ANBI JAARVERSLAG 2023

Tekstvak:  

 

Tekstvak:  

JAARVERSLAG EN ACTIVITEITENVERSLAG 2023

Overige Kosten: dit betreft eenmalige en/of kleine onkosten waar het niet voor loont om een aparte post op de Exploitatierekening voor op te zetten. Het gaat bijvoorbeeld om bankkosten, bijdrage Kamer van Koophandel, kosten Hostnet i.v.m. domeinnaam en kantoorartikelen.

Onderhoud en Reparatie: vergeleken met 2022 zijn de kosten met € 1.000,00 ongeveer toegenomen. Maar dat had veel meer kunnen zijn als Motorenrevisie Spaarnestad niet zo vriendelijk was om de 1698 te sponsoren bij de revisie van de brandstofpomp in mei. Voor de brandstofpomprevisie hebben wij pneumatische krikken en assteunen moeten kopen om de brandstofpomp onder de 1698 vandaan te halen en later weer te monteren. Deze kosten bedroegen ruim € 300,00. Andere hogere uitgaven waren de RDW-keuring, € 190,00.

De tweede grote klus aan de 1698 was de reparatie van de luchtdrukcilinder van de achterdeuren. Vanwege een luchtlekkage aan de Bosch luchtdrukcilinder kon de 1698 niet meer rijden. Dankzij de hulp van Peer Baltus konden we er een lenen en op zoek gaan naar een definitieve oplossing. En die kwam er dankzij Almotion BV uit Elst. Almotion heeft uit hun bestaande assortiment een luchtdrukcilinder aangepast aan de 1698. De kosten voor deze aanpassingen bedroegen € 906,33. Overige uitgaven zijn kleine bedragen voor de keuring van de brandblusser, gereedschappen, revisiesets brandstofpomp en luchtdroger.

Verzekeringskosten: hulprekening is opgebouwd uit de jaarlijkse premie om de bus goed te verzekeren bij Alianz Verzekeringen via ABC Assurantiën en de bestuurlijke aansprakelijkheidsverzekering bij Van Kampen.

De premie om de 1698 te verzekeren steeg van € 2.788,55 in 2022 naar € 2.927,95. Een flink bedrag doch dit is de beste verzekering met correcte verzekerde bedragen voor materieel -en immateriële schade. De 1698 is W.A. verzekerd en de inzittenden zijn verzekerd volgens een gangbare touringcardekking, ook bij verhuur. Dat is geen vanzelfsprekendheid bij andere polissen voor museumbussen.

Brandstofkosten: in 2023 heeft de 1698 € 1.072,77 aan diesel verstookt en 2.393 kilometer gereden. Dat is afgerond per kilometer € 0,448. In 2022 was dat per kilometer € 0,516 verstookt aan diesel.

Drukkosten Nieuwsbrieven: De drie edities per jaar van elk 150 boekjes worden bij Drukwerkdeal.nl in kleur voor ons gedrukt. In 2023 kostten de drie edities nieuwsbrieven de stichting € 461,13. Een kleine stijging van ruim € 26,00 vergeleken met 2022.

Portokosten: Het is wenselijk deze ieder jaar stijgende kosten in de gaten te houden en niet onder te brengen bij Overige Kosten. Een manier om portokosten beheersbaar te houden is om de Nieuwsbrief tijdens excursies te overhandigen en waar mogelijk zelf te bezorgen.

Excursiekosten: Het grootste deel van deze uitgaven bedraagt de kosten voor de excursie naar Paleis ’t Loo en Hattem op 16 september 2023. Namelijk toegang ’t Loo, koffie thee en gebak, audiotour en lunch. In Hattem de vaartocht en het avondeten.

Verder VVV-bonnen en bloemen voor de onmisbare hulp die wij mochten ontvangen bij de gastvrije ontvangsten tijdens de excursies naar Arriva Leeuwarden, Oosterpoort Rijopleidingen, Qbuzz Groningen, Connexxion Veluwe Zuid en de vrijwilligers van de 1698.

