ANBI
De Stichting Museumbus 1698 staat geregistreerd bij De
Belastingdienst als Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI).
Per 1 januari 2014 moeten alle ANBI geregistreerde
stichting en verenigingen diverse gegevens openbaar
maken op hun website. Ook Stichting Museumbus 1698. Al
jarenlang publiceren we de jaarrekening, de eindbalans
en verslag in onze donateursnieuwsbrieven. Per 1 januari
2014 nu dus ook verplicht op onze website. Elk jaar
wordt de boekhouding gecontroleerd door twee donateurs,
dit staat ook aangeven in onze statuten. Per hoofdstuk
maken we hieronder de door De Belastingdienst gevraagde
gegevens bekend.
DE NAAM
De Stichting Museumbus 1698 is door ons, Jeroen en
Marcel de Bruijn, op 1 oktober 1999 per notariële akte
te Amstelveen opgericht en ingeschreven in het
Handelsregister van de Kamer van Koophandel en Fabrieken
voor Amsterdam onder het nummer 34121800. Als doel is
gesteld; restaureren, instand- houden, onderhouden en
rijvaardig houden van Drentse Vervoer Maatschappij (DVM)
streekbus 1698, merk en carrosserie Leyland Den Oudsten.
Zodat toekomstige generaties zich een beeld kunnen
vormen met welk bus materieel het Nederlandse
streekvervoer rond 1980 onder andere werd verzorgd. Ook
het houden van excursies is een belangrijke activiteit.
RSIN OF HET FISCAALNUMMER
Het RSIN nummer van Stichting Museumbus 1698 is : 8082
04 233
DE CONTACTGEGEVENS & BESTUURSSAMENSTELLING
Voorzitter dhr M.A.B.A. de Bruijn, Praam 208 1186TN
Amstelveen, telefoon 0612317270, e-mail 
Penningmeester & Secretaris dhr J.C.J.
de Bruijn, Haya van Somerenlaan 108 1187 RB Amstelveen,
e-mail

HET BELEIDSPLAN
Stichting Museumbus 1698
BELEIDSPLAN 2024 – 2027
Inleiding
Dit plan beschrijft op hoofdlijnen de visie van het
bestuur en daarmee het te volgen beleid voor de
stichting voor de middellange termijn, de periode
2024-2027. Hierbij komen de diverse aspecten aan de orde
zoals deze voortvloeien uit de activiteiten van de
stichting. Het bestuur toetst jaarlijks of dit plan nog
actueel is en of het de te volgen koers goed weergeeft.
Zo nodig wordt het plan bijgesteld.
Collectie
De collectie van de stichting is sinds de oprichting
beperkt tot één voertuig, autobus 1698. Hoewel de
doelstelling van de stichting ruimte laat om ook andere
voertuigen te verwerven, is het beleid voor de komende
jaren er op gericht de collectie beperkt te houden tot
genoemde bus. Alle activiteiten zullen zich dan ook
gericht blijven op autobus 1698. Zeker nu deze bus sinds
2012 is opgenomen in het Nationaal Register Mobiel
Erfgoed en aldaar een B-status heeft gekregen, is er
nog meer reden om met name dit voertuig ook voor de
verre toekomst in een goede staat te behouden.
Werkzaamheden
Vanzelfsprekend vormen de werkzaamheden aan de bus de
belangrijkste activiteit van de stichting. Met het oog
op het behoud van de bus wordt het beleid voortgezet om
periodiek en volgens een vaste planning reguliere
onderhoudsbeurten te verrichten en de bus ook telkens
voor een periodieke keuring bij de RDW aan te bieden,
zodat hij volledig inzetbaar blijft.
Wat betreft andere (grotere) werkzaamheden is het beleid
er op gericht om deze gefaseerd uit te voeren. Hiermee
blijven dergelijke ingrijpende projecten overzichtelijk
en wordt bovenal bereikt dat de bus niet voor lange tijd
buiten dienst hoeft te worden gesteld, maar juist zoveel
mogelijk beschikbaar blijft. Met betrekking tot deze
grote reparaties kan nog worden vermeld dat in de
afgelopen jaren reeds heel veel is gedaan. Zo zijn
in fasen het chassis en de vloer waar nodig compleet
gerestaureerd. Ook zijn alle veerpakketten hetzij
vervangen, hetzij gereviseerd en is een compleet
roestvrijstalen uitlaatsysteem aangebracht.
Voorts is de buitenbeplating van de achterzijde en
zijkanten verwijderd geweest om de ijzeren constructie
achter de polyester platen te restaureren. Voortzetting
van deze werkzaamheden heeft geleid tot een grote
carrosseriebeurt, waarbij de gehele opbouw is aangepakt.
Vervolgens is de bus geheel opnieuw gespoten, waarna de
oude DVM-emblemen zijn aangebracht. Daarmee ging een
lang gekoesterde wens van de stichting in vervulling,
namelijk het weer in de oorspronkelijke (afleverings)staat
terug brengen van de bus. Ook zijn inmiddels (mede
vanuit veiligheidsoverwegingen) rondom nieuwe banden
gemonteerd, ter vervanging van de oude die inmiddels
zo'n dertien jaar oud waren.
Ongetwijfeld zal ook in de toekomst het nodige moeten
gebeuren, maar de mate waarin en het moment waarop is op
voorhand moeilijk in te schatten. Mede op basis van de
uitkomsten van de jaarlijkse keuringen zal blijken wat
er eventueel moet worden gedaan. Het beleid is dan wel
om in die gevallen de betreffende werkzaamheden zo snel
mogelijk aan te vatten (mits dit uiteraard mogelijk is
binnen de financiële middelen en andere
randvoorwaarden).
