Standaardbus 168

 

 

Om een bus van 43 jaar oud te kunnen tonen in de staat waarin hij oorspronkelijk rond reed en deze, anno nu, in een goede en rijvaardige conditie te houden was veel werk aan de bus te doen. Zo werd in 1998 de kop gerestaureerd en volgde in 1999 het conserveren (tectyleren) van het chassis. Een complete motorrevisie vond plaats in 2001 waarna in 2005 een schilderbeurt van het dak en het monteren van nieuwe schokdempers, luchtbalgen en banden volgde.

In de periode 2007-2009 is een complete carrosserierevisie uitgevoerd. Bij het verwijderen van de buitenbeplating van de bus werd het nodige aangetroffen dat vervangen of gerepareerd moest worden. Zoals kon worden verwacht lag hierbij de nadruk op de omgeving van de accubak en van de wielkasten die immers te lijden hebben van de inwerking van zuren en van opspattend pekel en regenwater.

   
Reparaties aan de accubak

   
Ernstig aangetast door roest

   
Te vervangen delen en de vervanging

   
Nieuwe wielhoepel ingelast en in de primer

   
Nieuwe balk ingelast en tectyl aangebracht als bescherming

   
Sierlijsten terugplaatsen . . .

   
. . . en het begint weer op een bus te lijken.

 


Zie hier het resultaat waar de Stichting Standaardbus 168 trots op mag zijn . . .

 

 


. . . een gerestaureerde museumbus die zowel van binnen als van buiten in de oorspronkelijke staat verkeert.

 

In de zomer van 2011 is weer gewerkt aan de 168. De versnellingsbak, het stuurhuis en de brandstofpomp werden gedemonteerd ten behoeve van revisie. Het stuurhuis en brandstofpomp zijn vlot teruggekomen en weer gemonteerd. De transmissie moest echter volledig worden gereviseerd en herbouwd. De versnellingsbak kon pas in april 2012 weer worden ingebouwd waarna hij is ingeregeld en afgesteld. Nadat dit met succes was afgerond, was Standaardbus 168 weer volledig rijvaardig.

Nadat een beginnende lekkage was geconstateerd bij enkele ramen is in 2014 besloten tot een algehele revisie van de raamzone van de bus. Hierbij werden de ramen uitgenomen en raamrubbers verwijderd. Na ontroesten en reparatie van de raamstijlen zijn deze geconserveerd en is de hele raamzone nieuw gespoten. Vervolgens zijn de ramen teruggeplaatst in nieuwe raamrubbers.