Schenkingen Bestuur: wederom neemt het bestuur van Stichting Museumbus 1698 graag een deel van de kosten voor hun rekening. In 2023 € 4.000,00. Wij zijn zeer begaan met de 1698, een in onze ogen unieke streekbus, die de laatste generatie Nederlandse Leyland bussen vertegenwoordigt. Onze giften lonen want ieder jaar wordt de 1698 beter. De periodieke schenkingen van € 3.500,00 per jaar zijn vastgelegd in een ANBI-overeenkomst met Stichting Museumbus 1698 voor de komende vijf jaar per december 2018 en 2023. In 2023 hebben wij € 500,00 extra geschonken.

Donaties: het aantal donateurs bedroeg op 31-12-2023 149 personen. Er zijn een paar nieuwe donateurs bijgekomen om de 1698 te steunen, waar we bijzonder blij mee zijn. Door overlijden hebben wij helaas ook afscheid moeten nemen van enkele donateurs.

Wij als bestuur zijn dankbaar dat het aantal donateurs/donaties stabiel blijft. Het toont aan dat er genoeg draagvlak is om ons mobiel erfgoed wat wij als Stichting Museumbus 1698 beheren op de weg te houden.

De regelmaat van excursies en een Nieuwsbrief die altijd op tijd uitkomt zorgen ervoor dat er nieuwe donateurs bijkomen en bestaande donateurs blijven. Ook de berichtgeving in de nieuwsbrief over de 1698 en waar we het geld aan uitgeven zorgen voor transparantie. De boekhouding staat ook op onze website. Dit is een vereiste van De Belastingdienst in het kader van de ANBI-regels. Per 1 januari 2008 heeft De Belastingdienst onze stichting het predicaat ANBI-stichting gegeven. ANBI staat voor Algemeen Nut Beogende Instellingen. Dit betekent dat giften, donaties o.a. aftrekbaar kunnen zijn.

De ANBI-status is voor onbepaalde tijd gegeven maar kan tussentijds worden getoetst door De Belastingdienst.

Rit- en Excursieopbrengsten: deze bestaan uit de volgende inkomsten van verhuurritten, fooien en de door ons georganiseerde ritten en excursies.

27 mei een prachtige 1698 excursie naar Het Noorden van Nederland, een echte 1698 bestemming. We waren van harte welkom bij Arriva Leeuwarden, Oosterpoort Opleidingen in Groningen, Qbuzz Groningen en Assen.

De 1698 zat praktisch vol donateurs en introducees.

10 juni met een goed bezette 1698 op deze snikhete dag de noodconcessie Veluwe Zuid van Connexxion bezocht en Breng Arnhem. Ook werden de Connexxion & Syntus bussen gefotografeerd op de gecombineerde stalling in Ede.

7 september na vier jaren hebben wij weer een verhuurrit kunnen rijden voor het koor Con Amore uit Nieuwkoop van Sybe Sannes. Door de Corona epidemie was dat een aantal jaren niet mogelijk.

16 september excursie naar Paleis ’t Loo met koffie, thee en gebak en na de tour een lunch. Vervolgens werd Hattem bezocht voor een rondvaart en werd de gezellige dag afgesloten met een buffet. De 1698 zat vol.

1 oktober met collega stichting OVCN een excursie georganiseerd met als motto afscheid van de laatste groen kleurige Connexxion bussen in ’t Gooi en Zaandam. Ook werd er een bezoek gebracht aan de EBS-stalling Purmerend. OVCN kon op deze excursie zijn pas Connexxion groen gespoten 9069 presenteren aan het publiek.

De excursie mocht wat belangstelling betreft niet klagen, Ruim 90 personen hadden zich aangemeld.

