnnumerkasten te demonteren en
deze als reserve te bewaren.
Enfin, verschillende storingen waren de oorzaak van dat
de tientallen niet wilden opdraaien. Bijvoorbeeld van
lijn 010 naar 050. Probleem zat hem in een kroonsteentje
en een versleten elektromotortje.
Ook heeft Willem de kentekenplaatverlichting achter
gerepareerd. Rechts brandde deze niet. Lampje was prima
maar euvel zat hem in de fitting die slecht contact
maakt en twee zekeringen. Deze zijn vervangen en beter
gemonteerd. We zijn bijzonder blij met de hulp van
Willem.
|