TECHNISCH VERSLAG VAN DE
1698 IN 2021
Ook in 2021 gaat het onderhoud aan de
1698 gewoon door. Wel of geen excursies. Een bus van 40
jaar oud is immers nooit af. Dit voorjaar hebben we
vanwege het uitblijven van ritten en excursies de tijd
genomen om gepland onderhoud naar voren te halen. Zo dat
langdurende reparaties en excursies elkaar qua tijd niet
kruizen in de nabije toekomst. Onverwachte reparaties
uitgesloten. Met name het vervangen van de ruimte voor
de standkachel en het reviseren van de Webasto
(standkachel) zelf.
In volgorde per maand praten wij u
graag bij met foto’s ter verduidelijking. Een dankwoord
is op zijn plaats aan onze donateurs en vrijwilligers
die dit wederom allemaal mogelijk hebben gemaakt.
Januari – maart 2021
Op 1 maart hebben wij dankzij het mooie weer een 135
kilometer lange conditierit kunnen rijden. Drie maanden
stilstand en met name de vrieskoude van februari zorgden
ervoor dat de 1698 in het eerste uur rijden langzaam op
de bedrijfstemperatuur kwam. Dus rustig warm rijden op
lage snelheid.
In de drie maanden dat de 1698 stilstond, is diverse
malen de druppellader aangesloten op de accu’s om ze op
spanning te houden.
Toen de temperaturen na de vorstperiode half februari
snel lenteachtig werden, hebben we de volgende klussen
aan de 1698 gedaan. Alle olie -en vloeistofpeilen
gecontroleerd en waar nodig op niveau aangevuld.
Slangklem van de Webasto hulpkachel nagetrokken i.v.m.
kleine koelwaterlekkage, slangklem boven de radiateur
voorzichtig aangedraaid i.v.m. paar druppels koelwater
lekken.
Verder met hulp van Bouke alle zwarte bakelieten
armleuningen van de bankenframes gedemonteerd en roest
verwijderd met staalwol, het chroom gepoetst met
Stahlglanz en licht ingevet om roest te voorkomen.
Daarna de armleuningen weer gemonteerd.
Op 20 maart begin gemaakt met het
schoonmaken van de bankenframes met Bouke, de
bankenrijen tussen de instapdeuren en uitstapdeuren zijn
inmiddels gedaan.
Op de foto een
schoongemaakt bankenframe, als finishing-touch in de was
gezet.
April – juni 2021
Jaarlijkse keuring van de brandblusser
bij Paraat in Nieuw-Vennep op 14 april.
Op 26 april is de 1698 gebracht naar
Visser Trailerservice in Uithoorn voor uitgebreid
onderhoud.
De zelfstellende Haldex remstellers op
de voorwielen zijn vervangen door nieuwe exemplaren. Met
name de oude remsteller op het voorwiel aan de deurzijde
stelde zich te strak vast. Naar mate er slijtage van de
remvoering optreedt is het de bedoeling dat de
remsteller het remcontact aanpast aan de trommel. Dat
deze remsteller iets te goed. Bij de keuring in 2020
kwam dit boven water. Vanzelfsprekend was het
remverschil tussen de twee voorwielen binnen de marge
maar het verschil was duidelijk.
Om toekomstige remverschillen uit te
sluiten hebben we besloten om beide remstellers te
vervangen door nieuw zelfstellende Haldex remstellers.
Visser vond in Groot-Brittannië nog een nieuwe set
echter de Corona pandemie en de Brexit zorgden ervoor
dat het weken duurde eer de remstellers de Noordzee
waren overgestoken. Bij het monteren van de remsteller
bleek dat de twee remboosters op de voor- wielen ook aan
vervanging toe waren. Vanzelfsprekend is dat ook meteen
gebeurd.
Op de foto het
gedemonteerde rechter voorwiel en de oude remsteller
welke op de vloer ligt en een foto onder de bus met de
nieuwe (blauwe) remsteller en nieuwe rembooster.
