Restauraties:
Van 1997 tot en
met 2016 waren wij in etappes bezig met de
restauratie van de 1698. We werkten volgens het
principe "het belangrijkste eerst". Dat betekent
dat allereerst de techniek en het chassis van de
bus in orde moeten zijn om de bus veilig en
RDW-goedgekeurd te kunnen laten rijden. De
restauratie deden we in delen om de klus voor
ons zelf overzichtelijk en ook betaalbaar te
houden. Ook was de 1698 zo ieder jaar rijvaardig
en voor onze donateurs en het publiek
toegankelijk.
|
|
Het voert te ver om in detail te vertellen wat we
sinds 1997 hebben gerestaureerd, dat is teveel. Een bus
na bijna 16 jaar lijndienst gaat niet voor niets weg bij
een busmaatschappij. In het geval van onze 1698 zat het
vele werk met name in het chassis en de carrosserie. De
vloer van de 1698 heeft op diverse plaatsen in 1997,
2003, 2005, 2009, 2011 en 2012 open gelegen voor laswerk
aan het chassis en de vloer constructie. In 2005 en 2009
hebben we het gangpad respectievelijk achter en voor in
de 1698 vervangen. In 2002, 2006, 2007, 2008 en 2010
hebben we de achterzijde en beide zijkant geheel
gerestaureerd; dat wil zeggen alle beplating eraf en
waar nodig nieuwe delen inlassen. In 2015 en 2016 zijn
alle ramen er uit geweest. Sponningen ontroest en
tegelijk met het dak opnieuw geschilderd. Daarna de
ramen weer terug geplaatst in nieuwe raamrubbers. Ook de
kop van de bus is gerestaureerd, alle beplating onder de
ramen is eraf geweest. De voorramen zijn vervangen door
nieuwe exemplaren en teruggeplaatst in nieuwe
raamrubbers. Ook zijn voordat de bus werd gespoten alle
motorluiken aan de zijkanten vervangen. Na de spuitbeurt
kwamen de DVM emblemen weer terug op de 1698.
Ook het technische gedeelte is in de loop der tijd
aangepakt. Zo hebben we kort na de aanschaf van de 1698
een nieuwe brandstoftank moeten plaatsen, is de
radiateur vernieuwd en de brandstofpomp vervangen. In
2007 hebben we de 1698 rondom voorzien van nieuwe
banden. In 2009 volgde een grote klus, de vervanging van
de veerpakketten van de vooras door nieuwe exemplaren.
De onverwachte klussen door storingen of klussen ter
preventie van storingen zijn talloos. De hulp van
vrienden en vrijwilligers is onmisbaar om de 1698
rijdend te houden. Met de foto's op deze pagina willen
wij u enkele voorbeelden laten zien van de uitgevoerde
restauraties.
In 2017 wordt het veerpakket linksachter gereviseerd en
een veerhand rechtsachter vervangen. Zoals u leest, een
museumbus is nooit af.
|