Restauraties:

Van 1997 tot en met 2016 waren wij in etappes bezig met de restauratie van de 1698. We werkten volgens het principe "het belangrijkste eerst". Dat betekent dat allereerst de techniek en het chassis van de bus in orde moeten zijn om de bus veilig en RDW-goedgekeurd te kunnen laten rijden. De restauratie deden we in delen om de klus voor ons zelf overzichtelijk en ook betaalbaar te houden. Ook was de 1698 zo ieder jaar rijvaardig en voor onze donateurs en het publiek toegankelijk.

 

Het voert te ver om in detail te vertellen wat we sinds 1997 hebben gerestaureerd, dat is teveel. Een bus na bijna 16 jaar lijndienst gaat niet voor niets weg bij een busmaatschappij. In het geval van onze 1698 zat het vele werk met name in het chassis en de carrosserie. De vloer van de 1698 heeft op diverse plaatsen in 1997, 2003, 2005, 2009, 2011 en 2012 open gelegen voor laswerk aan het chassis en de vloer constructie. In 2005 en 2009 hebben we het gangpad respectievelijk achter en voor in de 1698 vervangen. In 2002, 2006, 2007, 2008 en 2010 hebben we de achterzijde en beide zijkant geheel gerestaureerd; dat wil zeggen alle beplating eraf en waar nodig nieuwe delen inlassen. In 2015 en 2016 zijn alle ramen er uit geweest. Sponningen ontroest en tegelijk met het dak opnieuw geschilderd. Daarna de ramen weer terug geplaatst in nieuwe raamrubbers. Ook de kop van de bus is gerestaureerd, alle beplating onder de ramen is eraf geweest. De voorramen zijn vervangen door nieuwe exemplaren en teruggeplaatst in nieuwe raamrubbers. Ook zijn voordat de bus werd gespoten alle motorluiken aan de zijkanten vervangen. Na de spuitbeurt kwamen de DVM emblemen weer terug op de 1698.

Ook het technische gedeelte is in de loop der tijd aangepakt. Zo hebben we kort na de aanschaf van de 1698 een nieuwe brandstoftank moeten plaatsen, is de radiateur vernieuwd en de brandstofpomp vervangen. In 2007 hebben we de 1698 rondom voorzien van nieuwe banden. In 2009 volgde een grote klus, de vervanging van de veerpakketten van de vooras door nieuwe exemplaren. De onverwachte klussen door storingen of klussen ter preventie van storingen zijn talloos. De hulp van vrienden en vrijwilligers is onmisbaar om de 1698 rijdend te houden. Met de foto's op deze pagina willen wij u enkele voorbeelden laten zien van de uitgevoerde restauraties.
In 2017 wordt het veerpakket linksachter gereviseerd en een veerhand rechtsachter vervangen. Zoals u leest, een museumbus is nooit af.