IBAN:
NL27INGB0004291590 t.n.v. Stichting Standaardbus
168
Bestuur: Het bestuur telt twee bestuurders
die beiden gezamenlijk volledig bevoegd zijn
Bestuursleden: J.S.R. Karsseboom en M.A.
Stolte
Doelstelling:
De stichting
heeft ten doel: het verwerven, instandhouden en
rijvaardig houden van standaardbus '168' en
andere oude voertuigen en voorts al hetgeen met
een en ander rechtsreeks of zijdelings verband
houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, alles in
de ruimste zin des woords.
De stichting tracht haar doel onder meer te
verwezenlijken door het organiseren van
excursies en ritten met een museaal karakter met
behulp van materieel van de stichting.
Beloningsbeleid:
De bestuursleden en eventuele andere medewerkers
van de stichting verrichten hun werkzaamheden
volledig op basis van vrijwilligheid en
ontvangen hiervoor geen enkele financiële
vergoeding. Integendeel: zoals uit de financiële
verantwoording blijkt, zijn door leden van het
bestuur meerdere giften aan de stichting gedaan
om de diverse noodzakelijke werkzaamheden
mogelijk te maken, respectievelijk het eigen
vermogen van de stichting op peil te houden.
Verslag van activiteiten [beknopt
overzicht sinds de oprichting]:
1994Aankoop van
de bus op 28 oktober
1997Stichting
Standaardbus 168 opgericht op 4 juni
1998-2000In deze
periode is een begin gemaakt met de restauratie
van de carrosserie en het interieur. De kop en
de nooddeur zijn aangepakt en alle stangen en
frames in het interieur zijn voorzien van een
nieuwe verflaag. In 1999 is het chassis
geconserveerd (getectyleerd).
2001
De motor is
volledig gereviseerd.
2002
De grijze
onderkant geschilderd.
2003
Het hout rondom
de nooduitgang vervangen.
2005
Het dak van de
bus geheel geschuurd en opnieuw geschilderd.
Nieuwe schokdempers, luchtbalgen en banden
gemonteerd.
2007-2009
De carrosserie
van de gehele bus is gerestaureerd. De balken
die nog goed waren zijn in de menie en in de
tectyl gezet. De balken die slecht waren zijn in
zijn geheel vervangen.
2011-2012
De
versnellingsbak is in revisie geweest in deze
periode.
2013
Het ventiel van
het rechter voorwiel vervangen, deze was lek.
De aandrijfkabel van de tachograaf laten
repareren. Tijdens deze klus is ook de originele
tachograaf weer geplaatst van het type dat werd
gebruikt door het GVB Amsterdam.
Meerdere conditieritten.
2014
Meerdere
conditieritten en APK-gekeurd bij RDW Techniek.
Algehele revisie van de raamzone van de bus.
Hierbij werden de ramen uitgenomen en
raamrubbers verwijderd. Na ontroesten en
reparatie van de raamstijlen zijn deze
geconserveerd en is de hele raamzone nieuw
gespoten. Vervolgens zijn de ramen
teruggeplaatst in nieuwe raamrubbers.
2015Meerdere
conditieritten en APK-gekeurd bij RDW Techniek.
Nawerk gedaan aan algehele revisie van de
raamzone van de bus.
Met de 168 deelgenomen aan de rondrit ter
gelegenheid van het jubileum en de pensionering
van Peter van Cootwijk.
2016
Versnellingsbak uitgebouwd, gereviseerd en
voorzien van nieuwe frictieplaten. Kleine
olielekkage verholpen aan de cardanas en
brandstoflekkage bij de brandstofpomp en
APK-gekeurd bij RDW Techniek. Meerdere
conditieritten.
Verslag van activiteiten [2017]:
In mei is er
voor belangstellenden van ons mobiele erfgoed
een rondrit gereden door Amsterdam. In juli is
de bus door de RDW goedgekeurd voor de
jaarlijkse APK. In augustus is de 168 getaxeerd
door Steijn taxaties te Alphen a/d Rijn en is
een nieuwe luchtkraan gemonteerd t.b.v. de
noodbediening van de deuren. Alle zekeringen
zijn vervangen door nieuwe exemplaren. In
oktober heeft Van Tilburg-Bastianen een
olielekkage verholpen aan de haakse overbrenging
naar de ventilator koppeling. Tijdens deze
werkzaamheden zijn meteen nieuwe riemen
gemonteerd ten behoeve van de distributie en is
de motorruimte geheel schoongespoten. In de loop
van het jaar was de stichting actief betrokken
bij het overleg met de gemeente Amsterdam over
de effecten van de nieuwe milieuzone voor
Amsterdamse museumbussen.
