Standaardbus 168

 

 

Activiteiten verslag 2023

168:
Uiteraard blijft een goede overdekte stalling van groot belang voor de 168.
Uit een gesprek met de eigenaar van de stalling in Utrecht bleek dat sluiting van het pand nadert in komende jaren. Dit geeft aanleiding om aan het werk te gaan en op zoek te gaan naar een nieuw onderdak. Uiteindelijk is dit gelukt en heeft onze museumbus een goede en mooie plek in Numansdorp.
 

April 2023: Onderweg van de oude naar nieuwe stalling kwam onze bus helaas in aanraking met een vrachtauto-oplegger. De 168 liep schade op aan de rechter voorzijde. De spiegel en spiegelstang sneuvelde, het glas in de voordeur brak en de voordeur zelf liep een lichte schade op.
De gegevens met de tegenpartij werden uitgewisseld. Meteen was het zaak om de 168 weer zo snel als mogelijk noodreparaties uit te voeren zodat de bus veilig kan deelnemen aan het verkeer.
Stichting Romeo bood meteen hulp. De 168 kon meteen langskomen in hun werkplaats op de Sluisjesdijk te Rotterdam. Met behulp van een officier van dienst van de RET kon de rit veilig plaats vinden.
Een spiegel-en spiegelstang werd meteen uit de reserve voorraad van Romeo gemonteerd.
De deurruit is aanzienlijk lastiger omdat het juist het glas is met verwarmingselement.
Toch werd een passend raam gevonden, echter zonder verwarmingselement.
De 168 kon zijn weg nu in ieder geval voorlopig weer veilig voortzetten.
AGS te Hoogvliet werd benaderd of een dergelijke ruit met verwarming na te maken is.
Deze vraag werd positief beantwoord. In een fabriek in Finland zou de deurruit nagemaakt worden.
(inmiddels schrijven wij maart 2024 als de ruit gearriveerd is en gemonteerd kan gaan worden)
 

Mei 2023: Dekra heeft de schade aan de 168 vastgesteld.
Het schadebedrag is vergoed.

Op weg van Rotterdam naar de nieuwe stalling begon de luchthoorn uit zich zelf te claxonneren.
Gelukkig hebben we dit even kunnen verhelpen, maar het duidde op een versleten ventiel onder de bedieningsknop.
 

Juni 2023: Een zoektocht leidde naar de fa. Tecair in Drachten. Dit bedrijf heeft het ventiel in 1966 ontworpen en is nog leverbaar. Het ventiel is gemonteerd en tot onze verbazing scheelt het veel in luchtlekkage. De bus houdt nu veel langer zijn luchtdruk vast. Een goede bijkomstigheid.

Op 17 augustus is de bus door de RDW te Waddinxveen goedgekeurd, de bus ziet erg goed uit aldus de twee keurmeesters.
Sinds september staat de 168 in de winterstalling.

Auto' s:

Een belangrijk punt blijft de verzekering van onze collectie.
Voor de auto's moest een nieuwe maatschappij worden gezocht die de historische auto's in dekking willen nemen. Via onze tussenpersoon ABC assurantiën werd Ansvar Idea gevonden.
De conditie van de Daf 33, 44, 46 en Volvo 345 zijn in orde.
De Volvo is door fa. Clement te Gastel in mei 2023 APK goedgekeurd.

Activiteiten verslag 2022


Bus:

Gedurende het jaar rijden we een aantal conditieritten met de bus. Aan het einde van het jaar 2021
viel het op dat op het dashboard het controle lampje van de centrale smering bleef branden.
Hoogtijd om dit in het voorjaar van 2022 te onderzoeken en te repareren.
De oorzaak bleek een versleten kabel en slechte doorverbinders te zijn.
Deze zijn door Visser te Uithoorn vernieuwd. De centrale smering functioneert weer prima.
Tijdens bovenstaande reparatie is ook aan het licht gekomen dat een steun van het niveau regelventiel krom was en tegen de aandrijfas aanliep. Uiteraard is dit probleem meteen verholpen.
Tevens zijn alle koelwaterslangen gecontroleerd. Deze zijn in orde bevonden.