Taxatie Museumbus 1698: op 21 augustus werd de 1698 getaxeerd bij Van Steijn Sportcars Taxaties in Alphen a/d Rijn. Om de drie jaar laten wij de 1698 door deze erkend Fehac taxateur beoordelen en taxeren. De getaxeerde waarde van onze 1698 is gestegen van € 19.500,00 naar € 22.000,00. Het investeren in preventief onderhoud gedurende de Covid-19 periode werd daarmee onder andere uitgedrukt.

Zakelijke Spaarrekening ING bank: Wordt gebruikt als overlooprekening van de betaalrekening ING om te veel geld af te romen en later weer te gebruiken. Is veiliger. Het echte sparen doen we bij de ASN Bank.

ASN Bank Ideaalsparen/ zakelijk sparen: elke maand wordt er automatisch een overboeking van € 50,00 gedaan aan deze spaarrekening. De Zakelijke Spaarrekening ING bank blijft gewoon in gebruik om bedragen van de betaalrekening af te romen indien nodig. Op de spaarrekening van de ASN Bank sparen we geld om grote onvoorziene uitgaven te kunnen doen als dat nodig mocht zijn om de 1698 rijvaardig te houden. Te denken valt aan nieuwe banden om de 10 jaar en revisie of vervanging van dure onderdelen. Ook zullen we nu al rekening moeten houden met laswerk aan de 1698. We hebben weliswaar de veroudering van de 1698 kunnen terugdraaien en vertragen maar stoppen niet. Tegen de tijd dat het zo ver is zullen we laswerk hoofdwaarschijnlijk uit moeten besteden en dat zal niet goedkoop zijn. Daarom nu sparen voor later.

Eigen Vermogen: deze is in 2023 toegenomen mede door de gestegen taxatiewaarde, een gemiddeld jaar aan onderhoudskosten en goed bezette ritten. Tenslotte veel dank aan onze trouwe donateurs.

Tot zover een toelichting op de meeste posten. Alle bedragen en posten zijn via de datum, grootboek- of hulprekening Exploitatierekening, journaalpost en maandoverzicht van de bank en kas terug te vinden. Ook zijn de bonnen en facturen bijgevoegd. Duidelijk blijkt dan dat er niet verdiend wordt met en aan de 1698. Want alle opbrengsten komen aantoonbaar ten goede aan de 1698, welke volgens de statuten zijn vastgesteld.

Het bestuur declareert geen onkosten die men maakt voor de Stichting Museumbus 1698.

De donateurs Willie en Martien Leerentveld zijn zo vriendelijk om plaats te nemen in de kascommissie en zullen de stukken van boekjaar 2023 gaan controleren.

  

ACTIVITEITENVERSLAG 2023 ONDERHOUD 1698

 

Vanaf maart is er aan de 1698 veel gewerkt. Dat is met een 42 jaar oude bus natuurlijk ook niet verwonderlijk. Gelukkig kunnen we een beroep doen op fantastische mensen die de benodigde technische kennis hebben om de 1698 op weg te helpen.

Eind maart is een storing aan de Webasto standkachel verholpen. Deze schakelde kort na het starten weer uit. De oorzaken bleken verschillende slechte stekkertjes te zijn en een relais in de zekeringkast die slecht contact maakte. Voor de zekerheid is ook de printplaat van de stuureenheid van de Webasto gecontroleerd.

Nadat de Webasto weer lekker bromde en de bus verwarmde zijn wij bij Profile Hogendoorn in Mijdrecht langsgereden om de banden te controleren en op de juiste spanning te laten brengen. Daar bleek dat een ventiel van de binnenband rechtsachter moest worden vervangen i.v.m. lucht lekken. Nut van een bandencontrole is weer eens gebleken en de Webasto verwarmt de 1698 weer als vanouds.

Op 11 april konden we de goedgekeurde brandblusser ophalen bij Paraat BV in Nieuw-Vennep.

De brandblusser moet jaarlijks worden gekeurd.

