|
Standaardbus
168
|
Standaardbus 168 is één van de bijna tweeduizend
standaard stadsbussen die in de laatste decennia
van de vorige eeuw hebben rondgereden in de
grote steden in Nederland. Gebouwd volgens een
ontwerp dat werd gemaakt in opdracht van de
|
vervoersbedrijven van Amsterdam, Rotterdam, Den
Haag en Utrecht, verenigd in de Commissie
Standaardisatie Autobus- materieel CSA, waren de
bordeauxrode bussen vele jaren beeldbepalend in
het stadsvervoer van de grote steden. Hoewel in
de loop van de tijd ook wel standaard- bussen
werden gebouwd op onderstellen van Volvo en
Mercedes, is het overgrote deel van de wagens
door Hainje in Heerenveen gebouwd op een DAF
chassis met een DAF motor. Daarmee waren de
standaardbussen een typisch product van
'Nederlands Fabrikaat'.
Standaardbus 168 kon in 1994 worden verworven en
wordt nu door de hiervoor |
|
opgerichte
Stichting Standaardbus 168 voor het nageslacht
bewaard in de originele staat waarin deze in
Amsterdam heeft gereden. Daarmee is een markant
stukje Nederlands mobiel erfgoed veiliggesteld.
Met de opname van Standaardbus 168 in het
Nationaal Register Mobiel Erfgoed van de
Stichting Mobiele Collectie Nederland heeft de
bus erkenning gekregen als waardevolle museumbus
waarbij het predicaat 'A' werd verleend. Voor de
Stichting Standaardbus 168 betekent de 'A-status'
een stimulans om de bus te bewaren in de
uitstekende staat waarin deze zich nu bevindt. U
leest de volledige vermelding van Standaardbus
168 in het Nationaal Register Mobiel Erfgoed
HIER.
Deze site
toont u het verleden en het heden van de 168 en
geeft een indruk van het werk dat met enige
regelmaat moet worden verzet om de wagen
representatief en rijvaardig te houden. Met de
bus worden, ten behoeve van de rijvaardigheid,
regelmatig conditieritten gereden.
|
Utrecht CS West, 25 oktober 2015,
(Afscheidsrit Peter v Cootwijk)
foto: Jos van de Klundert
|
Met Standaardbus 168 wordt van tijd tot tijd
deelgenomen aan rondritten, excursies en
oldtimer-evenementen, vooral als deze een
relatie hebben met het openbaar vervoer. Bij
deze gelegenheden kan de bus door
belangstellenden worden gezien. Zo werd, samen
met museumbus 562 van de Stichting Romeo, in
2004 een rondrit door Rotterdam gemaakt en werd
in 2009 deelgenomen aan een excursie ter
gelegenheid van het 10-jarig bestaan van de
website Openbaar Vervoer in Boskoop van Marty
Werkman. In 2012 werd, samen met de 301 van
stichting BRAM, een rondrit met belangstellenden
gereden door Amsterdam. Van deze evenementen en
van recentere ritten die zijn gemaakt, zijn
fotoalbums te zien op deze site. In de
tussenliggende jaren werd vooral gewerkt aan de
restauratie van bus 168. |
In de zomer
van 2016 is de versnellingsbak van de 168
vervangen door een andere, gereviseerde bak.
Vervolgens zijn wat kleine zaken verholpen zodat
de wagen klaar is voor de APK.
De actuele voertuiggegevens van Standaardbus
168, zoals die zijn geregistreerd bij de RDW,
vindt u
HIER.
De Stichting Standaardbus 168 is onder nummer
41136366 inschreven in het handelsregister van
de Kamer van Koophandel. Als u de Stichting
Standaardbus 168 een email wilt sturen dan klikt
u
HIER.
|
|
|