Op 30 mei is zowel in interieur als het exterieur gereinigd De laatste is in de was gezet.

6 juli was het weer tijd voor de jaarlijkse keuring door de RDW. Zonder keuringsopmerkingen werd de 168 goedgekeurd.

In september zijn er twee V snaren besteld ten behoeve van de dynamo. Deze houden wij op voorraad als reserve onderdelen.

Een luchtlekkage ter hoogte van de achterdeur viel ons enige tijd op. Een versleten luchtventiel
bleek de oorzaak hiervan te zijn. Na onderzoek op internet kwamen wij bij het bedrijf Almotion die vervangende exemplaren kon leveren. Wij hebben er voor gekozen om meteen alle drie de ventielen te vernieuwen.

Auto's:

De Daf 33 heeft een grote onderhoudsbeurt gehad door garage Clement.
Tevens is de auto voorzien van een gereviseerde benzinetank.
Omdat de auto inmiddels de leeftijd heeft bereikt van 50 jaar is de wettelijke APK eis vervallen.
Uiteraard blijft onze stichting de auto onderhouden en controleren zoals dit ook gebeurde voor de APK vrijstelling.

De Daf 44 kreeg ook een grote onderhoudsbeurt en werd APK goedgekeurd.

Ook de Daf 46 onderging de APK en werd voorzien van een grote onderhoudsbeurt door garage Clement.

Er hebben in 2022 geen publieke evenementen plaatsgehad. Ons mobiele erfgoed in technisch goede conditie houden, alsmede de zorg voor goede huisvesting en verzekering blijven zeer belangrijke taken binnen de organisatie.
 

Activiteiten verslag 2021:

De recente ( grote) onderhoudswerken beginnen hun vruchten af te werpen.
In 2021 zijn geen grote onderhoudswerkzaamheden aangepakt, immers veel zaken zijn in de afgelopen jaren gereviseerd.

In verband met de coronapandemie is het niet mogelijk geweest om publieksactiviteiten te organiseren.

Wel wordt er met de bus, ongeveer 1 keer per maand, een conditierit gereden.
Dit heeft als doel dat de bus bedrijfsvaardig blijft. Tevens voeren we de periodieke controles uit, zoals bijvoorbeeld niveaus van de diverse vloeistoffen. Tijdens de rit wordt opgemerkt of de werking van de diverse apparatuur naar behoren werkt..

Op 26 juli 2021 heeft de bus een bezoek gebracht aan de RDW te Waddinxveen voor de jaarlijkse APK. Zonder opmerkingen is de 168 goedgekeurd.

(Voor 2022 staan een grote was- en poetsbeurt op het programma en controle van de centrale smering. Hierover volgt later meer.)

De stichting heeft sinds 2016 ook een drie Daf personenauto's en een Volvo in beheer.
Te weten een Daf 33, 44, 46 en een Volvo 345.
De auto's bevinden zich in goede staat en zijn alle rijvaardig.
De Daf 46 en de Volvo ondergingen de tweejaarlijkse APK zonder problemen.

 

 

Verslag over 2020.

Nieuw: Luister hier naar het geluid van deze bus

 

 

 

De bus is voorzien van gloednieuwe banden

En ook heeft de bus weer een gloednieuwe dynamo.

Conditierit mei 2020

Gescheurde stofhuis stuurkogel

 


Ons was tevens opgevallen dat het het verfwerk aan de grijze onderzijde slecht is geworden en dringend aan vervanging toe was.
Een medewerker van de RET heeft het grijze gedeelte geschuurd, geplamuurd en opnieuw in de lak gezet. Na het schilderwerk zijn er tevens nieuwe reflectoren gemonteerd. De bus ziet er weer prima uit. Met dank aan de RET en Romeo voor de gastvrijheid, en medewerking.
 

