TECHNISCH VERSLAG 1698 APRIL - JUNI 2018

 

Traditiegetrouw is het voorjaar de periode waar in wij het geplande onderhoud verrichten aan de 1698. Maar ook in de winter zijn we geregeld rond de 1698 te vinden, al is het maar om koude de accudruppellader aan de accu's van de 1698 aan te sluiten zoals bij de winter van dit jaar.

De rit van 14 april jl. naar het Nationaal Bus Museum in Hoogezand Sappemeer was een mooie aanleiding om de 1698 na de winter van binnen en buiten goed te wassen. Daarna volgde een conditierit.
Ook werd voor aanvang van deze rit naar Groningen de brandblusser gekeurd. De 1698 legde de 448 kilometer lange reis op 14 april goed af.
De volgende lange excursie was op 19 mei naar Aken & Zuid-Limburg. De 1698 was volgeboekt en we moesten helaas enkele mensen teleurstellen met de mededeling dat er geen plaats meer was in de 1698. Voor aanvang van deze excursie nogmaals alle vloeistoffen gecontroleerd en waar nodig weer op goed niveau gebracht. Het was een warme dag 19 mei en de Oude Drentse Dame moest flink werken op de hellingen rondom Aken. Maar ze heeft het prima gedaan ondanks dat klimmen niet haar cup of tea is.
De week na deze 496 kilometer lange excursie hebben we de bus uitgeveegd en de volgende klussen aan de 1698 gedaan:
- WD40 spray op de asjes van de ruitenwissers i.v.m. piepen.
- Ontroesten accuruimte, er zaten hier en daar beginnende roestblaasjes. De plekken daarna behandeld met anti-roestmiddel Owatrol.
- Velgdoppen van de bus gehaald i.v.m. uitbesteden van werk aan Visser Trailer Service.

Van 1 t/m 8 juni is de 1698 in onderhoud geweest bij Visser Trailer Service voor de volgende werkzaamheden:
- Vervangen luchtleiding achterremmen bij het differentieel. Tijdens het vervangen brak de Bendix doseerklep af van de betreffende luchtleiding. Deze was door corrosie en ouderdom flink aangetast. Gelukkig had Visser een nieuw exemplaar op voorraad liggen en kon de 1698 voorzien worden van een nieuwe luchtleiding boven het differentieel en doseerklep.
- Invetten lagers vooras.
- Op een lastige plek links net voor de motor is een roestige vloerkoker gedeeltelijk weggehaald en voorzien van nieuwe hoeklijn.

Op 8 juni hebben we de 1698 weer opgehaald en zijn we de met Owatrol bewerkte plaatsen in de accuruimte voorzien van Silolak. Silolak is zuurbestendig, ideaal voor de accuruimte. Verder zijn de deurmagneten van de voordeuren geschuurd en de dagen erna voorzien van een nieuwe verflaag.

Op 12 juni is de buitenzijde van de 1698 gewassen om bij de RDW keuring goed voor de dag te komen paar dagen later. 's Avonds hebben we de bus voorgekeurd. Op de remmentestbank liet de 1698 prachtige remresultaten zien. Echter we hoorden gesis, onderzoek wees uit dat de linker rembooster, een grote trommel bij het linker achterwiel lek was. Hoofdwaarschijnlijk een rubber membraam dat door ouderdom is gaan scheuren. Op de foto waar u een kartonnen doos ziet, ziet u twee remboosters.
Gelukkig konden we 13 juni terecht bij Visser Trailer Service is de betreffende rembooster gerepareerd na demontage en er weer opgezet. Inderdaad was een rubber membraam lek. Zie de foto's van de 1698 in de werkplaats en vanuit de werkkuil gefotografeerd.

Vol vertrouwen gingen we 18 juni met onze vrijwilligers/vrienden via de Afsluitdijk op weg naar de RDW in Heerenveen. De 1698 werd goed gekeurd 😊! Veel dank aan onze vrijwilligers/ vrienden en aan de 1698 donateurs. Zonder hen is dit alles niet mogelijk.