Verslag over 2020.
Nieuw:
Luister hier naar het geluid van deze bus
![](foto/Foto026.jpg)
De bus is voorzien van
gloednieuwe banden
![](foto/Foto033.jpg)
En ook heeft de bus weer een
gloednieuwe dynamo.
![](actueel/2020-001.jpg)
Conditierit mei 2020
![](actueel/2020-002.jpg)
Gescheurde stofhuis
stuurkogel
Ons was tevens opgevallen dat het het
verfwerk aan de grijze onderzijde slecht is
geworden en dringend aan vervanging toe was.
Een medewerker van de RET heeft het grijze
gedeelte geschuurd, geplamuurd en opnieuw in de
lak gezet. Na het schilderwerk zijn er tevens
nieuwe reflectoren gemonteerd. De bus ziet er
weer prima uit. Met dank aan de RET en Romeo
voor de gastvrijheid, en medewerking.
2020 begon stil zoals bijna
overal.
Vanaf het voorjaar konden we een conditierit
rijden en daarmee de winter afsluiten.
Het was ons vorig jaar opgevallen dat de bus wat
koelvloeistof lekte. De lekkage bleek een
doorgeroest plekje in het huis van de waterpomp
te zijn. Een punt van aandacht voor 2020.
![](actueel/2020-003.jpg)
Waterpomp gedemonteerd
Tijdens stationair draaien viel eveneens op
dat de wijzers van luchtdrukmeters terug liep
tot 5 bar.
Hiermee gaan we aan de slag na de keuring bij de
RDW van 17 juni jl.
De bus werd tijdens deze keuring afgekeurd: De
stofhoes van de stuurkogel was gescheurd en het
dimlicht stond verkeerd afgesteld. Dit konden we
meteen aanpakken met de reparatie van de
waterpomp. Direct na de keuring reden wij naar
onze reparateur.
![](actueel/2020-004.jpg)
Waterpomp ligt klaar om
gereviseerd te worden.
De waterpomp heeft een uitstap gemaakt naar
Engeland alwaar het is gereviseerd.
De luchtlekkage werd veroorzaakt door enkele
koppelingen. Deze zijn vervangen.
Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de
motorolie en de koelvloeistof te verversen.
Onze dank gaat uit naar Visser Trailer Service
Uithoorn en Motorenrevisie Frank te Hilversum.
![](actueel/2020-007.jpg)
In goede handen...
![](actueel/2020-008.jpg)
De 168 staat klaar na
reparatiesom terug naar de stalling te gaan
![](actueel/2020-005.jpg)
![](actueel/2020-006.jpg)
De waterpomp gereviseerd
terug uit Engeland
Na alle reparaties reden wij vol goede moed
op 2 september naar het RDW keuringsstation in
Nieuwegein. De keurmeester was tevreden en
keurde de 168 goed.
Wel gaf hij als puntje mee dat er ter hoogte van
de achteras een olielekkage zichtbaar was.
Meteen op 4 september na laten kijken: het
differentieel bleek te veel olie te bevatten.
Ter plekke olie wat olie afgetapt tot het juiste
niveau.
![](actueel/2020-009.jpg)
Bij de RDW
Tot slot kunnen we melden dat de 168 op 2
oktober a.s. voorzien wordt van nieuwe banden.
Verslag over 2019.
![](foto/168_bij_ZF.jpg)
Op 4 juni jl zijn de bouten van de
versnellingsbak nagetrokken door ZF. Dit is
nodig nadat de bak gereviseerd is. Tevens is het
oliefilter gereinigd en de bakolie ververst. Op
26 juni is de bus weer goed gekeurd door de
keurmeester van de R.D.W. te Schiedam.
Verslag over 2018.
De bus heeft een servicebeurt gehad. Motorolie
ververst, oliefilter, brandstoffilter,
luchtfilter en stuurfilter zijn vernieuwd.
De brandstofpomp lekte behoorlijk olie. Oorzaak
bleek een gescheurd regulateursdeksel te zijn.
Na enig zoekwerk naar een ander exemplaar kon er
een weer een heel deksel gemonteerd worden.
Het raamrubber dat in 2014 gekocht en geplaatst
is bleek helaas niet het juiste te zijn.
Het raamrubber van een CSA1 blijkt uit drie
verschillende soorten te bestaan. Met hulp van
het Haags Bus Museum konden wij de juiste maten
na laten maken.
In september dit jaar is het nieuwe rubber
bevestigd. Ook na montage van dit nieuwe rubber
is nog wat lekkage zichtbaar. Dit krijgt in 2019
onze aandacht.
In oktober heeft de bus garage West van het GVB
bezocht. De bus heeft diverse rondritten gemaakt
ten behoeve van personeelsleden. Hiervan is zeer
goed gebruik gemaakt.
Verslag over 2017.
Motorruimte is geheel schoongespoten en een olie
lekkage bij de haakse overbrenging is verholpen.
In mei is er een rondrit voor belangstellenden
door Amsterdam gereden.
Verslag over 2016.
De versnellingsbak is vervangen door een
gereviseerd exemplaar met verstevigde
frictieplaten.
De keerring in de achteras is vervangen.
De dynamo is gecontroleerd.
Verslag over 2015.
Geen bijzonderheden
Verslag over 2014.
In 2014 zijn alle ramen verwijderd, waar nodig
de sponningen ontroest en het grijze gedeelte
rondom de ramen opnieuw gespoten. ( zie foto's )
|