Een
andere klus die wij op de lijst hadden staan was het
vervangen van het huis van de ventilatiemotor van de
plintverwarming rechts achterin. Deze bevindt zich onder
de vloer t.h.v. van de rechterachterhoek bij de
brandstofvulmond. Zoals u op de derde foto ziet is de
bodem van dit huis aardig krokant. De monteur van Visser
Trailerservice heeft zijn vaardigheden voor plaatwerk
kunnen uitleven want niet alleen de bodem was slecht,
het hele ventilatorhuis was doorgeroest. Ook kwam hij
erachter dat de ventilator door een kortsluiting niet
meer werkt. Hij heeft een compleet nieuw ventilatorhuis
met roestvrijstaal plaatwerk gemaakt en de
ventilatormotor weer gerepareerd. Zo’n klus gaat ons
boven de pet en wij zijn dus erg blij dat we met onze en
uw 1698 bij Visser Trailerservice terecht kunnen.
Op de foto’s het oude ventilatorhuis, de opbouw van het
nieuwe exemplaar in wording en het nieuwe ventilatorhuis
onder de 1698 gemonteerd.
De klus die wij naar voren hebben gehaald omdat er
vanwege de Corona pandemie tijd voor was, was de
vervanging van de Webasto ruimte. In 2001 is er door de
TD van Connexxion Haarlem een nieuw vloertje ingezet
maar nu ruim 20 jaar verder begon deze op sommige
plekken roestplekken te vertonen. Ook de wanden in de
Webasto kast zelf begonnen flink te roesten. Het was
zeker niet doorgeroest en de 1698 was er nog mee door de
Apk-keuring gekomen bij de RDW doch de tijd die er nu
voor is hebben we maar goed gebruikt. Ook de Webasto
zelf is schoongemaakt en gereviseerd. Bij de laatste
conditieritten begin 2021 bleek dat de Webasto telkens
na paar minuten uitviel. Een vastzittende waterpomp
bleek de oorzaak, ook de brander was vervuild. Een tip
van Visser Trailerservice is om de Webasto minimaal per
maand een half uur te laten draaien zodat deze in
conditie blijft.
Op de foto’s 7 t/m 10 kunt u goed de werkzaamheden aan
de Webasto zien; de nieuwe Webasto kast, de nieuwe
houder voor de Webasto in de kast en de ontroeste en
schoongemaakt Webasto mantel zelf. En de 1698 verkeerde
in goed Brits gezelschap met de deze prachtige Bedford.
Op 11 juni is de 1698 opgehaald en op
zaterdag 12 juni is de buitenkant van de 1698 gewassen
en het interieur schoongemaakt door Bouke en Marcel. Een
schone bus bij de Apk-keuring maakt altijd een goede en
verzorgde indruk. Maandag 14 juni was het dan zover. Met
een groepje vrijwilligers reden we ’s morgens naar de
RDW in Heerenveen om daar om 10 uur de 1698 te laten
keuren. We kregen de complimenten van de keurmeester
voor het goede onderhoud en mooie chassis. Hulde aan
Sybe voor al het laswerk de afgelopen jaren en voor
Visser Trailerservice en Sjaak voor al het technische
werk aan de 1698. Met het vakje “goedgekeurd “op het
rapport reden wij om 10.45 uur weer naar huis. De 1698
werd teruggereden naar Visser Trailerservice voor het
afmonteren en testen van de Webasto.
Ook moest er een centrale smeerleiding
naar de remsteller worden vastgezet welke onderweg was
losgeraakt.
Op de laatste twee foto’s
de schrobbeurt voor de Oude Drentse Dame op 12 juni en
twee dagen later werd de 1698 aan inspectie onderworpen
bij de RDW in Heerenveen.
Dinsdag 29 juni konden we de 1698 bij
Visser Trailerservice ophalen en was de 1698 echt klaar.
Op de foto hieronder ziet u de nieuwe ruimte voor de
standkachel met de gereviseerde Webasto-standkachel.
Juli -
november 2021
6 juli:van zijraam kiertje in raamrubber onder regengoot
met 3M 8509-kit gedicht, steenslagplekjes bij getipt,
rode skai bankbekleding en de bakeliet armleuninkjes in
vinylwash gezet, sierlijstje betaaltafel vastgelijmd.
