TECHNISCH VERSLAG VAN DE 1698 IN 2020

 

Ondanks dat we in 2020 vanwege de coronapandemie nauwelijks hebben gereden gaat het onderhoud aan onze Leyland Den Oudsten gewoon door. We willen de 1698 in top conditie houden om zo gauw het weer veilig kan ritten en excursies te rijden met donateurs en belangstellenden.

Middels dit technisch verslag vertellen wij u graag wat er op volgorde van datum allemaal in 2020 aan de 1698 is gedaan.

 

Januari – maart 2020

Vrijdag 13 maart heeft de 1698 haar eerste rit van 2020 gereden. Een conditierit van 86 kilometer in de middag en avond naar Haarzuilens. De Oude Drentse Dame had er werkelijk zin in. Aan de rijeigenschappen viel niet te merken dat de 1698 vanaf 16 november stil stond. Gretig hing ze aan het gaspedaal om zichzelf te bewijzen alsof ze vertelde 'laat de excursies maar komen in het voorjaar'. Inmiddels weten we beter. Maar die bewuste vrijdag de dertiende had de 1698 wel wat in petto voor ons. Als we de 1698 hadden gestart op 14 maart ook trouwens. De twee 230 ampère  12 volt accu’s achterin de bus hadden na 8 jaar de geest gegeven. De druppellader liet braaf het groene lampje zien en wij dachten; “mooi starten, lopen en rijden maar!” Maar helaas dus niet; bij Visser Trailerservice in Uithoorn konden we twee nieuwe Varta accu’s ophalen.

In de winter verder geregeld bij de 1698 geweest om het interieur af te stoffen en schoon te houden en verder de accu’s op spanning te houden. Dat bleek achteraf anders uit te pakken zoals u net las.

 

Hieronder de oude accu’s in de 1698 en de 1698 ’s middag in Haarzuilens.

 

April – juni 2020

jaarlijkse keuring brandblusser bij Paraat in Nieuw-Vennep op 15 april.

In mei was 1698 te gast bij Visser Trailerservice in Uithoorn i.v.m. voorkeuren APK en wat onderhoud. Dat wil zeggen doorsmeren cardanas en de fusees, controle webasto en vervangen filter webasto, remmenstellen, verlichting afgesteld en op orde brengen bandenspanning. Ook is het handremventiel in de cabine vervangen door een tweedehands exemplaar uit ons magazijn. Laatste paar keren wilde onder het rijden na verloop van tijd het handremcontrolelampje aan gaan. Dat betekende dat de handrem er op stond en achterremmen begonnen dan te ruiken door het aanlopen. Dat is nu verholpen.

Visser constateerde dat de Interlube centrale smering, ook bekend als de “spinnenkop” lucht lekte. Twee weken later is de 1698 weer terug gegaan naar Visser om deze door een nieuw exemplaar uit ons magazijn te vervangen. Bij de RDW zijn ze niet happig op luchtlekkages.

 

Op 31 mei is de 1698 onder het motto van de eerste indruk is de beste indruk bij een APK keuring van buiten helemaal gewassen en uitgeveegd. Ook alle vloeistoffen op correct peil gecontroleerd.

Op 11 juni was de APK keuring personenvervoer bij de RDW in Heerenveen. De 1698 is in een keer goed gekeurd. Daar waren wij natuurlijk weer heel blij mee. Kroon op ons werk!

 

Hieronder foto’s van het defecte Westinghouse handremventiel, de nieuwe Interlube “spinnenkop” voor de centrale smering, en de 1698 die gewassen wordt. Tenslotte de 1698 aan het einde van de keurstraat bij de RDW in Heerenveen.

 

September – november 2020

Op 1 september voor aanvang van een conditierit bleek linker voorband lek te zijn.

De volgende dag kwam Hogendoorn Profile Tyrecenter Mijdrecht op verzoek langs om de band ter plaatse te repareren. Het ventiel is vervangen en de band weer op lucht gebracht met waarschuwing om bandendruk in de gaten te houden. Mogelijk dat er nog een andere oorzaak is. Band was verder overigens onbeschadigd.

 

Op de foto de te zachte band linksvoor.

 

Op 4 september met de 1698 naar Van Steijn Taxaties in Alphen a/d Rijn gereden om de 1698 te laten taxeren voor de verzekering. Gebeurt iedere drie jaar. De 1698 is getaxeerd op € 19.500,00. Linker voorband heeft zich onderweg prima gehouden. Wel werd onderweg een op 31 mei jl. voor het eerst geconstateerde luchtlekkage in de tweede en derde versnelling in de schakeldom luider hoorbaar. 1698 schakelde op dat moment nog prima.

4 oktober 2020: Twee TL-lampen boven de rij banken aan de chauffeurszijde brandden niet. Bleken er los in te zitten. Doen het weer.

Lijnnummers voorzijde, de zogenaamde Brosekast omdat Brose de producent heet, gangbaar gekregen. De honderdtallen draaiden niet op. Met afstellen d.m.v. regelschroef en verwijderen vettigheid zaak gangbaar gekregen. Van de Brosekast op het zijraam defecte lampjes vervangen.

