Activiteiten verslag 2023
168:
Uiteraard blijft een goede overdekte stalling
van groot belang voor de 168.
Uit een gesprek met de eigenaar van de stalling
in Utrecht bleek dat sluiting van het pand
nadert in komende jaren. Dit geeft aanleiding om
aan het werk te gaan en op zoek te gaan naar een
nieuw onderdak. Uiteindelijk is dit gelukt en
heeft onze museumbus een goede en mooie plek in
Numansdorp.
April 2023: Onderweg van de oude naar nieuwe
stalling kwam onze bus helaas in aanraking met
een vrachtauto-oplegger. De 168 liep schade op
aan de rechter voorzijde. De spiegel en
spiegelstang sneuvelde, het glas in de voordeur
brak en de voordeur zelf liep een lichte schade
op.
De gegevens met de tegenpartij werden
uitgewisseld. Meteen was het zaak om de 168 weer
zo snel als mogelijk noodreparaties uit te
voeren zodat de bus veilig kan deelnemen aan het
verkeer.
Stichting Romeo bood meteen hulp. De 168 kon
meteen langskomen in hun werkplaats op de
Sluisjesdijk te Rotterdam. Met behulp van een
officier van dienst van de RET kon de rit veilig
plaats vinden.
Een spiegel-en spiegelstang werd meteen uit de
reserve voorraad van Romeo gemonteerd.
De deurruit is aanzienlijk lastiger omdat het
juist het glas is met verwarmingselement.
Toch werd een passend raam gevonden, echter
zonder verwarmingselement.
De 168 kon zijn weg nu in ieder geval voorlopig
weer veilig voortzetten.
AGS te Hoogvliet werd benaderd of een dergelijke
ruit met verwarming na te maken is.
Deze vraag werd positief beantwoord. In een
fabriek in Finland zou de deurruit nagemaakt
worden.
(inmiddels schrijven wij maart 2024 als de ruit
gearriveerd is en gemonteerd kan gaan worden)
Mei 2023: Dekra heeft de schade aan de 168
vastgesteld.
Het schadebedrag is vergoed.
Op weg van Rotterdam naar de nieuwe stalling
begon de luchthoorn uit zich zelf te
claxonneren.
Gelukkig hebben we dit even kunnen verhelpen,
maar het duidde op een versleten ventiel onder
de bedieningsknop.
Juni 2023: Een zoektocht leidde naar de fa.
Tecair in Drachten. Dit bedrijf heeft het
ventiel in 1966 ontworpen en is nog leverbaar.
Het ventiel is gemonteerd en tot onze verbazing
scheelt het veel in luchtlekkage. De bus houdt
nu veel langer zijn luchtdruk vast. Een goede
bijkomstigheid.
Op 17 augustus is de bus door de RDW te
Waddinxveen goedgekeurd, de bus ziet erg goed
uit aldus de twee keurmeesters.
Sinds september staat de 168 in de
winterstalling.
Auto' s:
Een belangrijk punt blijft de verzekering van
onze collectie.
Voor de auto's moest een nieuwe maatschappij
worden gezocht die de historische auto's in
dekking willen nemen. Via onze tussenpersoon ABC
assurantiën werd Ansvar Idea gevonden.
De conditie van de Daf 33, 44, 46 en Volvo 345
zijn in orde.
De Volvo is door fa. Clement te Gastel in mei
2023 APK goedgekeurd.
Activiteiten verslag 2022
Bus:
Gedurende het jaar rijden we een aantal
conditieritten met de bus. Aan het einde van het
jaar 2021
viel het op dat op het dashboard het controle
lampje van de centrale smering bleef branden.
Hoogtijd om dit in het voorjaar van 2022 te
onderzoeken en te repareren.
De oorzaak bleek een versleten kabel en slechte
doorverbinders te zijn.
Deze zijn door Visser te Uithoorn vernieuwd. De
centrale smering functioneert weer prima.
Tijdens bovenstaande reparatie is ook aan het
licht gekomen dat een steun van het niveau
regelventiel krom was en tegen de aandrijfas
aanliep. Uiteraard is dit probleem meteen
verholpen.
