Om een bus van 43 jaar
oud te kunnen tonen in de staat waarin hij oorspronkelijk
rond reed en deze, anno nu, in een goede en rijvaardige
conditie te houden was veel werk aan de bus te doen. Zo werd
in 1998 de kop gerestaureerd en volgde in 1999 het
conserveren (tectyleren) van het chassis. Een complete
motorrevisie vond plaats in 2001 waarna in 2005 een
schilderbeurt van het dak en het monteren van nieuwe
schokdempers, luchtbalgen en banden volgde.
In de periode 2007-2009
is een complete carrosserierevisie uitgevoerd. Bij het
verwijderen van de buitenbeplating van de bus werd het
nodige aangetroffen dat vervangen of gerepareerd moest
worden. Zoals kon worden verwacht lag hierbij de nadruk op
de omgeving van de accubak en van de wielkasten die immers
te lijden hebben van de inwerking van zuren en van
opspattend pekel en regenwater.
Reparaties aan de accubak
Ernstig aangetast door roest
Te vervangen delen en de vervanging
Nieuwe wielhoepel ingelast en in de primer
Nieuwe balk ingelast en tectyl aangebracht als bescherming
Sierlijsten terugplaatsen . . .
. . . en het begint weer op een bus te lijken.
Zie hier het resultaat waar de Stichting Standaardbus 168
trots op mag zijn . . .
. . . een gerestaureerde museumbus die zowel van binnen als
van buiten in de oorspronkelijke staat verkeert.
In de zomer van 2011 is
weer gewerkt aan de 168. De versnellingsbak, het stuurhuis
en de brandstofpomp werden gedemonteerd ten behoeve van
revisie. Het stuurhuis en brandstofpomp zijn vlot
teruggekomen en weer gemonteerd. De transmissie moest echter
volledig worden gereviseerd en herbouwd. De versnellingsbak
kon pas in april 2012 weer worden ingebouwd waarna hij is
ingeregeld en afgesteld. Nadat dit met succes was afgerond,
was Standaardbus 168 weer volledig rijvaardig.
Nadat een beginnende
lekkage was geconstateerd bij enkele ramen is in 2014
besloten tot een algehele revisie van de raamzone van de
bus. Hierbij werden de ramen uitgenomen en raamrubbers
verwijderd. Na ontroesten en reparatie van de raamstijlen
zijn deze geconserveerd en is de hele raamzone nieuw
gespoten. Vervolgens zijn de ramen teruggeplaatst in nieuwe
raamrubbers.
|