Onder vloer achter de achteras met Dremel, beitel en
penhamer roest verwijderd onder en naast het gangpad aan
de deurzijde. In 2005 met Sybe daar veel nieuw ijzer
ingelast en gangpad vernieuwd. De plekken die toen nog
goed waren beginnen nu, 40 jaar oud (!), roest te
vertonen. Op de meeste plekken is de roest opper-vlakkig.
Maar aan twee kokerbalkjes mag worden gelast in 2022.
11 & 16 juli:weer samen met Bouke de blaasmondjes bij
het voorraam beter vastgezet, koord bagagenet
gerepareerd, chroom van de buitenverlichting gepoetst,
kunststof bagagerekken en betaaltafel in vinylwash
gezet. Weer onder de bus op dezelfde plek als op 6 juli
verder gegaan met ontroesten. Ook t.h.v. de vooras wat
plekjes aangepakt. Na het schoonblazen met behulp van de
compressor ontroeste delen in de Owatrol gekwast ter
conservering. Op 16 juli alle ontroeste delen in tweede
laag Owatrol gezet.
20 juli:onder de vloer de in Owatrol gezette delen van 6
& 11 juli in de eerste laag Silolak gekwast. Leyland
velgdoppen gemonteerd, slangklem koelwater nagetrokken
en bus goed uitgeveegd.
24 september:tweede en laatste laag Silolak aangebracht
delen 6 & 11 juli.
28 + 29 september:met Bouke, Sjaak en Willem ingestuurde
luchtdruk naar de versnellingsbak afgesteld. Met aan het
schroefdraad van de versnellingsbak aangepaste manometer
de luchtdruk in de versnellingsbak gemeten tijdens
inschakelen van een versnelling. Vervolgens
inregelventiel onder de cabine afgesteld zodat i.p.v.
4,8 bar nu 5,2 bar luchtdruk naar de bak gaat. Juiste
luchtdruk is nodig i.v.m. tijdig lossen van de
versnellingen om doorslip te voorkomen. Te hoog
luchtdruk beschadigen weer de klembanden van de
semi-automatische Wilson GB340-bak. Verder pootje van de
remlichtschakelaar vervangen. Voor de rondrit van 2
oktober interieur 1698 schoongemaakt.
8 november: met Bouke en Willem Bendix ventiel welke de
sensor is voor het lampje van de handrem in de cabine
wanneer deze is aangetrokken losgehaald en open gemaakt
om te checken waarom deze ietsje lucht lekt. Alles zag
er eigenlijk heel mooi uit alleen beetje corrosie.
Ventiel binnen en buiten goed schoongemaakt en met
speciaal vet, en ietsje Loctite in het schroefdraad
tegen eventueel lucht lekken, in elkaar gezet om
vervolgens weer onder de 1698 te monteren. Paar uur
later ventiel getest. Alles weer luchtdicht, super!
En de lijnnummers
aan de voorzijde van de Brosekast werken weer naar
behoren. Van de honderdtallen is het elektromotortje
omgeruild met de reserve Brosekast uit de WN 8768. Deze
liep soms vast. En een kroonsteentje uit dezelfde 8768
Brosekast zorgt er nu voor dat de tientallen weer goed
draaien. Een storing waar we jarenlang last van hadden,
is nu verholpen. Sjaak, Willem en Bouke; hartelijk
bedankt voor jullie hulp en creativiteit!
In de
wintermaanden van 2021 -2022 zijn de accu's geregeld aan
de druppellader aangesloten i.v.m. de koude en het niet
rijden vanwege slecht weer.
Het bestuur van Stichting
Museumbus 1698 wil bij deze graag onze donateurs,
monteurs en vrijwilligers hartelijk bedanken voor alle
donaties, hulp, en tijd. Bedankt!
Laten wij hopen dat in
2022 de deuren van de 1698 gastvrij kunnen openzetten
voor weer een ouderwetse gezellige excursie zoals u die
vanaf 1999 van ons bent gewend. |