Op 30 april wilden wij een conditierit rijden met de 1698. Voor wij de weg op gaan inspecteren wij de 1698 altijd op lekkages en of de verlichting goed werkt. Bij de controle bleek dat de brandstofpomp af en toe een druppel diesel lekte. De conditierit ging niet door en de dagen daarna werden de koppen bij elkaar gestoken en werd Spaarnestad Motorenrevisie in Haarlem gebeld voor advies. We konden een pakkingenset ophalen en mogelijk zelf al het nodige oplossen. Doch we vonden het verstandiger om de pomp in het geheel te demonteren en deze voor revisie aan te bieden gezien de leeftijd van de pomp. En dat bleek een verstandige keuze. Achteraf bleek dat ook het inwendige in de pomp aan een revisie toe was. De lekkage was met een pakkingenset alleen niet op te verhelpen. Wat ook meespeelde was dat de tijd begon te dringen want op 27 mei was de excursie naar Arriva Leeuwarden en Qbuzz Groningen/ Assen gepland. Gokken dat we met een pakkingenset klaar zouden zijn was te link.

De nodige gereedschappen werden gekocht die we nodige hadden om de CAV-brandstofpomp te demonteren. Zoals twee stevige assteunen en flinke potkrik om de 1698 veilig iets omhoog te krijgen.

De 1698 moest aan de chauffeurszijde wat omhoog om voldoende ruimte onder de bus te krijgen.

Op 10 mei hadden we de brandstofpomp er onderuit en werd deze ter revisie aangeboden aan Spaarnestad Motorenrevisie. Zij waren zo vriendelijk om er een spoedklus van te maken i.v.m. de excursie op 27 mei en zo konden wij al op 15 mei de brandstofpomp ophalen. Daar waren wij heel blij mee. We kregen van Spaarnestad montagetips en goede uitleg wat er allemaal aan de brandstofpomp is gedaan. Kort gezegd het was geen overbodige luxe om deze te laten reviseren. Op 17 mei hebben wij de gereviseerde brandstofpomp gemonteerd.

De vette prut bovenop de motor werd ook verwijderd om mogelijke diesellekkages makkelijker te vinden. Ook werden enkele leidingen en kabels boven de motor beter gemonteerd om te voorkomen dat ze elkaar raken en beschadigen.

Het is belangrijk voor het monteren van de brandstofpomp dat de pomp en de motor op tijd staan. Een bepaald moment van de slagen die de zes cilinders maken die overeenkomt met een merkteken op de pomp en het vliegwiel. Om dat te checken zijn ook de twee kleppendeksels verwijderd om zo aan de tuimelaars van cilinder een en zes te kunnen zien of dat klopt. En dat klopte allemaal, de eerste startpogingen gingen meteen goed. Wel zat er vanzelfsprekend lucht in het brandstofsysteem. De 1698 rookte niet, een goed signaal.

Na deze megaklus werd de 1698 op 19 mei aan de buitenzijde gewassen voor de excursies en alle vloeistoffen gecheckt of ze op niveau zijn. Paar dagen later, 23 mei, hebben wij een geslaagde proefrit gereden met elkaar naar restaurant De Goudreinet in Barneveld om de gelukte montage te vieren.

De volgende dag met Bouke de 1698 aan de binnenkant schoongemaakt. De vloer gedweild, het rode skaimeubilair met vinylwash gereinigd ter bescherming van UV-licht. Tenslotte de bouten van de kleppendeksels nagetrokken. En zo was de 1698 klaar voor de excursie op 27 mei naar het mooie Noorden van Nederland.

De excursies op 27 mei naar Arriva en Qbuzz en op een snikhete 10 juni naar Connexxion Arnhem/ Veluwe Zuid heeft de 1698 met glans doorstaan.

