Standaardbus 168

 

 

Standaardbus 168 is één van de bijna tweeduizend standaard stadsbussen die in de laatste decennia van de vorige eeuw hebben rondgereden in de grote steden in Nederland. Gebouwd volgens een ontwerp dat werd gemaakt in opdracht van de

vervoersbedrijven van Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht, verenigd in de Commissie Standaardisatie Autobus- materieel CSA, waren de bordeauxrode bussen vele jaren beeldbepalend in het stadsvervoer van de grote steden. Hoewel in de loop van de tijd ook wel standaard- bussen werden gebouwd op onderstellen van Volvo en Mercedes, is het overgrote deel van de wagens door Hainje in Heerenveen gebouwd op een DAF chassis met een DAF motor. Daarmee waren de standaardbussen een typisch product van 'Nederlands Fabrikaat'.

Standaardbus 168 kon in 1994 worden verworven en wordt nu door de hiervoor

opgerichte Stichting Standaardbus 168 voor het nageslacht bewaard in de originele staat waarin deze in Amsterdam heeft gereden. Daarmee is een markant stukje Nederlands mobiel erfgoed veiliggesteld.

Met de opname van Standaardbus 168 in het Nationaal Register Mobiel Erfgoed van de Stichting Mobiele Collectie Nederland heeft de bus erkenning gekregen als waardevolle museumbus waarbij het predicaat 'A' werd verleend. Voor de Stichting Standaardbus 168 betekent de 'A-status' een stimulans om de bus te bewaren in de uitstekende staat waarin deze zich nu bevindt. U leest de volledige vermelding van Standaardbus 168 in het Nationaal Register Mobiel Erfgoed HIER.

Deze site toont u het verleden en het heden van de 168 en geeft een indruk van het werk dat met enige regelmaat moet worden verzet om de wagen representatief en rijvaardig te houden. Met de bus worden, ten behoeve van de rijvaardigheid, regelmatig conditieritten gereden.


 

Utrecht CS West, 25 oktober 2015, (Afscheidsrit Peter v Cootwijk)
foto: Jos van de Klundert


Met Standaardbus 168 wordt van tijd tot tijd deelgenomen aan rondritten, excursies en oldtimer-evenementen, vooral als deze een relatie hebben met het openbaar vervoer. Bij deze gelegenheden kan de bus door belangstellenden worden gezien. Zo werd, samen met museumbus 562 van de Stichting Romeo, in 2004 een rondrit door Rotterdam gemaakt en werd in 2009 deelgenomen aan een excursie ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van de website Openbaar Vervoer in Boskoop van Marty Werkman. In 2012 werd, samen met de 301 van stichting BRAM, een rondrit met belangstellenden gereden door Amsterdam. Van deze evenementen en van recentere ritten die zijn gemaakt, zijn fotoalbums te zien op deze site. In de tussenliggende jaren werd vooral gewerkt aan de restauratie van bus 168.
In de zomer van 2016 is de versnellingsbak van de 168 vervangen door een andere, gereviseerde bak. Vervolgens zijn wat kleine zaken verholpen zodat de wagen klaar is voor de APK.

De actuele voertuiggegevens van Standaardbus 168, zoals die zijn geregistreerd bij de RDW, vindt u HIER.

De Stichting Standaardbus 168 is onder nummer 41136366 inschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Als u de Stichting Standaardbus 168 een email wilt sturen dan klikt u HIER.