|
Standaardbus
168
|
Standaardbus 168 behoort tot de serie CSA-1
bussen 111-169 die tussen december 1974 en april
1976 in dienst kwam bij het Amsterdamse GVB. De
168 werd op 9 april 1976 als allerlaatste van de
serie geleverd, drie dagen nadat de 169 al was
gearriveerd. Deze bussen waren de laatste met
kleine lijn- en bestemmingsfilm in het front en
met ronde koplampen. Vanaf de 170, die vijf jaar
later instroomde, hadden de bussen grote
filmkasten en dubbele rechthoekige koplampen.
|
GVB 168, pas enkele maanden oud, als meest
rechtse bus bij het oude station Sloterdijk,
eindpunt van lijn 15, zomer 1976
foto: Geheugen van de Amsterdamse tram [Facebook]
Standaardbus 168 is gebouwd door Hainje in
Heerenveen op een DAF SB201-DKDL 554 chassis.
Hierbij duidt 'DKDL' op de geplaatste 6-cylinder
dieselmotor met 170 PK en '554' op de wielbasis
van 5,54 meter. De bus heeft, sinds zijn
indienststelling, het kenteken 01-80-MB en
rijdt, tot de dag van vandaag, met zijn
oorspronkelijke blauwe kentekenplaten.
|
Vanaf de zomerdienst van 1977 waren de bussen
uit de laatste levering [150-169] bestemd voor
de integratielijnen 65 en 66 naar Amstelveen.
Hiervoor werden ze uitgerust met een beugel voor
het Beckson plaatskaartenapparaat zoals dat door
Centraal Nederland in het interlokale vervoer
werd gebruikt. Na de introductie van de
nationale strippenkaart in 1980 was deze
voorziening overbodig en werd de beugel weer
verwijderd.
Toen in oktober 1977 de Metro naar de
Bijlmermeer ging rijden, vervielen een aantal
lijnen die, tot dat moment, door Centraal
Nederland werden gereden. CN had hierdoor
chauffeurs over terwijl het GVB die nu juist
tekort kwam. Daarom werden tien bussen uit de
serie, in wisselende samenstelling vanwege het |
GVB 168 als 15-11 in de Jan Evertsenstraat,
omstreeks 1980
|
onderhoud in
Garage West, geplaatst bij Centraal Nederland
aan de Van Musschenbroekstraat [Busstation
Wibautstraat] in Amsterdam. Van hieruit reden
CN-chauffeurs met deze wagens GVB-ritten op de
integratie-lijnen 65 en 66 naar Amstelveen.
In de
zomer van 1978 werd Standaardbus 168 aan de
dienst onttrokken en ging deze naar TNO in Delft
voor proeven met het rijden op LPG. Eind
november 1979 was de bus terug in Amsterdam en
kwam deze als gasbus terug in de gewone dienst.
In de zomer van 1981 werden nog zes bussen
omgebouwd tot LPG-bus waarbij de 168 identiek
werd gemaakt en een serie van zeven gasbussen
[163-169] ontstond.
GVB 168, tussen de andere gasbussen 163-169,
terrein Garage West, november 1983. Foto: © Jos
van de Klundert.
Toen de
subsidiepot, waaruit de proef met de LPG-bussen
werd gefinancierd, was opgebruikt en de proef
werd beëindigd, werden deze wagens in 1984 terug
verbouwd tot dieselbus.
Van
september 1984 tot december 1985 reed
Standaardbus 168 in huur bij Enhabo in Landsmeer.
Enhabo 168 wacht de vertrektijd af op lijn 82
naar 't Kalf, Station Zaandam, oktober 1984.
Foto: © Jos van de Klundert. |
GVB 168 als lijn 42 op het Orlyplein
[Station Sloterdijk], rond 1990
|
Na afloop
van de huurperiode bij Enhabo werd de serie
bussen, waartoe de GVB 168 behoorde, vanuit
Garage West voornamelijk ingezet in de
spitsuren.
Het werkterrein werd daarmee, in belangrijke
mate, beperkt tot het westelijke havengebied van
Amsterdam.
In het najaar van 1989 kreeg de GVB 168 nog een
uitgebreide carrosseriebeurt bij het CAB in
Utrecht. |
Op 16 juni
1991 werd de 168, na vijftien jaar trouwe
dienst, met een aantal leeftijdsgenoten,
terzijde gesteld en opgeslagen op het terrein
van het Gemeente Energiebedrijf GEB aan de
Haarlemmerweg.
GVB 168 is terzijde gesteld en wacht op dingen
die gaan komen, Haarlemmerweg, juli 1991. Foto:
© Jos van de Klundert. |
In het
najaar van 1994 kon de ex-GVB 168 bij een
handelaar worden gekocht voor de Stichting
Standaardbus 168 die hem volledig heeft
gerestaureerd en, in de oorspronkelijke
uitvoering, voor het nageslacht bewaart.
De andere
bussen uit de serie 111-169 zijn, voor zover
bekend, deels in 1995 geëxporteerd naar Afrika
[Meknes in Marokko (9 stuks) en Luanda in Angola
(11 stuks)] en naar Cuba [Havanna (9 stuks)]. In
1998 gingen nog twee bussen naar Azerbadzjan [Baku].
Van de overige bussen wordt aangenomen dat die
in Nederland zijn gesloopt, het merendeel
daarvan bij sloperij Onne van der Stadt in
Zaandam.
|
GVB 168 in 1994 op het terrein van een
handelaar tussen seriegenoten
die in 1995 naar Afrika en Cuba en in 1998
naar Azië zijn geëxporteerd
|
bron:
www.traminfo.nl en
exportlijstbusnl
z/w foto's: D. Kruijt en Peter van Cootwijk
|
|
|