Huisvesting
Voor een zo optimaal mogelijke conditie van de bus is
het belangrijk dat deze op een goede plaats onderdak
wordt gestald: droog en in de winter vorstvrij. Deze
aanpak zal ook in de toekomst niet veranderen. Goede
huisvesting voor de bus blijft dus een belangrijk
element in het beleidsplan voor het behoud van de bus.
Verzekering
Aangezien de bus met enige regelmaat de weg op gaat
(zoals hieronder beschreven), is voor die gevallen het
hebben van een adequate WA- en inzittendenverzekering
een vereiste. Hoewel het tot nu toe steeds is gelukt om
een goede en betaalbare verzekering af te sluiten, is
duidelijk merkbaar dat over jaren heen de
verzekeringsmaatschappijen het steeds lastiger vinden om
historische c.q. museale voertuigen goed en enigszins
betaalbaar in dekking te nemen. Het beleid is er op
gericht om één en ander kritisch te volgen, waarbij het
hebben van een adequate verzekering steeds uitgangspunt
is.
Ritten en andere activiteiten
Een bus is gemaakt om te rijden en dat geldt ook voor
een bus die na zijn werkzame leven nu als "mobiel
erfgoed" kan worden gestempeld. Het is dan ook gewenst
dat er met enige regelmaat zogenaamde "conditieritten"
worden gehouden. Bovendien is het gewenst om de bus nu
en dan, bij passende gelegenheden en al dan niet als
statische activiteit, aan het publiek te tonen. Ook het
maken van rondritten met (bus)hobbyisten valt daar
onder. In de volgende paragraaf wordt hier nader op
ingegaan. Aan de andere kant is het zeker niet de
bedoeling de bus overmatig te belasten en moet er qua
inzet dus een balans worden gevonden. Het beleid is er
dan ook op gericht om voortdurend kritisch af te wegen
welke ritten zullen worden uitgevoerd. Het uitvoeren van
ritten en andere activiteiten zal steeds plaatsvinden
binnen de mogelijkheden van de door de overheid gestelde
en te stellen regels.
Excursies
Al eerder werd het maken van rondritten met
(bus)hobbyisten genoemd. Met inachtneming van de
voortdurende afweging met betrekking tot de uit te
voeren ritten, is het beleid er op gericht om enkele
malen per jaar een excursie voor (bus)hobbyisten te
organiseren en uit te voeren met de 1698, al dan niet in
combinatie met andere historische of moderne autobussen.
Dergelijke excursies zijn in het verleden altijd
bijzonder populair gebleken en behalve dat zij de
geïnteresseerden de gelegenheid bieden het "busvervoer
van vroeger" opnieuw te beleven, zijn zij een welkome
aanvullende bron van inkomsten.
Financiën
Het financiële beleid was en blijft gekenmerkt door
voorzichtigheid en het streven naar een gezonde
situatie, met enige financiële reserve. Grotere uitgaven
worden alleen gedaan indien voldoende middelen
beschikbaar zijn. Zeker nu de verwachting is dat (gezien
de samenstelling van de vrijwilligersgroep) bepaalde
gespecialiseerde werkzaamheden in de toekomst niet meer
in eigen beheer zullen kunnen worden uitgevoerd, maar
zullen moeten worden uitbesteed, zal het hebben van
voldoende reserves essentieel zijn. Ook voor de komende
jaren wordt voorzien dat de meeste inkomsten zullen
worden gegenereerd door de bijdragen die de
bestuursleden ter beschikking stellen, aangevuld met de
bijdragen van de donateurs en de inkomsten van de
georganiseerde excursies en eventuele andere ritten.
Waar mogelijk zullen extra bronnen worden aangeboord.
Het bestuur wil in alle opzichten transparant zijn voor
wat betreft de financiën. Dat betekent onder andere dat
via publicatie in de Nieuwsbrief (zie hieronder) van de
jaarcijfers en het jaarverslag verantwoording aan de
donateurs wordt afgelegd.
Het statutaire
bestuur van de Stichting Museumbus 1698 ontvangt geen
beloning en vergoeding voor haar werkzaamheden voor de
stichting.
De vrijwilligers van de Stichting Museumbus 1698
ontvangen eveneens geen beloning voor hun werkzaamheden.
Donateurs en Nieuwsbrief
De stichting wordt in financieel opzicht (mede)
ondersteund door een vrij constante kern van trouwe
donateurs. Het beleid is er opgericht om waar mogelijk
via actieve donateurwervingscampagnes dit aantal uit te
breiden en tegelijkertijd de bestaande donateurs te
blijven binden aan de stichting. Een belangrijk medium
daarbij is de "Nieuwsbrief", die in gedrukte vorm drie
maal per jaar wordt uitgegeven en aan de donateurs wordt
toegezonden. Gezien het positieve effect dat de
Nieuwsbrief heeft zal de publicatie hiervan, ondanks de
daarmee verbonden kosten etc. worden gecontinueerd.
Publiciteit
Naast de hiervoor al genoemde Nieuwsbrief, is de website
van de stichting een voornaam middel voor communicatie
en publiciteit, zowel richting donateurs als andere
belangstellenden. Voor de komende tijd wordt er in het
publiciteitsbeleid naar gestreefd de website niet alleen
steeds zo actueel mogelijk te houden, maar waar mogelijk
ook verder uit te bouwen met relevante items. Het beleid
is er voorts op gericht om de communicatie en
publiciteit ook via social media (en dan met name
Facebook) vorm te geven. Daarmee wordt een directe
interactie tot stand gebracht met belanghebbenden en kan
op efficiënte manier informatie-uitwisseling door en met
de stichting plaatsvinden.
|