Oliepeil versnellingsbak en motor gecheckt. Een luchtketel voor ontroest en in de Owatrol gezet i.v.m. roestpreventie. Week later is deze luchtketel afgelakt met Silolak. Tenslotte hebben Bouke en ik de druppellader op de accu’s aangesloten.

Op 15 oktober was de linker voorband weer zacht. Zat 4 bar lucht in. Met onze compressor met moeite 6,3 bar in de lekke band weten te persen en Hogendoorn Mijdrecht gebeld om zes nieuwe banden te bestellen voor de 1698. De volgende dag kwamen we langs om deze te laten monteren.

We hadden eigenlijk gepland om in 2021 de 1698 rondom te voorzien van nieuwe banden. De banden slijten niet door het rijden met de 1698 maar door het verouderen. Het rubber droogt uit en dat gaat onverminderd door, ongeacht het gebruik. Het risico op een klapband met als eventueel gevolg schade aan derden en aan de 1698 neemt dus toe met het ouder worden van de banden. De achterbanden van de 1698 kwamen er in 2006 op, de voorbanden in 2007. We hebben er gemiddeld 40.000 kilometer mee gereden. De zes nieuwe banden die Hogendoorn monteerde zijn geen coverbanden maar volledig nieuw. Kosten ruim € 3.000,00.

 

Op de foto’s hieronder ziet u de montage van de zes nieuwe banden bij Hogendoorn.

31 oktober: op 31 mei 2020 constateerde ik bij het schoonmaken van de cabine een luchtlekkage in de schakeldom bij het inschakelen van de tweede en derde versnelling. Bij Sjaak onze monteur advies ingewonnen over deze storing. Hij zei de bak nog prima kan functioneren mits de bedrijfsdruk in de versnellingsbak en de schakeldom boven de 4,2 bar blijft. Desalniettemin ben ik meteen op zoek gegaan naar een oplossing voor deze luchtlekkage die op termijn wel degelijk de 1698 parten kan spelen. Na lang op internet zoeken met allerlei Engelse woorden die refereren aan de versnellingsbak van de 1698 kwam ik uit op een man in Australië die als hobby onder andere heeft het reviseren van  Wilson schakeldoms. Er volgde een periode van corresponderen en hij vertelde me dat ik tevergeefs zal zoeken naar revisiesets. Ondertussen was ik mij al gaan oriënteren op de mogelijkheid om de rubberonderdelen maar te laten namaken. Niet goedkoop maar wel een mogelijkheid. In september kreeg ik het aanbod uit Australië om een uit gebruikte en nieuwe onderdelen samengesteld revisiesetje over te nemen. Alle onderdelen waren getest door hem en goed bevonden. Zo gezegd zo gedaan en op zaterdag 31 oktober konden we dankzij de onmisbare hulp monteur Willem de schakeldom reviseren en voorzien van nieuwe O-ringen, veren, slaghoedjes en ventielen. Willem heeft vroeger dit reviseren ook gedaan en zijn kennis was na al die jaren nog paraat, alsof hij het gisteren nog deed. Schitterend om te zien wat voor een prachtig stukje techniek dat is zo’n schakeldom aan de binnenzijde. Na afloop hebben we een testrit gereden en bleek er een slip in de versnellingsbak te zitten, 16 oktober terug van Hogendoorn was er ook een slip hoorbaar. Op aanraden van Sjaak daarna versnellingsbak per ingeschakelde versnelling door een plug vuil, olieresten en water laten uitblazen en de bak op maximaalpeil vullen met versnellingsbakolie. Tijdens de testrit van 60 km die we op 11 november hebben gemaakt, slipte de bak geen enkele keer door. Alles deed het perfect!

 

Op de foto’s hieronder kunt u zien hoe de revisie van de schakeldom verliep en dat er ook voor de inwendige mens werd gezorgd 😊

 

Op zaterdag 28 november heeft de 1698 een conditierit gemaakt van ruim 160 kilometer. In de ochtend zijn we met de 1698 bij Hogendoorn Profile Tyrecenter Mijdrecht langs geweest om de wielmoeren te laten natrekken i.v.m. de montage van de zes nieuwe banden.

Vanwege het motorrijtuigenbelastingregime waaronder de 1698 valt mag de 1698 pas na 1 maart 2021 weer de openbare weg op. Dus nog even de bus goed warm rijden en genieten van de Leyland. Graag hadden wij onze donateurs en andere belangstellenden deelgenoot willen maken van deze rit. Helaas is dat vanwege de Covid-19 maatregelen voorlopig nog even niet mogelijk. Maar wees er gerust op dat wij goed zorgen voor de Oude Drentse Dame. Zo gauw het weer kan staan wij met de 1698 paraat om u een gezellige dag in een echte authentieke streekbus uit 1981 te bezorgen.

 

Het bestuur van Stichting Museumbus 1698 wil bij deze graag nogmaals onze donateurs, monteurs en vrijwilligers hartelijk bedanken voor alle donaties, hulp, en tijd. Bedankt!

 

De 1698 tijdens een korte stop op 28 november bij Connexxion stalling Amstelveen.