TECHNISCH VERSLAG VAN DE 1698 IN 2021

 

Ook in 2021 gaat het onderhoud aan de 1698 gewoon door. Wel of geen excursies. Een bus van 40 jaar oud is immers nooit af. Dit voorjaar hebben we vanwege het uitblijven van ritten en excursies de tijd genomen om gepland onderhoud naar voren te halen. Zo dat langdurende reparaties en excursies elkaar qua tijd niet kruizen in de nabije toekomst. Onverwachte reparaties uitgesloten. Met name het vervangen van de ruimte voor de standkachel en het reviseren van de Webasto (standkachel) zelf.

In volgorde per maand praten wij u graag bij met foto’s ter verduidelijking. Een dankwoord is op zijn plaats aan onze donateurs en vrijwilligers die dit wederom allemaal mogelijk hebben gemaakt.

 

Januari – maart 2021

Op 1 maart hebben wij dankzij het mooie weer een 135 kilometer lange conditierit kunnen rijden. Drie maanden stilstand en met name de vrieskoude van februari zorgden ervoor dat de 1698 in het eerste uur rijden langzaam op de bedrijfstemperatuur kwam. Dus rustig warm rijden op lage snelheid.

In de drie maanden dat de 1698 stilstond, is diverse malen de druppellader aangesloten op de accu’s om ze op spanning te houden.

Toen de temperaturen na de vorstperiode half februari snel lenteachtig werden, hebben we de volgende klussen aan de 1698 gedaan. Alle olie -en vloeistofpeilen gecontroleerd en waar nodig op niveau aangevuld. Slangklem van de Webasto hulpkachel nagetrokken i.v.m. kleine koelwaterlekkage, slangklem boven de radiateur voorzichtig aangedraaid i.v.m. paar druppels koelwater lekken.

Verder met hulp van Bouke alle zwarte bakelieten armleuningen van de bankenframes gedemonteerd en roest verwijderd met staalwol, het chroom gepoetst met Stahlglanz en licht ingevet om roest te voorkomen. Daarna de armleuningen weer gemonteerd.

Op 20 maart begin gemaakt met het schoonmaken van de bankenframes met Bouke, de bankenrijen tussen de instapdeuren en uitstapdeuren zijn inmiddels gedaan.

 

 Op de foto een schoongemaakt bankenframe, als finishing-touch in de was gezet.

April – juni 2021

Jaarlijkse keuring van de brandblusser bij Paraat in Nieuw-Vennep op 14 april.

Op 26 april is de 1698 gebracht naar Visser Trailerservice in Uithoorn voor uitgebreid onderhoud.

De zelfstellende Haldex remstellers op de voorwielen zijn vervangen door nieuwe exemplaren. Met name de oude remsteller op het voorwiel aan de deurzijde stelde zich te strak vast. Naar mate er slijtage van de remvoering optreedt is het de bedoeling dat de remsteller het remcontact aanpast aan de trommel. Dat deze remsteller iets te goed. Bij de keuring in 2020 kwam dit boven water. Vanzelfsprekend was het remverschil tussen de twee voorwielen binnen de marge maar het verschil was duidelijk.

Om toekomstige remverschillen uit te sluiten hebben we besloten om beide remstellers te vervangen door nieuw zelfstellende Haldex remstellers. Visser vond in Groot-Brittannië nog een nieuwe set echter de Corona pandemie en de Brexit zorgden ervoor dat het weken duurde eer de remstellers de Noordzee waren overgestoken. Bij het monteren van de remsteller bleek dat de twee remboosters op de voor- wielen ook aan vervanging toe waren. Vanzelfsprekend is dat ook meteen gebeurd.

 

Op de foto het gedemonteerde rechter voorwiel en de oude remsteller welke op de vloer ligt en een foto onder de bus met de nieuwe (blauwe) remsteller en nieuwe rembooster.