Tevens zijn alle koelwaterslangen gecontroleerd.
Deze zijn in orde bevonden.
Op 30 mei is zowel in interieur als het
exterieur gereinigd De laatste is in de was
gezet.
6 juli was het weer tijd voor de jaarlijkse
keuring door de RDW. Zonder keuringsopmerkingen
werd de 168 goedgekeurd.
In september zijn er twee V snaren besteld ten
behoeve van de dynamo. Deze houden wij op
voorraad als reserve onderdelen.
Een luchtlekkage ter hoogte van de achterdeur
viel ons enige tijd op. Een versleten
luchtventiel
bleek de oorzaak hiervan te zijn. Na onderzoek
op internet kwamen wij bij het bedrijf Almotion
die vervangende exemplaren kon leveren. Wij
hebben er voor gekozen om meteen alle drie de
ventielen te vernieuwen.
Auto's:
De Daf 33 heeft een grote onderhoudsbeurt gehad
door garage Clement.
Tevens is de auto voorzien van een gereviseerde
benzinetank.
Omdat de auto inmiddels de leeftijd heeft
bereikt van 50 jaar is de wettelijke APK eis
vervallen.
Uiteraard blijft onze stichting de auto
onderhouden en controleren zoals dit ook
gebeurde voor de APK vrijstelling.
De Daf 44 kreeg ook een grote onderhoudsbeurt en
werd APK goedgekeurd.
Ook de Daf 46 onderging de APK en werd voorzien
van een grote onderhoudsbeurt door garage
Clement.
Er hebben in 2022 geen publieke evenementen
plaatsgehad. Ons mobiele erfgoed in technisch
goede conditie houden, alsmede de zorg voor
goede huisvesting en verzekering blijven zeer
belangrijke taken binnen de organisatie.
Activiteiten verslag 2021:
De recente ( grote) onderhoudswerken beginnen
hun vruchten af te werpen.
In 2021 zijn geen grote onderhoudswerkzaamheden
aangepakt, immers veel zaken zijn in de
afgelopen jaren gereviseerd.
In verband met de coronapandemie is het niet
mogelijk geweest om publieksactiviteiten te
organiseren.
Wel wordt er met de bus, ongeveer 1 keer per
maand, een conditierit gereden.
Dit heeft als doel dat de bus bedrijfsvaardig
blijft. Tevens voeren we de periodieke controles
uit, zoals bijvoorbeeld niveaus van de diverse
vloeistoffen. Tijdens de rit wordt opgemerkt of
de werking van de diverse apparatuur naar
behoren werkt..
Op 26 juli 2021 heeft de bus een bezoek gebracht
aan de RDW te Waddinxveen voor de jaarlijkse
APK. Zonder opmerkingen is de 168 goedgekeurd.
(Voor 2022 staan een grote was- en poetsbeurt op
het programma en controle van de centrale
smering. Hierover volgt later meer.)
De stichting heeft sinds 2016 ook een drie Daf
personenauto's en een Volvo in beheer.
Te weten een Daf 33, 44, 46 en een Volvo 345.
De auto's bevinden zich in goede staat en zijn
alle rijvaardig.
De Daf 46 en de Volvo ondergingen de
tweejaarlijkse APK zonder problemen.
Verslag over 2020.
Nieuw:
Luister hier naar het geluid van deze bus
De bus is voorzien van
gloednieuwe banden
En ook heeft de bus weer een
gloednieuwe dynamo.
Conditierit mei 2020
Gescheurde stofhuis
stuurkogel
Ons was tevens opgevallen dat het het
verfwerk aan de grijze onderzijde slecht is
geworden en dringend aan vervanging toe was.
Een medewerker van de RET heeft het grijze
gedeelte geschuurd, geplamuurd en opnieuw in de
lak gezet. Na het schilderwerk zijn er tevens
nieuwe reflectoren gemonteerd. De bus ziet er
weer prima uit. Met dank aan de RET en Romeo
voor de gastvrijheid, en medewerking.
2020 begon stil zoals bijna
overal.
Vanaf het voorjaar konden we een conditierit
rijden en daarmee de winter afsluiten.