2020 begon stil zoals bijna overal.
Vanaf het voorjaar konden we een conditierit rijden en daarmee de winter afsluiten.
Het was ons vorig jaar opgevallen dat de bus wat koelvloeistof lekte. De lekkage bleek een doorgeroest plekje in het huis van de waterpomp te zijn. Een punt van aandacht voor 2020.

 

Waterpomp gedemonteerd


Tijdens stationair draaien viel eveneens op dat de wijzers van luchtdrukmeters terug liep tot 5 bar.
Hiermee gaan we aan de slag na de keuring bij de RDW van 17 juni jl.
De bus werd tijdens deze keuring afgekeurd: De stofhoes van de stuurkogel was gescheurd en het dimlicht stond verkeerd afgesteld. Dit konden we meteen aanpakken met de reparatie van de waterpomp. Direct na de keuring reden wij naar onze reparateur.

Waterpomp ligt klaar om gereviseerd te worden.


De waterpomp heeft een uitstap gemaakt naar Engeland alwaar het is gereviseerd.
De luchtlekkage werd veroorzaakt door enkele koppelingen. Deze zijn vervangen.
Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de motorolie en de koelvloeistof te verversen.
Onze dank gaat uit naar Visser Trailer Service Uithoorn en Motorenrevisie Frank te Hilversum.

In goede handen...

De 168 staat klaar na reparatiesom terug naar de stalling te gaan

De waterpomp gereviseerd terug uit Engeland



Na alle reparaties reden wij vol goede moed op 2 september naar het RDW keuringsstation in Nieuwegein. De keurmeester was tevreden en keurde de 168 goed.
Wel gaf hij als puntje mee dat er ter hoogte van de achteras een olielekkage zichtbaar was.
Meteen op 4 september na laten kijken: het differentieel bleek te veel olie te bevatten. Ter plekke olie wat olie afgetapt tot het juiste niveau.

Bij de RDW



Tot slot kunnen we melden dat de 168 op 2 oktober a.s. voorzien wordt van nieuwe banden.
 

Verslag over 2019.

Op 4 juni jl zijn de bouten van de versnellingsbak nagetrokken door ZF. Dit is nodig nadat de bak gereviseerd is. Tevens is het oliefilter gereinigd en de bakolie ververst. Op 26 juni is de bus weer goed gekeurd door de keurmeester van de R.D.W. te Schiedam.

 

Verslag over 2018.


De bus heeft een servicebeurt gehad. Motorolie ververst, oliefilter, brandstoffilter, luchtfilter en stuurfilter zijn vernieuwd.
De brandstofpomp lekte behoorlijk olie. Oorzaak bleek een gescheurd regulateursdeksel te zijn.
Na enig zoekwerk naar een ander exemplaar kon er een weer een heel deksel gemonteerd worden.
Het raamrubber dat in 2014 gekocht en geplaatst is bleek helaas niet het juiste te zijn.
Het raamrubber van een CSA1 blijkt uit drie verschillende soorten te bestaan. Met hulp van het Haags Bus Museum konden wij de juiste maten na laten maken.
In september dit jaar is het nieuwe rubber bevestigd. Ook na montage van dit nieuwe rubber is nog wat lekkage zichtbaar. Dit krijgt in 2019 onze aandacht.
In oktober heeft de bus garage West van het GVB bezocht. De bus heeft diverse rondritten gemaakt ten behoeve van personeelsleden. Hiervan is zeer goed gebruik gemaakt.

 

Verslag over 2017.


Motorruimte is geheel schoongespoten en een olie lekkage bij de haakse overbrenging is verholpen.
In mei is er een rondrit voor belangstellenden door Amsterdam gereden.

 

Verslag over 2016.


De versnellingsbak is vervangen door een gereviseerd exemplaar met verstevigde frictieplaten.
De keerring in de achteras is vervangen.
De dynamo is gecontroleerd.

 

Verslag over 2015.

Geen bijzonderheden

 

Verslag over 2014.


In 2014 zijn alle ramen verwijderd, waar nodig de sponningen ontroest en het grijze gedeelte rondom de ramen opnieuw gespoten. ( zie foto's )