TECHNISCH VERSLAG VAN DE 1698 IN 2022

 

Januari – mei 2022

Gedurende de eerste maanden van 2022 werden de accu’s van de 1698 werden geregeld aan de druppellader aangesloten om ze in conditie te houden.

Op 6 april is de brandblusser ingeleverd bij Paraat BV in Nieuw-Vennep om deze te voorzien van een verplichte nieuwe vulling en een paar dagen later weer goedgekeurd.

Willem heeft 7 april de Brose lijnnummerkast aan de deurzijde gerepareerd. De tientallen draaiden niet meer en wederom werd er een elektromotor gebruikt uit de donor Brosekast van de Westnederland 8768. Tevens werd er een printplaat van een donor Brosekast uit een VAD-bus gebruikt omdat de honderdtallen ook weigerden te draaien.

13 t/m 15 april is de 1698 vanwege een verhuurrit op zaterdag 16 april compleet gewassen. Ook het dak is geschrobd en dat was hard nodig. Binnen is de vloer gedweild en alles afgestoft.

Vrijdag 15 april met de 1698 naar Hogendoorn Profile Tyrecenter gereden om banden op de juiste spanning te houden. Op de foto de 1698 bij Hogendoorn in Mijdrecht.

Ook is er een ventiel beter bevestigd omdat deze schuurde langs de remtrommel.

Tenslotte 1 liter motorolie bijgegoten en oliepeil Wilsonbak gecontroleerd.

Op 25 april draaimechaniek koersfilm met WD40 ingespoten i.v.m. zwaar lopen bij het slingeren. Verder is de bus uitgeveegd en de cabine schoongemaakt i.v.m. de rit 7 mei naar open huis busmuseum OVCN in Sonnega.

Samen met Willem op 12 mei stuk van 10 cm lang 40x40 mm koker rechtsachter onder de vloer vervangen i.v.m. roest. De boel goed ontroest en slechte deel weggeslepen. Willem heeft het nieuwe deel er prachtig onder gelast. De koker inwendig ingespoten met tectyl door een gaatje wat er was ingeboord.

Juni 2022: twee 2 Watt lampjes Brose lijnnummerkast eenheden voorzijde vervangen. 1698 gewassen i.v.m. de uitvaart van bushobbyist Bas v.d. Burght op 11 juni. Een wens van Bas was dat de 1698 samen met de Zuidooster 6662 van Peer een erehaag vormden op Begraafplaats Amsterdam Westgaarde.
Op 17 juni samen met Willem en Sjaak de bus voorgekeurd. Remmen voor en achter moesten o.a. worden gesteld. Ook is er een omvormer voor de TL- verlichting vervangen en twee stekkertjes met enkele slechte zekeringen. Eindelijk deze storing dankzij Willem en Sjaak op kunnen lossen. Twee TL-balken aan de chauffeurszijde deden het al een poos niet. Storing had diverse oorzaken bleek naderhand. Op 22 juni is de 1698 bij de RDW weer een jaar APK goedgekeurd voor personenvervoer. Heel blij mee natuurlijk.

De 1698 en 6662 aanwezig bij de uitvaart van Bas v.d. Burght als laatste groet.

Goedgekeurd! De 1698 in de keurstraat van de RDW in Heerenveen


Juli 2022: Voor de Ameland excursie de 1698 met Bouke schoongemaakt. Met name de ramen waren toe aan een lapbeurt. Kont gewassen van de bus i.v.m. aanslag en dode insecten van front gewassen. Oliepeil gecheckt en 1 liter olie bijgegoten zodat deze ¾ boven minimumpeil staat.
Chroom van de ringen rondom de buitenverlichting gepoetst met Bouke.
En omdat het tijdens de Ameland excursie wel heel leuk staat voor op de foto's de DVM-filmrol tijdelijk vervangen voor een FRAM-filmrol.


Oktober - november 2022: Op 18 oktober en 8 november met Willem aan de 1698 Brose lijnnummerkast welke aan het zijraam hangt gewerkt. De tientallen werkten niet. Ook konden we meteen de gerepareerde Brose printplaat testen. In de zomer hebben we de defecte 1698 printplaat ter reparatie aangeboden aan Printplaatreparatie in Scherpenzeel. Op 12 oktober deze Brose printplaat en een gerepareerde TL-omvormer opgehaald. Beiden werken weer prima! En we hebben een goed adresje erbij voor dit soort klussen. Gelukkig waren we wel zo slim om eind jaren negentig van sloopbussen de Brose lijnnumerkasten te demonteren en deze als reserve te bewaren.
Enfin, verschillende storingen waren de oorzaak van dat de tientallen niet wilden opdraaien. Bijvoorbeeld van lijn 010 naar 050. Probleem zat hem in een kroonsteentje en een versleten elektromotortje.
Ook heeft Willem de kentekenplaatverlichting achter gerepareerd. Rechts brandde deze niet. Lampje was prima maar euvel zat hem in de fitting die slecht contact maakt en twee zekeringen. Deze zijn vervangen en beter gemonteerd. We zijn bijzonder blij met de hulp van Willem.