Standaardbus 168

 

 

Verslag over 2020.

Hierbij een update wat er de laatste tijd aan de bus is gebeurd.
Helaas bleek het gemonteerde raamrubber niet het juiste te zijn, ook al leek het er echt op.

Conditierit mei 2020

 


Een Kromhout van de RET en een standaardbus van de eerste generatie blijken één ding gemeen
te hebben: de raamrubbers! Na één raam op proef te hebben voorzien van het rubber bleek het te passen en lekvrij te zijn. Op naar een bedrijf dat het rubber na kan maken.
Dat lijkt simpel, maar dat bleek toch iets ingewikkelder dan dat het op het oog was.
De juiste sterkte van het rubber is van groot belang. De eerste levering was te soepel en niet goed verwerkbaar.
De geleverde partij kon terug naar de fabriek. Na een aantal proefleveringen en testen konden we aan de slag met monteren.

Gescheurde stofhuis stuurkogel

 


Ons was tevens opgevallen dat het het verfwerk aan de grijze onderzijde slecht is geworden en dringend aan vervanging toe was.
Een medewerker van de RET heeft het grijze gedeelte geschuurd, geplamuurd en opnieuw in de lak gezet. Na het schilderwerk zijn er tevens nieuwe reflectoren gemonteerd. De bus ziet er weer prima uit. Met dank aan de RET en Romeo voor de gastvrijheid, en medewerking.
 

2020 begon stil zoals bijna overal.
Vanaf het voorjaar konden we een conditierit rijden en daarmee de winter afsluiten.
Het was ons vorig jaar opgevallen dat de bus wat koelvloeistof lekte. De lekkage bleek een doorgeroest plekje in het huis van de waterpomp te zijn. Een punt van aandacht voor 2020.

 

Waterpomp gedemonteerd


Tijdens stationair draaien viel eveneens op dat de wijzers van luchtdrukmeters terug liep tot 5 bar.
Hiermee gaan we aan de slag na de keuring bij de RDW van 17 juni jl.
De bus werd tijdens deze keuring afgekeurd: De stofhoes van de stuurkogel was gescheurd en het dimlicht stond verkeerd afgesteld. Dit konden we meteen aanpakken met de reparatie van de waterpomp. Direct na de keuring reden wij naar onze reparateur.

Waterpomp ligt klaar om gereviseerd te worden.


De waterpomp heeft een uitstap gemaakt naar Engeland alwaar het is gereviseerd.
De luchtlekkage werd veroorzaakt door enkele koppelingen. Deze zijn vervangen.
Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de motorolie en de koelvloeistof te verversen.
Onze dank gaat uit naar Visser Trailer Service Uithoorn en Motorenrevisie Frank te Hilversum.

In goede handen...

De 168 staat klaar na reparatiesom terug naar de stalling te gaan

De waterpomp gereviseerd terug uit Engeland



Na alle reparaties reden wij vol goede moed op 2 september naar het RDW keuringsstation in Nieuwegein. De keurmeester was tevreden en keurde de 168 goed.
Wel gaf hij als puntje mee dat er ter hoogte van de achteras een olielekkage zichtbaar was.
Meteen op 4 september na laten kijken: het differentieel bleek te veel olie te bevatten. Ter plekke olie wat olie afgetapt tot het juiste niveau.

Bij de RDW



Tot slot kunnen we melden dat de 168 op 2 oktober a.s. voorzien wordt van nieuwe banden.
 

Verslag over 2019.

Op 4 juni jl zijn de bouten van de versnellingsbak nagetrokken door ZF. Dit is nodig nadat de bak gereviseerd is. Tevens is het oliefilter gereinigd en de bakolie ververst. Op 26 juni is de bus weer goed gekeurd door de keurmeester van de R.D.W. te Schiedam.

 

Verslag over 2018.


De bus heeft een servicebeurt gehad. Motorolie ververst, oliefilter, brandstoffilter, luchtfilter en stuurfilter zijn vernieuwd.
De brandstofpomp lekte behoorlijk olie. Oorzaak bleek een gescheurd regulateursdeksel te zijn.
Na enig zoekwerk naar een ander exemplaar kon er een weer een heel deksel gemonteerd worden.
Het raamrubber dat in 2014 gekocht en geplaatst is bleek helaas niet het juiste te zijn.
Het raamrubber van een CSA1 blijkt uit drie verschillende soorten te bestaan. Met hulp van het Haags Bus Museum konden wij de juiste maten na laten maken.
In september dit jaar is het nieuwe rubber bevestigd. Ook na montage van dit nieuwe rubber is nog wat lekkage zichtbaar. Dit krijgt in 2019 onze aandacht.
In oktober heeft de bus garage West van het GVB bezocht. De bus heeft diverse rondritten gemaakt ten behoeve van personeelsleden. Hiervan is zeer goed gebruik gemaakt.

 

Verslag over 2017.


Motorruimte is geheel schoongespoten en een olie lekkage bij de haakse overbrenging is verholpen.
In mei is er een rondrit voor belangstellenden door Amsterdam gereden.

 

Verslag over 2016.


De versnellingsbak is vervangen door een gereviseerd exemplaar met verstevigde frictieplaten.
De keerring in de achteras is vervangen.
De dynamo is gecontroleerd.

 

Verslag over 2015.

Geen bijzonderheden

 

Verslag over 2014.


In 2014 zijn alle ramen verwijderd, waar nodig de sponningen ontroest en het grijze gedeelte rondom de ramen opnieuw gespoten. ( zie foto's )