 Een andere klus die wij op de lijst hadden staan was het vervangen van het huis van de ventilatiemotor van de plintverwarming rechts achterin. Deze bevindt zich onder de vloer t.h.v. van de rechterachterhoek bij de brandstofvulmond. Zoals u op de derde foto ziet is de bodem van dit huis aardig krokant. De monteur van Visser Trailerservice heeft zijn vaardigheden voor plaatwerk kunnen uitleven want niet alleen de bodem was slecht, het hele ventilatorhuis was doorgeroest. Ook kwam hij erachter dat de ventilator door een kortsluiting niet meer werkt. Hij heeft een compleet nieuw ventilatorhuis met roestvrijstaal plaatwerk gemaakt en de ventilatormotor weer gerepareerd. Zo’n klus gaat ons boven de pet en wij zijn dus erg blij dat we met onze en uw 1698 bij Visser Trailerservice terecht kunnen.

 

 

Op de foto’s het oude ventilatorhuis, de opbouw van het nieuwe exemplaar in wording en het nieuwe ventilatorhuis onder de 1698 gemonteerd.

 

De klus die wij naar voren hebben gehaald omdat er vanwege de Corona pandemie tijd voor was, was de vervanging van de Webasto ruimte. In 2001 is er door de TD van Connexxion Haarlem een nieuw vloertje ingezet maar nu ruim 20 jaar verder begon deze op sommige plekken roestplekken te vertonen. Ook de wanden in de Webasto kast zelf begonnen flink te roesten. Het was zeker niet doorgeroest en de 1698 was er nog mee door de Apk-keuring gekomen bij de RDW doch de tijd die er nu voor is hebben we maar goed gebruikt. Ook de Webasto zelf is schoongemaakt en gereviseerd. Bij de laatste conditieritten begin 2021 bleek dat de Webasto telkens na paar minuten uitviel. Een vastzittende waterpomp bleek de oorzaak, ook de brander was vervuild. Een tip van Visser Trailerservice is om de Webasto minimaal per maand een half uur te laten draaien zodat deze in conditie blijft.  

Op de foto’s 7 t/m 10 kunt u goed de werkzaamheden aan de Webasto zien; de nieuwe Webasto kast, de nieuwe houder voor de Webasto in de kast en de ontroeste en schoongemaakt Webasto mantel zelf. En de 1698 verkeerde in goed Brits gezelschap met de deze prachtige Bedford.

 Op 11 juni is de 1698 opgehaald en op zaterdag 12 juni is de buitenkant van de 1698 gewassen en het interieur schoongemaakt door Bouke en Marcel. Een schone bus bij de Apk-keuring maakt altijd een goede en verzorgde indruk. Maandag 14 juni was het dan zover. Met een groepje vrijwilligers reden we ’s morgens naar de RDW in Heerenveen om daar om 10 uur de 1698 te laten keuren. We kregen de complimenten van de keurmeester voor het goede onderhoud en mooie chassis. Hulde aan Sybe voor al het laswerk de afgelopen jaren en voor Visser Trailerservice en Sjaak voor al het technische werk aan de 1698. Met het vakje “goedgekeurd “op het rapport reden wij om 10.45 uur weer naar huis. De 1698 werd teruggereden naar Visser Trailerservice voor het afmonteren en testen van de Webasto.

Ook moest er een centrale smeerleiding naar de remsteller worden vastgezet welke onderweg was losgeraakt.

 

Op de laatste twee foto’s de schrobbeurt voor de Oude Drentse Dame op 12 juni en twee dagen later werd de 1698 aan inspectie onderworpen bij de RDW in Heerenveen.

 

Dinsdag 29 juni konden we de 1698 bij Visser Trailerservice ophalen en was de 1698 echt klaar. Op de foto hieronder ziet u de nieuwe ruimte voor de standkachel met de gereviseerde Webasto-standkachel.

