VAN VEONN NAAR DVM

 

Een verhaal dat eigenlijk begint al op 24 januari 1997 toen wij de 1698 kochten. Echter optimistisch als we waren, en zijn, dachten we dat rond 2001 de 1698 wel af was en voorzien zou zijn van DVM emblemen. Echter de geschiedenis wees anders uit. Na jaren van flinke chassis -en carrosserie restauraties konden we maandag 26 oktober 2015 aan de gang om de bus klaar te maken voor haar spuitbeurt. De maanden ervoor werd door ons het nodige voorbereid om deze klus te laten slagen welke tot juni 2016 zou gaan duren. Zo werd het magazijn geheel opnieuw ingericht en werd er geïnventariseerd wat we hadden aan onderdelen die eventueel nodig zijn voor de carrosseriebeurt. Bijvoorbeeld rubbers, beplating, motorluiken en sierlijsten. Maar ook een zoektocht naar de juiste verf voor het dak en de raamkozijnen werd gestart. Waar halen we raamrubbers vandaan ? In augustus 2015 werden de DVM emblemen besteld bij Quickpaint. In september hebben we de nieuwe polyester zijbeplating besteld. Nieuwe zijbeplating was nodig omdat de oude zijplaten schuurtjes vertoonden door uitharding en ouderdom. Dit komt anders terug in het spuitwerk ook als je het er uit schuurt en plamuurt.

Gelukkig was de herfst en winter van 2015/2016 niet koud en bleef het in het najaar tot in december qua temperatuur goed werken in de loods. Indien nodig stond een geleende oliekachel aan om een goede temperatuur te krijgen voor te schilderen en om in te werken.
De roest onder de raamrubbers van zijkanten viel erg mee gezien de leeftijd van de 1698. Ook de in 2006, 2007, 2008, 2010 gerestaureerde kokerconstructie achter de zijplaten zag er prima uit. Daar werden we vrolijk van. We werkten meerdere dagen per week en het tempo zat er vanaf begin goed in. Op 12 november 2015 hadden we de deurzijde met de nieuwe zijplaten en het schilderwerk van de raamkozijnen af.

Ook aan de chauffeurszijde viel de roest onder de oude raamrubbers mee. Alle kozijnen werden ontroest en waar nodig zijn er oneffenheden gelijk gemaakt met ijzerplamuur. Daarna werden de kozijnen geschuurd tot dat deze klaar waren om geschilderd te worden met de crème kleurige Tornolverf, twee lagen. Ook het dak werd geschilderd met twee lagen Tornolverf. Na de raamkozijnen aan chauffeurszijde werden de nieuwe polyester platen op maat gezaagd en gemonteerd. Gevolgd door de verticale strips en wielrandschermen. Verder is er een polyesterplaat na het linker achterwiel gerepareerd, daar zat een schuur in. De grijze schortplaat onder de nooddeur is vervangen door een nieuw plaat vanwege een flinke scheur. De linker achterhoek is rechter gemonteerd en sluit nu mooier aan op het acculuik.

Eind december met het aanvangen van het terugplaatsen van de ramen met nieuwe raamrubbers zat het ineens tegen. Na verschillende pogingen het nooddeurraam en het een laatste raam linksachter te plaatsen kwamen wij tot de conclusie dat er iets niet deugt aan het nieuw geleverde raamrubber. Het was niet passend. We zijn met het raamrubber teruggegaan en de leverancier heeft toegegeven dat het een fout had gemaakt. Zij hebben ons fantastisch geholpen en kosteloos werd nieuw raamrubber geproduceerd voor de 1698. Aflevering eind januari. Een tegenvaller qua planning daar we hoopten de 1698 dan bij de spuiter te hebben staan. Inmiddels waren we begonnen met het vervangen van de drie motorluiken aan de zijkanten van de 1698. De oude bolden op door roest of waren beschadigd. Het eerste luik achter het rechter voorwiel is nagemaakt van aluminium voor ons door HHI. Dit luik heeft een afwijkende maat door de brede instap. Een nieuw luik hadden wij niet in het magazijn dus dan rest alleen na laten maken.

Toen het nieuwe raamrubber eindelijk binnen was ging het snel. De laatste dag dat wij aan de ramen moesten werken was 3 maart. Toen was de 1698 glasdicht. We hebben dat gevierd met gebak. De op een kookplaatje opgewarmde soep was dagelijkse kost toen wij vanaf eind oktober bezig waren aan de bus tijdens de lunch. Gezelligheid staat voorop. De spuiter kon ons pas 30 maart ontvangen. Dus we hadden rustige de tijd om de 1698 verder voor te bereiden op het aanstaande vertrek naar de spuiter. Zoals de benodigde nieuwe onderdelen welke na het spuiten er op moeten in de 1698 leggen. Nieuwe verlichting, sierlijsten, roosters etc, etc. werd ook in de 1698 klaar gelegd.
30 maart hebben de 1698 naar de spuiter gereden, eindelijk mocht de 1698 weer naar buiten en haar kunstje vertonen. De wagen reed heerlijk. De week daarna is de bus meteen aangepakt. De kop was binnen een dag kaal. Roest onder de ramen valt mee maar achter het Leyand smoeltje zit wel de nodige roest. Leek eerst mee te vallen maar na het schoonmaken en ontroesten waren sommige kokers wel erg dun. Bij de spuiterij mochten we meehelpen, tijdrovende klussen als afgebroken bouten uitboren van spiegelsteunen en bumperdelen waren mooie klussen voor ons. Halverwege april is de 1698 in de spuitcabine komen te staan om de grondlagen aan te brengen. Ook zijn door ons de nieuwe voorhoeken geplaatst zodat deze ook mee gespoten kunnen worden. Ook de losse bumperdelen en ventilatieroosters worden gelijk mee gespoten en na het spuiten weer gemonteerd.
Nadat het bruine papier in de spuitstraat was verwijderd kwam er een totaal andere 1698 tevoorschijn. De bus was als nieuw, schitterend! Maar daarmee was de klus nog niet af. De onderdelen die los gespoten waren moesten weer worden gemonteerd. De verlichting en sierlijsten moest worden aangebracht en natuurlijk gingen de DVM emblemen er op. Al met al nog een maand werk bij spuiter voordat de 1698 weer in haar stalling stond. Wij en onze onmisbare vrijwilligers zijn erg blij met het fraaie resultaat.
In de stalling hebben wij de details als stickers noodvoorzieningen, noodpijlen etc. aangebracht en nog wat klein onderhoud verrichten. Tenslotte werd de 1698 voor de Drenthe excursie van 18 juni uitgebreid schoongemaakt twee dagen lang.

Graag willen wij de volgende bedrijven bedanken voor hun creativiteit en hulp aan de restauratie van de 1698:

Sigma Coatings Uithoorn ( Tornol verf dak & zijkanten )
Holland Coating Group Aalsmeer ( Tornol verf dak & zijkanten )
Theuwes Polyester ( zijplaten )
Auerhahn Lelystad ( raamrubbers zijkanten )
Alman Rubber BV Biddinghuizen ( rubbers vooramen & Leyland front )
HHI Haarlem ( namaken motorluik in aluminium )
Spuitexpress Capelle a/d IJssel
Quickpaint Rotterdam ( DVM emblemen )

Onder dit verslag in volgorde de foto's van de grote carrosseriebeurt.