Maar voor de APK-keuring op 27 juni in Heerenveen had de 1698 nog een verrassing voor ons in petto. De bedoeling was om op 20 juni de 1698 een APK-voorkeuring te laten ondergaan. De bus stond amper buiten en we hoorden een behoorlijk gesis van ontsnappend lucht. De dubbelwerkende pneumatische Bosch deurcilinder van de achterdeuren was lek in gesloten toestand. Het luchtverlies was zodanig dat we rijden onverstandig achtten. Wat volgde was een drukke week om een oplossing te vinden voor dit euvel. Van Martin Stolte, Stichting Standaardbus 168, kregen we de tip om contact op te nemen met Almotion BV in Elst (Gld). De volgende dag, 21 juni, had ik het Bosch ventiel uitgebouwd en het bij Almotion gebracht voor onderzoek.

Maar ja, zonder vervangend ventiel geen RDW-keuring 27 juni. Gelukkig hielp Peer Baltus ons uit te brand. Om de 1698 rijvaardig te houden konden wij van hem een identiek Bosch ventiel lenen. Dus op 22 juni weer in de auto en op weg naar Peer om het Bosch ventiel op te halen. Reuzeblij mee natuurlijk!

Zaterdag 24 juni succesvol de tijdelijke deurcilinder van Peer gemonteerd en de achterdeuren met klembeveiliging afgesteld. De afspraak bij de RDW hoefden we niet af te zeggen. Op 27 juni positief gestemd met elkaar naar Heerenveen gereden. Blij dat de 1698 toen werd goedgekeurd ondanks dat er geen tijd was voor een uitgebreide voorkeuring.

Inmiddels was duidelijk dat de afdichtingen van de 42 jaar oude deurcilinder zijn vergaan. Met een bezoek aan Almotion konden we dat zelf zien.

De neusafdichting van de cilinder is niet te vervangen en revisiesets voor de overige onderdelen zijn er niet. Almotion heeft een proefopstelling gemaakt met een nieuwe cilinder die de achterdeuren kan bedienen. Deze wordt aangepast voor de 1698. Dit nieuwe type pneumatische cilinder is wel te reviseren omdat deze volgens euronormen is opgebouwd. Geen goedkope oplossing maar op termijn wel een die ons verder brengt.

Op vrijdag 30 juni heeft de 1698 een gezellig personeelsuitje voor Spaarnestad Motorenrevisie mogen verzorgen. Middels deze tegenprestatie van ons heeft Spaarnestad ons gesponsord met de revisie van de brandstofpomp. Een groots gebaar van Spaarnestad waar wij ze bijzonder dankbaar voor zijn.

Op 17 juli heeft Willem het motortoerental met 50 toeren per minuut verhoogd op de gereviseerde brandstofpomp. De 1698 loopt nu rustiger en mooier. Dat is merkbaar wanneer de eerste versnelling wordt ingeschakeld. Verder heeft hij het montagewerk van Marcel gecontroleerd van de deurcilinder welke we van Peer Baltus tijdelijk mochten lenen. De microswitch werd beter afgesteld welke voor de klembeveiliging dient. Deze werd bij sluiten teveel ingedrukt.

21 augustus werd de 1698 getaxeerd bij Van Steijn Sportcars Taxaties in Alphen a/d Rijn. Om de drie jaar laten wij de 1698 door deze erkend Fehac taxateur beoordelen en taxeren. De getaxeerde waarde  van onze prachtige 1698 is gestegen van € 19.500,00 naar € 22.500,00. Het investeren in preventief onderhoud gedurende de periode van Covid-19 werd daarmee onder andere uitgedrukt. Na terugkomst van het taxeren werd de nieuwe Almotion luchtcilinder even  geplaatst in de kast van de achterdeuren om te checken of deze past. Sjaak en Willem hadden de nieuwe cilinder passend gemaakt voor montage.

September 2023 hadden we maar liefst vier ritten met de 1698 waaronder twee excursies. Dus voor en na iedere inzet de 1698 schoonmaken.  Eind september kreeg de 1698 zelfs een complete wasbeurt om haar te laten glimmen tijdens de excursie van 1 oktober samen met de prachtige OVCN Volvo 9069.