Activiteiten verslag 2018:
In maart
2018 zijn er nieuwe accu's geplaatst. In die
maand heeft het college van B&W van Amsterdam
een nieuw ontheffingenbeleid vastgesteld
waardoor de 168 in de toekomst, op basis van
dagontheffingen, toch binnen de Amsterdamse
milieuzone kan rijden. In april krijgt de bus
een servicebeurt waarbij de motorolie wordt
ververst en alle filters worden vervangen. Medio
2018 worden opnieuw alle ramen gedemonteerd. Het
raamrubber dat wij in 2014 gekocht en gemonteerd
hebben heeft niet de juiste afmetingen en
veroorzaakt lekkage. Inmiddels hebben we van de
juiste typen rubbers voorbeelden in bezit
gekregen. Dit kan geheel nagemaakt worden. Zo
hopen wij lekkage en beschadiging door
roestvorming te voorkomen.
Activiteiten verslag 2019:
In mei 2019
heeft de 168 een bezoek gebracht aan ZF te
Delfgauw.
Na een revisie van de bak moet deze na enige
tijd worden nagetrokken.
Alle bouten zijn nagetrokken, het filter
gereinigd, en de bak is van nieuwe olie
voorzien.
Een klus die hard nodig bleek.
26 juni is de 168 aangeboden bij de RDW voor de
jaarlijkse APK. ( goedgekeurd)
In de zomer van 2019 is gebleken dat het
raamrubber dat in 2018 gemonteerd was wederom
niet het juiste te zijn. Per toeval had de
stichting Romeo wel het goede rubber op voorraad
liggen. Nadat er 1 raam met dit rubber was
bevestigd, bleek dit inderdaad het juiste te
zijn. Wij hebben besloten om opnieuw alle
zijramen te demonteren en wederom van nieuw
rubber te voorzien. Tevens na montage de ramen
gekit.
Van de gelegenheid is meteen gebruik gemaakt om
de grijze onderzijde van de bus te schuren, waar
nodig te plamuren en van een nieuwe laklaag te
voorzien.
Onze dank gaat uit naar de stichting Romeo die
het mogelijk heeft gemaakt dit werk uit te
voeren.
Activiteiten verslag 2020:
In verband met de lockdown werd het seizoen
later gestart dan gebruikelijk. De eerste helft
van 2020 hebben wij gebruikt om ons voor te
bereiden om de waterpomp te reviseren en
luchtlekkages te verhelpen. Er werden alvast
reserve luchtbalgen en koelvloeistof
aangeschaft. In april kon de eerste conditierit
gereden worden.
We besloten eerst de bus APK te laten keuren om
vervolgens de klus van de waterpomp aan te
pakken.
Op 18 juni 2020 is de bus gekeurd door de RDW te
Nieuwegein, helaas met afkeur tot resultaat. Een
gescheurde stofhoes van de stuurkogel en een
foutief afgestelde koplamp waren de oorzaak.
Dit kon meteen verholpen worden door het bedrijf
die voor ons de waterpomp zou gaan demonteren
ten behoeve van revisie, de firma Visser
European Trailer Care te Uithoorn.
De revisie van de waterpomp is verzorgd door
Motorenrevisiebedrijf Frank in Hilversum.
Ondertussen is de stuurkogelhoes vervangen, zijn
diverse koppelingen in het luchtsysteem
vernieuwd, is de motorolie ververst en zijn de
koplampen juist afgesteld.
Nadat we de gereviseerde waterpomp hadden
ontvangen kon deze gemonteerd worden en is
tevens de koelvloeistof ververst.
Op 2 september is de 168 APK goedgekeurd door de
RDW in Nieuwegein.
Tijdens een conditierit op 4 september zijn wij
langsgereden bij Profile Hogendoorn ter controle
van de banden. Deze bleken aan vervanging toe.
7 september nieuwe banden besteld en 2 oktober
zijn deze gemonteerd.
Na ongeveer 100 kilometer moeten de bouten van
de wielen nagetrokken worden en dit geschiedde
21 oktober 2020. Eerder was opgevallen dat het
controlelampje "oliedruk te laag" oplichtte in
bochten. Dit meteen laten controleren bij Visser
in Uithoorn. Het stekkertje op de oliedruksensor
bleek versleten te zijn. Toen wij weg wilde
rijden startte de bus niet meer. Geen beweging
meer in te krijgen. Een geluk bij een ongeluk
was dat dit gebeurde voor de deur van de
reparateur. De 168 werd met een vorkheftruck
voorzichtig naar binnen gesleept. Na enig
zoekwerk bleek de dynamo defect. Deze werd
gedemonteerd en ter revisie verzonden.
