

Doelstellingen: |
|
Ons doel is ten eerste het rijvaardig houden van de 1698. De
1698 is een rijdend museum dus rijvaardigheid van de bus is
belangrijk om de 1698 te kunnen beleven. Een museumbus in een
hal met een bordje er naast roept bij de bezoeker minder emotie
en herkenning op dan een rijdende museumbus. Het gesis bij het
schakelen, het zware geronk van de Leyland 0 680 motor zijn
bijvoorbeeld geluiden die herkenning oproepen. De 1698 is ons
mobiel museum. Met de excursies die we jaarlijks organiseren
bieden wij het publiek de mogelijkheid om ons rijdend museum te
bezoeken. De ritten zijn toegankelijk voor iedereen en worden
van te voren aangekondigd op onze website, op andere
bushobby-websites, facebook en in onze donateursnieuwsbrief.
Het tweede doel van de Stichting Museumbus 1698 is het
restaureren van onze 1698 zodat de wagen ook in de toekomst kan
blijven rijden. Zo kan men zien met welk busmaterieel in de
jaren tachtig van de vorige eeuw het streekvervoer in Nederland
werd verzorgd. Dit werk voor de toekomst doen we met vrienden en
vrijwilligers. Een klus van jaren met veel geduld en doorzetten
maar we hebben al een hoop gedaan. Dat kunt u zien bij
"Restauraties". Van oktober 2015 tot juni 2016 onderging de 1698
een grote carrosseriebeurt en werd de bus gespoten en kwamen ten
slotte de emblemen van de Drentse Vervoer Maatschappij ( DVM )
weer terug op de 1698. Goodbye Veonn!
In 2011 is de 1698 opgenomen en erkend als rijdend mobiel
erfgoed in het NRME-register, hier
link,
|
 |
Het NRME-register geeft u en de overheid een overzicht
van wat er aan varende, vliegende en rijdende voertuigen is
bewaard in Nederland die ook nog eens van culturele waarde zijn.
In het NRME-register zijn ook museumbussen opgenomen, variërend
van A tot en met C status. De 1698 heeft van de
beoordelingscommissie de B status gekregen. De commissie heeft
onder andere de B status gegeven vanwege de hoge herkenbaarheid
van de bus voor het publiek. De 1698 is uiterlijk niet alleen in
Drenthe te herkennen maar ook in de andere provincies als
streekbus te herkennen. Wij zijn blij met de B status en zien
het als een erkenning voor het werk dat we met vrienden en
vrijwilligers verrichten om de 1698 mobiel te houden voor nu en
voor later. De registratie in het NRME-register sluit perfect
aan bij onze doelstellingen.
Foto gaspedaal 1698 door Peter Thiele
Foto 1698 op lijn 40 door Jos v.d. Klundert
Foto 1698 in sneeuw door Jeroen de Bruijn


|
|
|
|