21 en 24 oktober 2023: de eerste en tweede poging om de nieuwe deurcilinder te monteren. We moesten de pen waar het oog omheen ging van de cilinder aan een kant vlak slijpen zodat de cilinder waterpas ligt. Bij het aansluiten van de luchtleidingen en het herhaaldelijk testen bleek dat de achterdeuren veel te snel openden en sloten. De eindbuffering in de cilinder waar deze de deuren vertraagd werkte onvoldoende. Voor het sluiten en openen van de deuren geldt de drie secondenregel. Dat is de tijd welke de deuren nodige hebben om te openen of te sluiten. Nu waren in een seconde de deuren dan wel open of dicht. We misten instelschroeven om de in- en afvoer snelheid van de lucht te regelen in de cilinder. Die zaten wel op de oude Bosch cilinder. We namen contact op met Almotion voor advies en een afspraak.

Bij het testen trad er een toevallige luchtlekkage op aan het Bosch regelventiel van de voordeuren; WD40 en doorgeblazen met perslucht deden wonderen. De luchtlekkage was opgelost.

Op 26 oktober 2023 met zijn we Almotion in Elst gereden om de nieuwe deurcilinder te laten controleren i.v.m. het te snelle openen en sluiten en het niet kunnen regelen van de eindbuffering om de deuren op het laatste stukje te vertragen. Zo demp je namelijk de klappen voor het deurmechanisme. De immer geduldige en vriendelijke manager van Almotion, John Titman, testte de cilinder. Deze werkte goed. Echter de eindbuffering is korter dan de oude Bosch cilinder en het inregelen van de luchtsnelheid is niet mogelijk. Maar John had een prima oplossing. Met een Y-koppeling en regelbare snelheids- inlaatventielen moet er goed resultaat mee te behalen zijn. De cilinder met de Y-koppeling en regelbare snelheidsinlaatventielen werkte prima op de testbank. We hebben meteen de cilinder af laten stellen op drie seconden.

28 oktober 2023: de nieuwe deurcilinder werd nu definitief gemonteerd in de 1698. Getest d.m.v. een compressor aangesloten op de luchtslangen van de achterdeuren. De werking van de nieuwe deurcilinder bleek prima. Willem heeft nog enkele afstellingen in de deurkast verbeterd, met name de eindstop en de microswitch voor de klembeveiliging. Toen we de achterdeuren wilden testen met de compressor op de luchtketels trad er een andere nieuwe luchtlekkage op. Maar nu onder de bus. Inspectie leerde dat de luchtdroger om de 15 seconden lucht bleef af blazen dus in zijn reinigingsfase bleef hangen. Oorzaak was de zogenaamde “governor” op zijn Engels. Een regelventiel die zorgt dat het systeem achter de compressor op de juiste druk blijft en bij lucht te kort de compressor weer inschakelt tot ongeveer 8,5 bar. De compressor stopt dan met lucht doorgeven en de overdruk gaat weer via een andere leiding naar de luchtdroger om deze schoon te blazen en zo vocht en olieresten af te voeren. Dat laatste bleef de luchtdroger nu doen.

De werking van de luchtdroger zelf was goed, dat bleek na het aftappen van de luchtketels, nergens kwam er water uit. Desalniettemin hebben we een revisieset voor de Bendix AD-2 luchtdroger besteld om deze later te gaan reviseren. In de 27 jaar dat we 1698 beheren hebben we nog nooit werk gehad aan de luchtdroger. Maar  om een goede werking in de toekomst te garanderen is het wel tijd om deze te gaan reviseren.

17 en 21 november 2023: de governor onder de bus vandaan gehaald en open gemaakt. Zuigertje wat vastzat met perslucht weer losgekregen en vuil verwijderd uit de cilinder. Voor het gemak ingespoten met WD40 en weer onder de 1698 gemonteerd. Luchtdraaien en luchtwegtrappen ging een paar keer goed en toen bleef de governor weer hangen met als gevolg weer gesis op de luchtdroger. Willem heeft de governor thuis geheel gereinigd en intern gesmeerd met WABCO-vet. Inspectie leerde dat de rubberen o-ringen in een prima conditie nog waren. Op 24 november de governor weer onder de 1698 gemonteerd en weer volgens het procedé van luchtpompen en luchtlossen de governor testen. Bingo! Nu deed de governor het perfect en de luchtafslag op de luchtdroger vindt plaats bij 8,6 bar. Mooi werk.

