TECHNISCH VERSLAG VAN DE
1698 IN 2020
Ondanks
dat we in 2020 vanwege de coronapandemie nauwelijks
hebben gereden gaat het onderhoud aan onze Leyland Den
Oudsten gewoon door. We willen de 1698 in top conditie
houden om zo gauw het weer veilig kan ritten en
excursies te rijden met donateurs en belangstellenden.
Middels
dit technisch verslag vertellen wij u graag wat er op
volgorde van datum allemaal in 2020 aan de 1698 is
gedaan.
Januari – maart 2020
Vrijdag 13 maart heeft de 1698 haar eerste rit van 2020
gereden. Een conditierit van 86 kilometer in de middag
en avond naar Haarzuilens. De Oude Drentse Dame had er
werkelijk zin in. Aan de rijeigenschappen viel niet te
merken dat de 1698 vanaf 16 november stil stond. Gretig
hing ze aan het gaspedaal om zichzelf te bewijzen alsof
ze vertelde 'laat de excursies maar komen in het
voorjaar'. Inmiddels weten we beter. Maar die bewuste
vrijdag de dertiende had de 1698 wel wat in petto voor
ons. Als we de 1698 hadden gestart op 14 maart ook
trouwens. De twee 230 ampère 12 volt accu’s achterin de
bus hadden na 8 jaar de geest gegeven. De druppellader
liet braaf het groene lampje zien en wij dachten; “mooi
starten, lopen en rijden maar!” Maar helaas dus niet;
bij Visser Trailerservice in Uithoorn konden we twee
nieuwe Varta accu’s ophalen.
In de winter verder geregeld bij de 1698 geweest om het
interieur af te stoffen en schoon te houden en verder de
accu’s op spanning te houden. Dat bleek achteraf anders
uit te pakken zoals u net las.
Hieronder de oude accu’s in de 1698 en de 1698 ’s middag
in Haarzuilens.

.jpg)
April – juni 2020
jaarlijkse keuring brandblusser bij Paraat in
Nieuw-Vennep op 15 april.
In mei
was 1698 te gast bij Visser Trailerservice in Uithoorn
i.v.m. voorkeuren APK en wat onderhoud. Dat wil zeggen
doorsmeren cardanas en de fusees, controle webasto en
vervangen filter webasto, remmenstellen, verlichting
afgesteld en op orde brengen bandenspanning. Ook is het
handremventiel in de cabine vervangen door een
tweedehands exemplaar uit ons magazijn. Laatste paar
keren wilde onder het rijden na verloop van tijd het
handremcontrolelampje aan gaan. Dat betekende dat de
handrem er op stond en achterremmen begonnen dan te
ruiken door het aanlopen. Dat is nu verholpen.
Visser
constateerde dat de Interlube centrale smering, ook
bekend als de “spinnenkop” lucht lekte. Twee weken later
is de 1698 weer terug gegaan naar Visser om deze door
een nieuw exemplaar uit ons magazijn te vervangen. Bij
de RDW zijn ze niet happig op luchtlekkages.
Op 31 mei is de 1698 onder het motto van
de eerste indruk is de beste indruk bij een APK keuring
van buiten helemaal gewassen en uitgeveegd. Ook alle
vloeistoffen op correct peil gecontroleerd.
Op 11 juni was de APK keuring personenvervoer bij de RDW
in Heerenveen. De 1698 is in een keer goed gekeurd. Daar
waren wij natuurlijk weer heel blij mee. Kroon op ons
werk!
Hieronder foto’s van het defecte Westinghouse
handremventiel, de nieuwe Interlube “spinnenkop” voor de
centrale smering, en de 1698 die gewassen wordt.
Tenslotte de 1698 aan het einde van de keurstraat bij de
RDW in Heerenveen.

September – november 2020
Op 1
september voor aanvang van een conditierit bleek linker
voorband lek te zijn.
De
volgende dag kwam
Hogendoorn Profile Tyrecenter Mijdrecht op verzoek langs
om de band ter plaatse te repareren. Het ventiel is
vervangen en de band weer op lucht gebracht met
waarschuwing om bandendruk in de gaten te houden.
Mogelijk dat er nog een andere oorzaak is. Band was
verder overigens onbeschadigd.
Op
de foto de te zachte band linksvoor.
.jpg)
Op 4
september met de 1698 naar Van Steijn Taxaties in Alphen
a/d Rijn gereden om de 1698 te laten taxeren voor de
verzekering. Gebeurt iedere drie jaar. De 1698 is
getaxeerd op € 19.500,00. Linker voorband heeft zich
onderweg prima gehouden. Wel werd onderweg een op 31 mei
jl. voor het eerst geconstateerde luchtlekkage in de
tweede en derde versnelling in de schakeldom luider
hoorbaar. 1698 schakelde op dat moment nog prima.
4
oktober 2020: Twee TL-lampen boven de rij banken
aan de chauffeurszijde brandden niet. Bleken er los in
te zitten. Doen het weer.
Lijnnummers voorzijde, de zogenaamde Brosekast omdat
Brose de producent heet, gangbaar gekregen. De
honderdtallen draaiden niet op. Met afstellen d.m.v.
regelschroef en verwijderen vettigheid zaak gangbaar
gekregen. Van de Brosekast op het zijraam defecte
lampjes vervangen.
Oliepeil
versnellingsbak en motor gecheckt. Een luchtketel voor
ontroest en in de Owatrol gezet i.v.m. roestpreventie.
Week later is deze luchtketel afgelakt met Silolak.
Tenslotte hebben Bouke en ik de druppellader op de
accu’s aangesloten.
Op 15
oktober was de linker voorband weer zacht. Zat 4 bar
lucht in. Met onze compressor met moeite 6,3 bar in de
lekke band weten te persen en Hogendoorn Mijdrecht
gebeld om zes nieuwe banden te bestellen voor de 1698.
De volgende dag kwamen we langs om deze te laten
monteren.
We
hadden eigenlijk gepland om in 2021 de 1698 rondom te
voorzien van nieuwe banden. De banden slijten niet door
het rijden met de 1698 maar door het verouderen. Het
rubber droogt uit en dat gaat onverminderd door,
ongeacht het gebruik. Het risico op een klapband met als
eventueel gevolg schade aan derden en aan de 1698 neemt
dus toe met het ouder worden van de banden. De
achterbanden van de 1698 kwamen er in 2006 op, de
voorbanden in 2007. We hebben er gemiddeld 40.000
kilometer mee gereden. De zes nieuwe banden die
Hogendoorn monteerde zijn geen coverbanden maar volledig
nieuw. Kosten ruim € 3.000,00.
Op
de foto’s hieronder ziet u de montage van de zes nieuwe
banden bij Hogendoorn.