Het was ons vorig jaar opgevallen dat de bus wat
koelvloeistof lekte. De lekkage bleek een
doorgeroest plekje in het huis van de waterpomp
te zijn. Een punt van aandacht voor 2020.
Waterpomp gedemonteerd
Tijdens stationair draaien viel eveneens op
dat de wijzers van luchtdrukmeters terug liep
tot 5 bar.
Hiermee gaan we aan de slag na de keuring bij de
RDW van 17 juni jl.
De bus werd tijdens deze keuring afgekeurd: De
stofhoes van de stuurkogel was gescheurd en het
dimlicht stond verkeerd afgesteld. Dit konden we
meteen aanpakken met de reparatie van de
waterpomp. Direct na de keuring reden wij naar
onze reparateur.
Waterpomp ligt klaar om
gereviseerd te worden.
De waterpomp heeft een uitstap gemaakt naar
Engeland alwaar het is gereviseerd.
De luchtlekkage werd veroorzaakt door enkele
koppelingen. Deze zijn vervangen.
Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de
motorolie en de koelvloeistof te verversen.
Onze dank gaat uit naar Visser Trailer Service
Uithoorn en Motorenrevisie Frank te Hilversum.
In goede handen...
De 168 staat klaar na
reparatiesom terug naar de stalling te gaan
De waterpomp gereviseerd
terug uit Engeland
Na alle reparaties reden wij vol goede moed
op 2 september naar het RDW keuringsstation in
Nieuwegein. De keurmeester was tevreden en
keurde de 168 goed.
Wel gaf hij als puntje mee dat er ter hoogte van
de achteras een olielekkage zichtbaar was.
Meteen op 4 september na laten kijken: het
differentieel bleek te veel olie te bevatten.
Ter plekke olie wat olie afgetapt tot het juiste
niveau.
Bij de RDW
Tot slot kunnen we melden dat de 168 op 2
oktober a.s. voorzien wordt van nieuwe banden.
Verslag over 2019.
Op 4 juni jl zijn de bouten van de
versnellingsbak nagetrokken door ZF. Dit is
nodig nadat de bak gereviseerd is. Tevens is het
oliefilter gereinigd en de bakolie ververst. Op
26 juni is de bus weer goed gekeurd door de
keurmeester van de R.D.W. te Schiedam.
Verslag over 2018.
De bus heeft een servicebeurt gehad. Motorolie
ververst, oliefilter, brandstoffilter,
luchtfilter en stuurfilter zijn vernieuwd.
De brandstofpomp lekte behoorlijk olie. Oorzaak
bleek een gescheurd regulateursdeksel te zijn.
Na enig zoekwerk naar een ander exemplaar kon er
een weer een heel deksel gemonteerd worden.
Het raamrubber dat in 2014 gekocht en geplaatst
is bleek helaas niet het juiste te zijn.
Het raamrubber van een CSA1 blijkt uit drie
verschillende soorten te bestaan. Met hulp van
het Haags Bus Museum konden wij de juiste maten
na laten maken.
In september dit jaar is het nieuwe rubber
bevestigd. Ook na montage van dit nieuwe rubber
is nog wat lekkage zichtbaar. Dit krijgt in 2019
onze aandacht.
In oktober heeft de bus garage West van het GVB
bezocht. De bus heeft diverse rondritten gemaakt
ten behoeve van personeelsleden. Hiervan is zeer
goed gebruik gemaakt.
Verslag over 2017.
Motorruimte is geheel schoongespoten en een olie
lekkage bij de haakse overbrenging is verholpen.
In mei is er een rondrit voor belangstellenden
door Amsterdam gereden.
Verslag over 2016.
De versnellingsbak is vervangen door een
gereviseerd exemplaar met verstevigde
frictieplaten.
De keerring in de achteras is vervangen.
De dynamo is gecontroleerd.
Verslag over 2015.
Geen bijzonderheden
Verslag over 2014.
In 2014 zijn alle ramen verwijderd, waar nodig
de sponningen ontroest en het grijze gedeelte
rondom de ramen opnieuw gespoten. ( zie foto's )
|