Ondertussen heeft Visser de wielbouten
nagetrokken. Na een week was de dynamo gereed
voor montage. Meteen gebruik gemaakt van de
situatie om nieuwe V riemen te monteren.
31 oktober kon de bus retour naar de stalling.
13 november nog een proefrit gereden.
Activiteiten verslag 2021:
De recente ( grote) onderhoudswerken beginnen
hun vruchten af te werpen.
In 2021 zijn geen grote onderhoudswerkzaamheden
aangepakt, immers veel zaken zijn in de
afgelopen jaren gereviseerd.
In verband met de coronapandemie is het niet
mogelijk geweest om publieksactiviteiten te
organiseren.
Wel wordt er met de bus, ongeveer 1 keer per
maand, een conditierit gereden.
Dit heeft als doel dat de bus bedrijfsvaardig
blijft. Tevens voeren we de periodieke controles
uit, zoals bijvoorbeeld niveaus van de diverse
vloeistoffen. Tijdens de rit wordt opgemerkt of
de werking van de diverse apparatuur naar
behoren werkt..
Op 26 juli 2021 heeft de bus een bezoek gebracht
aan de RDW te Waddinxveen voor de jaarlijkse
APK. Zonder opmerkingen is de 168 goedgekeurd.
(Voor 2022 staan een grote was- en poetsbeurt op
het programma en controle van de centrale
smering. Hierover volgt later meer.)
De stichting heeft sinds 2016 ook een drie Daf
personenauto's en een Volvo in beheer.
Te weten een Daf 33, 44, 46 en een Volvo 345.
De auto's bevinden zich in goede staat en zijn
alle rijvaardig.
De Daf 46 en de Volvo ondergingen de
tweejaarlijkse APK zonder problemen.
Activiteiten verslag 2022
Bus:
Gedurende het jaar rijden we een aantal
conditieritten met de bus. Aan het einde van het
jaar 2021
viel het op dat op het dashboard het controle
lampje van de centrale smering bleef branden.
Hoogtijd om dit in het voorjaar van 2022 te
onderzoeken en te repareren.
De oorzaak bleek een versleten kabel en slechte
doorverbinders te zijn.
Deze zijn door Visser te Uithoorn vernieuwd. De
centrale smering functioneert weer prima.
Tijdens bovenstaande reparatie is ook aan het
licht gekomen dat een steun van het niveau
regelventiel krom was en tegen de aandrijfas
aanliep. Uiteraard is dit probleem meteen
verholpen.
Tevens zijn alle koelwaterslangen gecontroleerd.
Deze zijn in orde bevonden.
Op 30 mei is zowel in interieur als het
exterieur gereinigd De laatste is in de was
gezet.
6 juli was het weer tijd voor de jaarlijkse
keuring door de RDW. Zonder keuringsopmerkingen
werd de 168 goedgekeurd.
In september zijn er twee V snaren besteld ten
behoeve van de dynamo. Deze houden wij op
voorraad als reserve onderdelen.
Een luchtlekkage ter hoogte van de achterdeur
viel ons enige tijd op. Een versleten
luchtventiel
bleek de oorzaak hiervan te zijn. Na onderzoek
op internet kwamen wij bij het bedrijf Almotion
die vervangende exemplaren kon leveren. Wij
hebben er voor gekozen om meteen alle drie de
ventielen te vernieuwen.
Auto's:
De Daf 33 heeft een grote onderhoudsbeurt gehad
door garage Clement.
Tevens is de auto voorzien van een gereviseerde
benzinetank.
Omdat de auto inmiddels de leeftijd heeft
bereikt van 50 jaar is de wettelijke APK eis
vervallen.
Uiteraard blijft onze stichting de auto
onderhouden en controleren zoals dit ook
gebeurde voor de APK vrijstelling.
De Daf 44 kreeg ook een grote onderhoudsbeurt en
werd APK goedgekeurd.
Ook de Daf 46 onderging de APK en werd voorzien
van een grote onderhoudsbeurt door garage
Clement.
Er hebben in 2022 geen publieke evenementen
plaatsgehad. Ons mobiele erfgoed in technisch
goede conditie houden, alsmede de zorg voor
goede huisvesting en verzekering blijven zeer
belangrijke taken binnen de organisatie.
Financiële
verantwoording:
Het Financiële Overzicht
over 2022 vindt u
HIER
2021 vindt u
HIER 2020 vindt u
HIER
2019 vindt u
HIER. 2018 vindt u
HIER.. 2017
vindt u
HIER. 2016
vindt u
HIER. 2015
vindt u
HIER. 2014
vindt u
HIER. 2013
vindt u
HIER. 2012
vindt u
HIER.