31
oktober: op 31 mei 2020 constateerde ik bij het
schoonmaken van de cabine een luchtlekkage in de
schakeldom bij het inschakelen van de tweede en derde
versnelling. Bij Sjaak onze monteur advies ingewonnen
over deze storing. Hij zei de bak nog prima kan
functioneren mits de bedrijfsdruk in de versnellingsbak
en de schakeldom boven de 4,2 bar blijft. Desalniettemin
ben ik meteen op zoek gegaan naar een oplossing voor
deze luchtlekkage die op termijn wel degelijk de 1698
parten kan spelen. Na lang op internet zoeken met
allerlei Engelse woorden die refereren aan de
versnellingsbak van de 1698 kwam ik uit op een man in
Australië die als hobby onder andere heeft het reviseren
van Wilson schakeldoms. Er volgde een periode van
corresponderen en hij vertelde me dat ik tevergeefs zal
zoeken naar revisiesets. Ondertussen was ik mij al gaan
oriënteren op de mogelijkheid om de rubberonderdelen
maar te laten namaken. Niet goedkoop maar wel een
mogelijkheid. In september kreeg ik het aanbod uit
Australië om een uit gebruikte en nieuwe onderdelen
samengesteld revisiesetje over te nemen. Alle onderdelen
waren getest door hem en goed bevonden. Zo gezegd zo
gedaan en op zaterdag 31 oktober konden we dankzij de
onmisbare hulp monteur Willem de schakeldom reviseren en
voorzien van nieuwe O-ringen, veren, slaghoedjes en
ventielen. Willem heeft vroeger dit reviseren ook gedaan
en zijn kennis was na al die jaren nog paraat, alsof hij
het gisteren nog deed. Schitterend om te zien wat voor
een prachtig stukje techniek dat is zo’n schakeldom aan
de binnenzijde. Na afloop hebben we een testrit gereden
en bleek er een slip in de versnellingsbak te zitten, 16
oktober terug van Hogendoorn was er ook een slip
hoorbaar. Op aanraden van Sjaak daarna versnellingsbak
per ingeschakelde versnelling door een plug vuil,
olieresten en water laten uitblazen en de bak op
maximaalpeil vullen met versnellingsbakolie. Tijdens de
testrit van 60 km die we op 11 november hebben gemaakt,
slipte de bak geen enkele keer door. Alles deed het
perfect!
Op
de foto’s hieronder kunt u zien hoe de revisie van de
schakeldom verliep en dat er ook voor de inwendige mens
werd gezorgd
😊
Op
zaterdag 28 november heeft de 1698 een conditierit
gemaakt van ruim 160 kilometer. In de ochtend zijn we
met de 1698 bij Hogendoorn Profile Tyrecenter Mijdrecht
langs geweest om de wielmoeren te laten natrekken i.v.m.
de montage van de zes nieuwe banden.
Vanwege
het motorrijtuigenbelastingregime waaronder de 1698 valt
mag de 1698 pas na 1 maart 2021 weer de openbare weg op.
Dus nog even de bus goed warm rijden en genieten van de
Leyland. Graag hadden wij onze donateurs en andere
belangstellenden deelgenoot willen maken van deze rit.
Helaas is dat vanwege de Covid-19 maatregelen voorlopig
nog even niet mogelijk. Maar wees er gerust op dat wij
goed zorgen voor de Oude Drentse Dame. Zo gauw het weer
kan staan wij met de 1698 paraat om u een gezellige dag
in een echte authentieke streekbus uit 1981 te bezorgen.
Het
bestuur van Stichting Museumbus 1698 wil bij deze graag
nogmaals onze donateurs, monteurs en vrijwilligers
hartelijk bedanken voor alle donaties, hulp, en tijd.
Bedankt!
De
1698 tijdens een korte stop op 28 november bij
Connexxion stalling Amstelveen.
.jpg) |