Nu konden we ons werk bij de achterdeuren afmaken en deze ook testen met lucht aangevoerd vanuit de luchtketels onder de 1698. De achterdeuren werken ook dan prima. Vanwege het harde dichtslaan en openen toen we de ingestuurde lucht niet konden regelen moesten de achterdeuren opnieuw worden afgesteld. Na passen en meten sluiten ze nu weer prachtig.

Per toeval kwamen we er ook achter dat een peilglas van het luchtfilter dichtzat met tectyl. Bij een verstopt luchtfilter is er een rood vlottertje zichtbaar. Het peilglas schoongemaakt en de slang naar het luchtfilter opnieuw aangesloten. Deze was in het verleden afgeknipt. Luchtfilter ziet er verder prima uit.

Tenslotte hebben we gekeken wat er nog meer te doen is de komende tijd aan de 1698.

 

ACTIVITEITENVERSLAG 2023 EXCURSIES 1698

 

27 mei een prachtige 1698 excursie naar Het Noorden van Nederland, een echte 1698 bestemming. We waren van harte welkom bij Arriva Leeuwarden, Oosterpoort Opleidingen in Groningen, Qbuzz Groningen en Assen. De 1698 zat praktisch vol donateurs en introducees.

10 juni met een goed bezette 1698 op deze snikhete dag de noodconcessie Veluwe Zuid van Connexxion bezocht en Breng Arnhem. Ook werden de Connexxion & Syntus bussen gefotografeerd op de gecombineerde stalling in Ede.

7 september na vier jaren hebben wij weer een verhuurrit kunnen rijden voor het koor Con Amore uit Nieuwkoop van Sybe Sannes. Door de Corona epidemie was dat een aantal jaren niet mogelijk.

16 september excursie naar Paleis ’t Loo met koffie, thee en gebak en na de tour een lunch. Vervolgens werd Hattem bezocht voor een rondvaart en werd de gezellige dag afgesloten met een buffet. De 1698 zat vol.

1 oktober met collega stichting OVCN een excursie georganiseerd met als motto afscheid van de laatste groen kleurige Connexxion bussen in ’t Gooi en Zaandam. Ook werd er een bezoek gebracht aan de EBS-stalling Purmerend. OVCN kon op deze excursie zijn pas Connexxion groen gespoten 9069 presenteren aan het publiek.

De excursie mocht wat belangstelling betreft niet klagen, Ruim 90 personen hadden zich aangemeld.

 

 

ACTIVITEITENVERSLAG 2023 BESTUUR 1698

 

Sinds 1999 wordt er 3x per jaar voor onze donateurs en relaties door ons een nieuwsbrief gemaakt.

Dit om de donateurs te informeren over de stand van zaken rondom de 1698, komende excursies te melden en om donateurs te binden met hun 1698.  Ook wordt er in de nieuwsbrieven openheid van zaken gegeven betreffende de financiën van onze stichting. Tenslotte wordt er met de hulp van gastschrijvers een leuk en kleurrijk bulletin aangeboden om donateurs te bedanken voor hun steun.

Daarnaast is er altijd werk aan de boekhouding, contact met donateurs, contacten met verzekeringen en andere belangrijke instanties, zoeken van onderdelen voor de 1698.

Het organiseren van ritten en excursies vraagt ook de nodige tijd. Dit betreft naast planning ook contacten met vervoersbedrijven, musea, restaurants onderhouden.

Tenslotte is er geregeld tussen de bestuursleden overleg over het reilen en zeilen van de Stichting Museumbus 1698.