 

Juli - november 2021
6 juli:van zijraam kiertje in raamrubber onder regengoot met 3M 8509-kit gedicht, steenslagplekjes bij getipt, rode skai bankbekleding en de bakeliet armleuninkjes in vinylwash gezet, sierlijstje betaaltafel vastgelijmd. Onder vloer achter de achteras met Dremel, beitel en penhamer roest verwijderd onder en naast het gangpad aan de deurzijde. In 2005 met Sybe daar veel nieuw ijzer ingelast en gangpad vernieuwd. De plekken die toen nog goed waren beginnen nu, 40 jaar oud (!), roest te vertonen. Op de meeste plekken is de roest opper-vlakkig. Maar aan twee kokerbalkjes mag worden gelast in 2022.

11 & 16 juli:weer samen met Bouke de blaasmondjes bij het voorraam beter vastgezet, koord bagagenet gerepareerd, chroom van de buitenverlichting gepoetst, kunststof bagagerekken en betaaltafel in vinylwash gezet. Weer onder de bus op dezelfde plek als op 6 juli verder gegaan met ontroesten. Ook t.h.v. de vooras wat plekjes aangepakt. Na het schoonblazen met behulp van de compressor ontroeste delen in de Owatrol gekwast ter conservering. Op 16 juli alle ontroeste delen in tweede laag Owatrol gezet.

20 juli:onder de vloer de in Owatrol gezette delen van 6 & 11 juli in de eerste laag Silolak gekwast. Leyland velgdoppen gemonteerd, slangklem koelwater nagetrokken en bus goed uitgeveegd.

24 september:tweede en laatste laag Silolak aangebracht delen 6 & 11 juli.

28 + 29 september:met Bouke, Sjaak en Willem ingestuurde luchtdruk naar de versnellingsbak afgesteld. Met aan het schroefdraad van de versnellingsbak aangepaste manometer de luchtdruk in de versnellingsbak gemeten tijdens inschakelen van een versnelling. Vervolgens inregelventiel onder de cabine afgesteld zodat i.p.v. 4,8 bar nu 5,2 bar luchtdruk naar de bak gaat. Juiste luchtdruk is nodig i.v.m. tijdig lossen van de versnellingen om doorslip te voorkomen. Te hoog luchtdruk beschadigen weer de klembanden van de semi-automatische Wilson GB340-bak. Verder pootje van de remlichtschakelaar vervangen. Voor de rondrit van 2 oktober interieur 1698 schoongemaakt.

8 november: met Bouke en Willem Bendix ventiel welke de sensor is voor het lampje van de handrem in de cabine wanneer deze is aangetrokken losgehaald en open gemaakt om te checken waarom deze ietsje lucht lekt. Alles zag er eigenlijk heel mooi uit alleen beetje corrosie. Ventiel binnen en buiten goed schoongemaakt en met speciaal vet, en ietsje Loctite in het schroefdraad tegen eventueel lucht lekken, in elkaar gezet om vervolgens weer onder de 1698 te monteren. Paar uur later ventiel getest. Alles weer luchtdicht, super!


En de lijnnummers aan de voorzijde van de Brosekast werken weer naar behoren. Van de honderdtallen is het elektromotortje omgeruild met de reserve Brosekast uit de WN 8768. Deze liep soms vast. En een kroonsteentje uit dezelfde 8768 Brosekast zorgt er nu voor dat de tientallen weer goed draaien. Een storing waar we jarenlang last van hadden, is nu verholpen. Sjaak, Willem en Bouke; hartelijk bedankt voor jullie hulp en creativiteit!

In de wintermaanden van 2021 -2022 zijn de accu's geregeld aan de druppellader aangesloten i.v.m. de koude en het niet rijden vanwege slecht weer.
 

Het bestuur van Stichting Museumbus 1698 wil bij deze graag onze donateurs, monteurs en vrijwilligers hartelijk bedanken voor alle donaties, hulp, en tijd. Bedankt!

Laten wij hopen dat in 2022 de deuren van de 1698 gastvrij kunnen openzetten voor weer een ouderwetse gezellige excursie zoals u die vanaf 1999 van ons bent gewend.