Doelstellingen:  

Ons doel is ten eerste het rijvaardig houden van de 1698. De 1698 is een rijdend museum dus rijvaardigheid van de bus is belangrijk om de 1698 te kunnen beleven. Een museumbus in een hal met een bordje er naast roept bij de bezoeker minder emotie en herkenning op dan een rijdende museumbus. Het gesis bij het schakelen, het zware geronk van de Leyland 0 680 motor zijn bijvoorbeeld geluiden die herkenning oproepen. De 1698 is ons mobiel museum. Met de excursies die we jaarlijks organiseren bieden wij het publiek de mogelijkheid om ons rijdend museum te bezoeken. De ritten zijn toegankelijk voor iedereen en worden van te voren aangekondigd op onze website, op andere bushobby-websites, facebook en in onze donateursnieuwsbrief.

Het tweede doel van de Stichting Museumbus 1698 is het restaureren van onze 1698 zodat de wagen ook in de toekomst kan blijven rijden. Zo kan men zien met welk busmaterieel in de jaren tachtig van de vorige eeuw het streekvervoer in Nederland werd verzorgd. Dit werk voor de toekomst doen we met vrienden en vrijwilligers. Een klus van jaren met veel geduld en doorzetten maar we hebben al een hoop gedaan. Dat kunt u zien bij "Restauraties". Van oktober 2015 tot juni 2016 onderging de 1698 een grote carrosseriebeurt en werd de bus gespoten en kwamen ten slotte de emblemen van de Drentse Vervoer Maatschappij ( DVM ) weer terug op de 1698. Goodbye Veonn!

In 2011 is de 1698 opgenomen en erkend als rijdend mobiel erfgoed in het NRME-register, hier link,


 
 

Het NRME-register geeft u en de overheid een overzicht van wat er aan varende, vliegende en rijdende voertuigen is bewaard in Nederland die ook nog eens van culturele waarde zijn. In het NRME-register zijn ook museumbussen opgenomen, variŽrend van A tot en met C status. De 1698 heeft van de beoordelingscommissie de B status gekregen. De commissie heeft onder andere de B status gegeven vanwege de hoge herkenbaarheid van de bus voor het publiek. De 1698 is uiterlijk niet alleen in Drenthe te herkennen maar ook in de andere provincies als streekbus te herkennen. Wij zijn blij met de B status en zien het als een erkenning voor het werk dat we met vrienden en vrijwilligers verrichten om de 1698 mobiel te houden voor nu en voor later. De registratie in het NRME-register sluit perfect aan bij onze doelstellingen.


Foto gaspedaal 1698 door Peter Thiele
Foto 1698 op lijn 40 door Jos v.d. Klundert
Foto 1698 in sneeuw door Jeroen de Bruijn